مو

از بین بردن موخوره

قطعا داشتن موهای ابریشمی در هرسن و هرجنسی، دوست‌داشتنی است.  تصور بلندبودن موها نیز سناریوی دیگری است که جذابیت بی‌حصری به چهره می‌دهد. اما تمام این رویاهای شیرین با وجود موخوره به فنا می‌رود. فقط تصور چنین چیزی، می‌تواند فکر و ذهنتان را درگیر پیداکردن عوارض موخوره و درمان موخوره کند؛ چه برسد به این‌که واقعا گرفتارش شوید.

بد‌ترین مورد در ایجاد موخوره ندانستن راه‌های ایجاد آن است. مو بافتی بدون احساس است و ما از آزار آن احساس درد و ناراحتی نمی‌کنیم. بسیاری از ما بارها اموری را انجام می‌دهیم و از میزان آسیب آن به مو اطلاع نداریم.

بهترین راه از بین بردن موخوره

بیایید قبل از ایجاد چنین بلایی از ماهیت موخوره و درمان موخوره آگاه شوید. دقیقا به همین علت است که در این مطلب بهترین راه درمان موخوره را بررسی می‌کنیم. پیشنهادمان نیز این است که اگر چنین مشکلی دارید، در این چند خط با ما همراه شوید. اگر موی سالمی‌دارید نیز، خواندن این مقاله قطعا برایتان ارزشمند خواهد بود.

بهترین راه های از بین بردن موخوره

ممکن است در شروع چنین سوالاتی در ذهنتان به وجود بیاید.

علت موخوره چیست؟

شاید خبر خوبی نیست اما واقعیت این است که تقریباً هرکاری که با موهای خود انجام می‌دهیم، می‌تواند به آن آسیب برساند. وقتی می‌گوییم همه چیز، واقعا منظورمان همه چیز است. از شانه‌زدن گرفته تا استفاده از وسایل حرارتی، رنگ مو و حتی گذراندن وقت در فضای باز، همه می‌تواند به موها آسیب بزند. 

موخوره چیست؟

همه می‌دانیم که موخوره چیست؛ اما این آسیب چیزی فراتر از دو شاخه شدن موهاست. در موخوره لایه بیرونی مو یا کوتیکول ترک می‌خورد. با ایجاد ترک بر کوتیکول، موهای شما در معرض آسیب بیشتر، ازدست‌دادن رطوبت و شکستن قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی ممکن است که موها کدر یا وز به نظر برسند و نظم‌دهی به آن‌ها دشوار شود. 

چه چیز ایجاد موخوره را سرعت می‌بخشد؟

پیوندهای دی سولفیدی که موهای شما را به هم می‌چسباند، یکی از قوی‌ترین نوع پیوندهایی است که در طبیعت وجود دارد. این پیوندها را فقط می‌توانید با حرارت فراوان و مواد شیمیایی (مانند موادی که هنگام رنگ و صافی موها استفاده  می‌شود) بشکنید. 

البته باید گفت که این شرایط به‌طور طبیعی هم با بلندشدن مو اتفاق می‌افتد ولی برخی موارد آن را تسریع می‌کنند یا از سرعت آن می‌کاهند. نبودن رسیدگی به مو از آن جمله است. بی‌توجهی به مو، آن را دهیدراته و خشک می‌کند و مویی که بلند است قطعا بیشتر درگیر می‌شود.

چرا موها ترمیم نمی‌شوند؟

موهای ما در واقع مجموعه‌ای از سلول‌های مرده هستند که به‌طور طبیعی ترمیم نمی‌شوند. با این اوصاف بهترین راه درمان موخوره چه چیز است؟ 

بهترین روش‌های درمان موخوره

آیا تنها درمان واقعی یک عدد قیچی و گذشت زمان است؟

ناامید نشوید، راه‌هایی وجود دارد که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید موهای خود را حفظ کنید. با انجام اقداماتی برای جلوگیری از آسیب‌های جدید، مراقبت مناسب از مو و چند درمان هدفمند، می‌توانید به ترمیم کوتیکول خارجی کمک کنید.

پیشگیری از آسیب موی سالم

این اولین و بهترین درمان است. با انجام چنین فرآیندی قاتل موخوره را می‌یابید. خشکی مو باعث می‌شود که مو آماده شکستن شود؛ بنابراین با جلوگیری از خشک‌شدن مو، از تولد موخوره‌های جدید جلوگیری کنید. 

پیشگیری از آسیب موی سالم

موهای سالم می‌توانند تا یک‌سوم طول خود کشیده شوند. موها حتی از سیم مسی با همان قطر قوی‌تر هستند. در عوض، موهای خشک و آسیب‌دیده، کشش ندارند و خیلی راحت می‌شکنند. برای پیشگیری این مراحل را انجام دهید:

  • روش‌های اشتباه را کنار بگذارید. دکلره، و در کل هرروشی که موهای شما را دچار استرس و خشکی کند را حذف کنید. ممکن است با این وجود باز هم در چنین مخمصه‌ای قرار بگیرید. 

در این‌صورت پشتیبانی مو با استفاده از ماسک‌ها، نرم‌کننده‌‌ها، لوسیون‌ها و انواع دیگر محصولات مفید، کمک خوبی است. از این گروه شامپو مغذی و انرژی بخش شماره 4 مناسب موهای رنگ شده و دکلره 200ml مورینگا را می‌توان نام برد.

  • حالت ارتجاعی موهای خود را با انواع تقویت‌کننده‌های غنی از مواد مغذی بهبود دهید. انواع روش‌های خانگی و محصولاتی چون ماسک مو حجم 200 گرم لامینین در این زمینه موثرند. 
  • شامپوزدن منظم، البته باتوجه به نیاز مو، به افزایش رطوبت به تارهای خشک کمک می‌کند. تعجب نکنید، خشکی مو در اثر ازدست‌دادن محتوای آب مو است؛ بنابراین چرب‌کردن آن باعث هیدراته‌شدنش نمی‌شود. 

روغن‌های تولید شده توسط پوست سر و دیگر روغن‌ها به ساقه مو نفوذ نمی‌کنند، آنها به سادگی روی مو می‌نشینند و وظایف دیگری را انجام می‌دهند. با افزایش این روغن‌ها، شامپوزدن لازم است.

  • گرم‌کردن بیش از حد مو موهای شما را دچار استرس و خشکی می‌کند. البته گاهی به ناچار در چنین شرایطی قرار می‌گیرید که در این‌صورت استفاده از نرم‌کننده‌‌ها کمک خوبی است. هنگامی که مجبور به حالت‌دهی با وسایل گرمایی هستید، از یک اسپری حالت‌دهنده استفاده کنید. 

اسپری دو فاز نرم کننده و حالت دهنده مو مناسب برای قبل از سشوار و اتو 250ml لافارر از چنین مواردی است. بهبود شانه‌پذيری، رطوبت‌رسانی، تغذيه ساقه مو و محافظت از مو در مقابل حرارت سشوار، گوشه‌ای از مزایای این اسپری است.

 

رسیدگی به موی آسیب‌دیده

شاید این جمله ناراحتتان کند؛ ولی موهای آسیب‌دیده را هیچ‌گاه نمی‌توان به حالت اول بازگرداند؛ بنابراین باید به دنبال روشی برای تعدیل این شرایط بود. 

  • به موی خود رسیدگی کنید. با هیدراتاسیون مو می‌توانید که دوباره هسته داخلی آن را تقویت کنید و شروع به بازسازی کوتیکول مو کنید. البته درمان‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند. درمان‌هایی که مبتنی بر هیدراتاسیون هستند و آن‌هایی که مبتنی بر پروتئین‌رسانی به مو هستند. استفاده از این دو درمان به‌طور متناوب تاثیر بیشتری دارد. 

گفتنی است، در حالی که محصولات هیدراتاسیون را می‌توان روزانه استفاده کرد، فرمول‌های مبتنی بر پروتئین باید کمی‌کمتر استفاده شوند زیرا تجمع پروتئین می‌تواند ناخواسته مو را خشک و شکننده‌تر کند.

 

  • موی آسیب‌دیده را کوتاه کنید. این روش باعث می‌شود که بافت بدون کوتیکول مو جدا شود و خشکی مو به‌سمت ریشه‌ها پیش‌روی نکند. البته روش‌های ذکرشده‌ی قبلی موثر هستند؛ ولی گاهی این روش، حتی در حد کم، می‌تواند که سریع‌تر موها را به‌سمت سلامتی سوق دهد.

روش‌های بهبود مشکلات حاصل از موخوره 

همانطور که هرانسان برنامه‌ای متناسب با شرایط روحی و جسمی‌خود در پیش می‌گیرد، همانطور متناسب با بافت موی خود باید رفتار کند. پس با انتخاب برنامه‌ای سالم متناسب با نوع موی سر خود قاتل موخوره شوید. البته برخی موارد برای تمام انواع مو صدق می‌کند که اینجا به آن اشاره می‌کنیم. 

  1. موهای خود را به‌آرامی با برس موی نرم و انعطاف‌پذیر شانه بزنید. به یاد داشته باشید که شانه‌زدن کمتر یا بیشتر از حد دردسرساز است. 
  2. در حد امکان از خشک‌کردن مو با حوله خودداری کنید و در صورت انجام، حوله را به آرامی‌روی مو مالش دهید.
  3. از شامپوهای نرم‌کننده‌ای چون نرم کننده موی سر آووکادو 400ML شون استفاده کنید. استفاده از این محصولات را برای یک‌بار در هفته پیشنهاد می‌دهیم.
  4. مو برای حفظ ظاهری سالم به مقدار مشخصی روغن نیز نیاز دارد. البته روغن موخوره را درمان نمی‌کند ولی با ایجاد لطافت مو، شانه‌زدن را آسان می‌کند. استفاده از محصولات دارای روغن یا روغن خالص مانند روغن مراقبت از مو شماره 1 مناسب انواع مو 100ml مورینگا، می‌تواند کمک خوبی به حساب بیاید. 
  5. شستشوی مو را با توجه به نوع موها و نیاز آن‌ها انجام دهید. شستن بیش از حد و کمتر از مقدار لازم آسیب‌زا است. به‌عنوان مثال اگر موهای چرب دارید، ممکن است که موها کدر، سست و بی‌روح به نظر برسند. برای درمان موهای چرب، سعی کنید که آن‌ها را با شامپوی ملایمی بشویید که مخصوص کنترل سبوم است. برای مثال شامپو تقویت کننده مو حاوی سیستئین و ویتامین B6 مناسب موهای چرب ضد ریزش، کنترل وکاهش چربی 250 میل وچه یا انواع دیگری که در سایت مادامون با ذکر مورد استفاده آورده شده است را می‌توانید امتحان کنید. 
  6. شامپوی متناسب با موی خود انتخاب کنید. مثلا اگر شوره مو ‌دارید و باید سر خود را هرروز شستشو دهید، از شامپو +N ملایم روزانه پریم استفاده کنید تا مو بیش از حد خشک نشود. حتی می‌توانید که در کنار شامپو از نرم‌کننده‌ها نیز استفاده کنید.

خرید محصولات پریم

  1. از شامپوهایی که در ترکیب خود مواد شیمیایی خشن مانند سولفات دارند استفاده نکنید. این مواد هرگونه چربی حتی سبوم که نیاز موهاست را نیز از بین می‌برند. در مقالات گذشته علت چربی موی سر بررسی شده است.
  2. تا حد امکان از سشوار مو و هرگونه اتوی مو استفاده نکنید. حتی با رعایت این مورد ممکن است شرایط خشک آب‌وهوای محل زندگی شما رطوبت مو را بگیرد؛ بنابراین رطوبت‌رسانی به مو را فراموش نکنید. 
  3. موهای خود را در مقابل قرار گرفتن در معرض آفتاب، باد و هوای خشک محافظت کنید. مثلا در روزهای سرد و بادی کلاه بپوشید و هنگام شنا کلاه استفاده کنید.
  4. تغذیه‌ی سالم و مناسبی را برای خود انتخاب کنید. وجود اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین دی، آهن و روی در رژیم غذایی یا محصولات آرایشی‌بهداشتی مو بهترین انتخاب است. 
  5. زمان مابین اتفاقاتی مانند رنگ‌کردن و خشک‌کردن مو را تا حد امکان افزایش دهید.
  6. در حد امکان موی آسیب‌دیده را کوتاه کنید تا موخوره به ریشه مو نزدیک نشود. 
  7. روش مناسبی برای بستن موهای خود انتخاب کنید. کشیدگی در حین بستن و جنس کش مو نه‌تنها بر ایجاد موخوره تاثیر دارد؛ بلکه باعث «ریزش موی کششی» می‌شود. 

 

نتیجه‌گیری 

مراقبت از پوست و مو در بهبود کیفیت و زیبایی ظاهر آن‌ها تاثیر فراوانی دارد. این قضیه برای موها مهم‌تر است؛ چراکه بافتی مرده و بدون احساس دارند. با تغییر نحوه مراقبت از موهایتان، موهای سالم‌تری خواهید داشت. 

برای استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبتی مو می‌توانید به سایت مادامون، مراجعه کنید. این سایت منبع کاملی را در دسترستان قرار می‌دهد و با بروز هرنوع مشکلی می‌توانید از اطلاعات تکمیلی هر محصول استفاده کنید. البته گاهی وجود مشکل در حدی است که مراجعه به پزشک متخصص پوست لازم می‌شود؛ ولی در خیلی از موارد خودمراقبتی بهترین راه است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا