مو

دلایل خشکی پوست سر به همراه درمان خانگی

احتمالاً برای همه پیش آمده که دانه‌های سفید کم یا زیادی را روی لباس، میز یا کتابی که مطالعه می‌کنیم دیده باشیم. تغییرات آب و هوا، میزان آب بدن، ژنتیک یا استفاده از شامپوی نامناسب می‌تواند دلیل این اتفاق باشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود، عارضه خشکی پوست سر است. البته این مشکل را می‌توان به راحتی و با استفاده از شامپوهای مناسب و مراقبت‌های بهداشتی حل کرد. در این مقاله از سایت مادامون با معرفی خشکی پوست سر و علائم آن، راهکارهایی را برای درمان این عارضه معرفی می‌کنیم.

تفاوت خشکی پوست سر و شوره

اگر تجربه شوره یا خشکی پوست سر را داشته باشید، حتماً می‌دانید که این 2 بیماری، علائم مشابهی دارند اما ریشه و دلیل آنها متفاوت است. در جدول زیر تفاوت‌های خشکی پوست سر و شوره را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

خشکی پوست سر شوره سر
پوسته‌های ناشی از خشکی پوست سر، کوچک و سفید است. پوسته‌های ناشی از شوره بزرگتر است و ممکن است زردرنگ و روغنی باشد.
خشکی پوست سر، نتیجه تحریک آنی یا تدریجی عاملی در بدن یا پوست سر است. شوره در اثر تجمع چربی در موها ایجاد می‌شود.
خشکی پوست سر با شامپوی مناسب بهبود می‌یابد. شوره ناشی از عفونت قارچی بدون درمان دارویی معمولاً بهتر نخواهد شد.
عوامل ایجادکننده خشکی پوست سر: هوای سرد و خشک، افزایش سن، استفاده از محصولات نامناسب عوامل ایجادکننده شوره: تغییرات هورمونی، استرس، عدم شستشوی کافی و مناسب
خشکی پوست سر، اغلب همراه خشکی دیگر مناطق بدن مانند بازوها و پاها است. از نشانه‌های شوره، پوست سر ملتهب، قرمز و چرب است.

همچنین شما عزیزان برای یافتن درمان شوره سر می‌توانید به مجله اینترنتی مادامون و مطلب مربوطه مراجعه کنید.

علت خشکی پوست سر چیست؟

به صورت کلی وقتی پوست شما، رطوبت کافی نداشته باشد، خشک می‌شود. در نتیجه خشکی، پوست سر تحریک شده و پوسته پوسته می‌شود. با این حال، خشکی پوست سر می‌تواند توسط عوامل زیر تحریک شود:

خشکی پوست سر

  • آب و هوای سرد و خشک: به طور کلی قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک به مدت طولانی، پوست را مستعد خشکی می‌کند.
  • عدم نوشیدن آب کافی: نوشیدن 8 لیوان آب در طول شبانه‌روز باعث آبرسانی به پوست خواهد شد.
  • افزایش سن: با بالا رفتن سن، رشد و تکثیر سلول‌های بدن کاهش می‌یابد. بنابراین با مرگ سلولهای پوست سر، جایگزینی سلول جدید با وقفه مواجه می‌شود. همین امر باعث خشکی پوست سر خواهد شد.
  • بیماری‌های پوستی: یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد خشکی پوست ابتلا به بیماری‌های پوستی است. به عنوان مثال درماتیت تماسی نوعی اگزما است که هنگام تماس پوست با چیزی که به آن آلرژی دارد ایجاد می‌شود.

شامپو برای رفع خشکی پوست سر

زمانی که دچار خشکی پوست سر شده‌اید، انتخاب شامپوی نامناسب با از بین بردن چربی موجود، عملاً خشکی سر را تشدید می‌کند و علاوه بر خشکی پوست سر باعث تشکیل شوره سر خواهد شد.( به بلاگ مادامون مراجعه کنید و راهنمای خرید شامپو را بخوانید.) ویژگی‌های شامپوی مناسب برای رفع خشکی سر عبارتند از:

  • شامپوهایی که دارای مواد تقویت کننده عمیق با روغن‌های گیاهی باشد.
  • شامپو فاقد سولفات باشد، چرا که باعث تشدید خشکی پوست سر می‌شود.
  • دارای هیالورونیک اسید باشد چرا که باعث آبرسانی پوست می‌شود.
  • شوینده‌های ملایمی که خواص ضدعفونی و ضد قارچ دارند.
  • حاوی روغن درخت چای و عصاره جوانه گندم باشد.

شامپو برای خشکی پوست سر

در نهایت توصیه می‌شود از شامپوهای مغذی و مرطوب‌کننده استفاده شود و در عین حال تعداد و دفعات استفاده از شامپو را کم کنید تا باعث از بین رفتن تعادل چربی پوست سر نشود. همچنین پیشنهاد می‌شود از حمام‌های طولانی همراه با آب داغ پرهیز شود و استفاده کردن از انواع ماسک مو و روغن‌های گیاهی را در برنامه خود بگنجانید.

درمان خشکی پوست سر با طب سنتی

روغن درخت چای

این روغن دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضد قارچ بسیار قوی است. می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را با روغن پایه مانند روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. راه دیگر نیز اضافه کردن چند قطره از روغن به شامپویی است که در حمام استفاده می‌کنید.

روغن نارگیل

این روغن می‌تواند پوست سر را مرطوب کند و خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی آن نیز می‌تواند به کاهش خطر عفونت‌ها کمک کند. برای استفاده از این روغن مقدار کمی از آن را روی پوست سر بمالید و آن را ماساژ دهید. اجازه دهید روغن حداقل 10 دقیقه قبل از شستشو روی سرتان بماند.

خشکی پوست سر

سرکه سیب

خاصیت ضد التهابی سرکه سیب می‌تواند به لایه‌برداری پوست سر کمک کند. برای استفاده از سرکه سیب، یک سوم فنجان از آن را با دو سوم فنجان آب مخلوط کرده و مستقیماً روی پوست سر اسپری کنید. اجازه دهید این ترکیب به مدت 5 دقیقه قبل از شستشو روی سرتان بماند.

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده ضد قارچ است. حتی می‌تواند به مبارزه با هرگونه عفونت که ممکن است باعث خشکی پوست سر شود، کمک کند. با استفاده از مقداری آب و جوش شیرین خمیری تهیه کنید و کف سرتان بمالید. اجازه دهید این خمیر 15 دقیقه روی پوست بماند، سپس موها و کف سر را آب بکشید.

آلوئه‌ورا

با داشتن چندین خاصیت در رفع خشکی پوست سر بسیار مؤثر است. آلوئه‌ورا را به صورت موضعی روی پوست سر بمالید و بگذارید به مدت 10 دقیقه روی سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

خشکی پوست سر

روغن زیتون

نفوذ چربی روغن زیتون در اپیدرم بسیار زیاد است. این خاصیت آن را بسیار مرطوب می‌کند و به تغذیه پوست سر خشک و از بین بردن شوره سر کمک کند. 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون را درون ظرف دربسته ای قرار دهید، سپس به مدت 2 دقیقه آن را در یک ظرف آب جوش قرار دهید تا گرم شود. آن را از آب جوش بیرون بیاورید و موهای خود را به آن آغشته کنید. اجازه دهید چند دقیقه روی موها بماند، سپس موهای خود را بشویید و شامپو بزنید.

خشکی پوست سر مشکلی است که شاید باعث پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی پوستمان شود. قطعاً این عوارض آزاردهنده است و گاهی ممکن است باعث کم شدن اعتماد به نفس ما در جامعه بشود. خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل درمان است و می‌توانید با استفاده از محصولات مراقبتی پوست و مو و همچنین راهکارهای خانگی این عارضه را در زمانی کوتاه بهبود بخشید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با بهترین و مناسب‌ترین محصولات آرایشی و بهداشتی به سایت مادامون مراجعه کنید.

سوالات متداول

 

آیا خشکی پوست سر باعث خارش سر می‌شود؟

خشکی پوست سر به‌دلیل ایحاد شوره، باعث خارش می‌شود.

برای جلوگیری از خشکی پوست سر در فصل سرما چیکار کنیم؟

روغن تراپی از بهترین راه‌ها برای حل این مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا