مو

خوابیدن با موی خیس چه معایبی دارد+ راه جلوگیری

بعد از یک روز گرم، شلوغ و خسته‌­کننده، دوش گرفتن می‌­تواند حالمان را خوب کند و بدنمان سرحال شود. مشکل از جایی شروع می­‌شود که بعد از حمام کردن، دیگر توان و انرژی کافی برای خشک‌کردن موها را نداشته باشیم. خوابیدن با موی خیس، عوارض متعددی مانند سردرد، عفونت قارچی و موخوره را به همراه دارد و اگر این رفتار تبدیل به عادت شود، مشکلات جدی­‌تری را در طولانی‌مدت رقم می­زند. البته روش‌­هایی نیز برای کاهش این عوارض وجود دارد. در این مقاله از سایت مادامون به موضوع خوابیدن با موی خیس و عوارض آن می­‌پردازیم.

چرا نباید با موی خیس بخوابیم؟

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که به دلیل خستگی بعد از حمام، انرژی لازم برای خشک‌کردن موهایتان را نداشتید و با موی خیس خوابیدید. باید بدانید که خوابیدن با موی خیس، مشکلات زیادی را به همراه دارد که در ادامه به شایع‌ترین آن­ها اشاره می­‌کنیم.

خوابیدن با موی خیس چه معایبی دارد+ راه جلوگیری

شکنندگی مو

زمانی که مو، خیس و مرطوب است، در ضعیف­ترین حالت ممکن قرار دارد؛ بنابراین آسیب­ پذیرتر است و به‌راحتی دچار شکنندگی می‌­شود. ممکن است تصور کنید که خوابیدن با موی خیس از خشک‌کردن مو با سشوار، آسیب کمتری دارد اما واقعیت چیز دیگری است. اصطکاک ایجاد شده بین بالشت و موها، موجب آسیب به تارهای مو، به‌خصوص در قسمت انتهایی آن می­شود و موخوره را به دنبال دارد.

سرماخوردگی

نمی­‌توان با قطعیت گفت که اگر با موی خیس بخوابید، دچار سرماخوردگی می­‌شوید. اما خوابیدن با موی خیس می‌­تواند شانس ابتلای شما به سردرد و سرماخوردگی را افزایش دهد. به‌خصوص اگر در فصل سردی چون زمستان باشد.

گره خوردن و وز شدن موها

خشک‌کردن موها باعث می‌­شود تا فرم موها حالت بهتری به خود بگیرد، درحالی‌که اگر با موی خیس به رختخواب بروید، ساقه موها به یکدیگر گره می­خورند و موها حالت وز به خود می­گیرند. در این حالت باید زمان بیشتری را صرف فرم‌دهی موهای خود کنید. علاوه بر این هنگام شانه کردن مو و بازکردن گره­‌ها ممکن است تعداد زیادی از موها از ریشه کنده شوند و دچار ریزش مو شوید. برای رهایی از وز شدن موها به مادامون مگ مراجعه کنید.

خوابیدن با موی خیس چه معایبی دارد+ راه جلوگیری

عفونت قارچی و باکتریایی

یک محیط مرطوب همواره فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری­‌ها است. زمانی که با موی خیس می­‌خوابید، رطوبت به سطح بالشت انتقال می­‌یابد و در ترکیب با گرمای سر و صورت، محیط مطلوبی را برای رشد قارچ و باکتری­‌ها ایجاد می‌­کند. بیماری­‌های قارچی به‌شدت مسری هستند و می­‌توانند به‌سرعت به سایر اعضای خانواده نیز انتقال یابند؛ بنابراین بهتر است موهای خود را خشک کنید و بعد به رختخواب بروید.

خشکی مو و شوره

همان طور که گفته شد، خوابیدن با موی خیس می­تواند موجب ابتلا به بیماری­‌های قارچی و باکتریایی شود. علاوه بر این هنگامی که با موی خیس می­‌خوابید، چربی و روغن مفید در موها جذب بالشت می­‌شود. در نهایت، ازدست‌دادن چربی تارهای مو و وجود باکتری­‌ها منجر به ایجاد شوره می­‌شود. شوره سر علاوه بر ظاهر ناخوشایند، خارش سر را نیز به همراه دارد که موجب آزار فرد می­‌شود.

ریزش مو

عفونت­‌های باکتریایی و قارچی ایجاد شده در اثر خوابیدن با موی خیس در کنار خشکی و وز شدن مو از جمله عوامل مهمی هستند که موجب ریزش مو می‌­شوند. حتماً این جمله را شنیده­اید که هرگز موی خیس را شانه نکنید چرا که موی خیس، ضعیف و شکننده است و به‌راحتی از ریشه مو جدا می­‌شود. حال تصور کنید که با موی خیس بخوابید. اصطکاک ایجاد شده بین سر و بالشت، زمینه لازم برای ریزش مو و کنده شدن موها را فراهم می­‌کند. دلایل ریزش مو در خانم‌ها و راه‌های جلوگیری از آن را در مادامون مگ بخوانید.

آکنه

خوابیدن با موی خیس موجب انتقال باکتری‌­ها از بالشت به‌صورت می­شود و همین امر باعث به‌وجودآمدن آکنه و جوش روی صورت می‌­شود؛ بنابراین اگر بعد از خشک‌کردن موها به رختخواب بروید، پوست بهتری نیز خواهید داشت.

 

نکاتی د‌رباره خشک‌کردن و شانه کردن موها

خشک‌کردن و شانه زدن مو، کاری است که تقریباً روزی یک‌بار آن را انجام می­‌دهیم. این کار اگر صحیح و اصولی انجام نشود، موجب می‌­شود که در طول روز موهایی وز و بدحالت داشته باشید و در طولانی‌مدت نیز باعث موخوره و آسیب­‌هایی جدی به موهایتان خواهد شد. ازاین‌رو، روش­هایی را برای خشک‌کردن و شانه زدن بهتر مو معرفی می‌­کنیم تا موهایی زیبا و خوش‌حالت داشته باشید.

خوابیدن با موی خیس چه معایبی دارد+ راه جلوگیری

  • شانه و برس خود را حداقل هفته‌­ای یک‌بار با آب و صابون بشویید.
  • آبکشی موهایتان را در نهایت با آب سرد خاتمه دهید. این کار باعث صاف و درخشان شدن موهایتان خواهد شد.
  • بعد از شستشو صبر کنید تا 80 درصد موهایتان خشک شود. سپس شانه یا برس بکشید.
  • بهترین روش برس زدن موها، این است که سر را به سمت پایین نگه دارید و از پشت گردن به‌طرف پیشانی موها را برس بکشید و در نهایت از پیشانی به‌طرف پشت، موها را هدایت کنید.
  • حداقل 2 بار در روز موها را شانه کنید.
  • بلافاصله بعد از حمام، حوله یا پارچه­ای نخی را روی موها بگذارید و به‌آرامی و با صبر، اجازه دهید موها خشک شوند.
  • به‌هیچ‌وجه حوله را با سرعت و محکم روی موهایتان نکشید. این کار علاوه بر وز شدن مو باعث تضعیف ریشه مو می­‌شود.
  • جهت خشک‌کردن سریع، موهایتان را دسته­‌بندی کنید. دسته‌­های کوچک مو، راحت و سریع­تر خشک می­‌شوند.
  • قبل از استفاده از سشوار کرم­‎‌‌های ضد حرارت به موهایتان بزنید.
  • در صورت استفاده از سشوار، تنظیمات را روی سرعت و حرارت کم یا متوسط قرار دهید.
  • بلافاصله بعد از استحمام سشوار نکشید. اجازه دهید حداقل 50 درصد رطوبت مو گرفته شود، سپس از سشوار استفاده کنید.
  • سشوار را در یک نقطه نگه ندارید و مدام آن را حرکت دهید. این کار از آسیب رسیدن به ریشه مو جلوگیری می­‌کند.

اگر مجبور به خوابیدن با موی خیس شدید!

اگر به هر دلیلی مجبور هستید با موی خیس بخوابید، با استفاده از یکی از روش­های زیر علاوه بر کاهش آسیب احتمالی، فردای آن روز با موهایی خوش‌­حالت از خواب بیدار شوید.

روسری بپوشید.

یک روسری نخی یا ابریشمی، مانع اصطکاک بین موها و بالشت می­‌شود و اجازه فر یا وز شدن را به موهایتان نمی‌­دهد.

روبالشتی ابریشمی

روی بالشت ابریشمی بخوابید. کاهش خشکی پوست و همچنین کم‌شدن اصطکاک بین بالشت و موهای خیس از جمله فواید روبالشتی ابریشمی است. پارچه ابریشمی با جذب حداقلی آب، مانع ایجاد باکتری و عفونت قارچی می‌­شود.

روغن نارگیل

هنگامی که موی شما خیس باشد، کوتیکول­ها که همان ساختمان خارجی مو هستند، مقدار زیادی از آب را جذب می­‌کنند. همین موضوع موجب تورم، شکنندگی و آسیب تارهای مو می‌­شود. روغن نارگیل، می­تواند جذب آب توسط مو را کاهش دهد و در نتیجه آسیب کمتری به موهایتان وارد می­‌شود.

خرید روغن مو از فروشگاه مادامون

موها را گوجه­ای ببندید.

اگر دوست دارید فرم موهایتان، موج­هایی بزرگ و زیبا باشد، اجازه دهید رطوبت موها تا حدی گرفته شود. سپس آن­ها را در بالای سرتان گوجه­ای ببندید تا صبح روز بعد با موهای دلخواهتان از خواب بیدار شوید.

خوابیدن با موی خیس چه معایبی دارد+ راه جلوگیری

موها را ببافید.

برخی معتقدند بافتن موی خیس اشتباه است. البته اگر بلافاصله بعد از دوش گرفتن و با موهایی خیس این کار را انجام دهید ممکن است آسیب­هایی داشته باشد. اجازه دهید کمی موهایتان خشک شود و پس از آن به هر مدلی که دوست دارید، موهایتان را ببافید تا هنگام بیدارشدن شاهد موهایی مواج و خوش­‌حالت باشید.

همه ما احتمالاً تجربه خوابیدن با موی خیس را داریم. اگر این تجربه تبدیل به عادت و روتین شود، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. خوابیدن با موی خیس علاوه بر عوارض کوتاه‌مدتی مانند وز شدن و خشکی مو ممکن است، مشکلات مهم­‌تری مانند عفونت قارچی و شکنندگی موها را به دنبال داشته باشد.

سوالات متداول

 

موهای خود را با باد سرد سشوار خشک کنیم یا باد گرم؟

در فصول سرد سال از باد گرم و در فصول گرم سال از باد سرد استفاده کنید.

آیا بافتن موها در شب موجب شکنندگی مو می‌شود؟

اگر بافت مو باعث کشیده شدن مو نشود، هیج آسیبی به مو نمی‌زند.

چه زمانی حوله نیاز به شستشو دارد؟

حداقل هفته‌ای یکبار باید حوله را بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا