مو

با علت‌های ریزش مو آشنا شوید

 کاغذ سفیدی را جلوی صورتتان بگذارید. دست خود را در موهایتان ببرید و با فشار کم سعی کنید حالت آن را تغییر دهید. دستتان را خلاف جهت حالت موهایتان بکشید. قطعاً تعدادی مو روی کاغذ و دست شما خواهد بود. اما جای نگرانی ندارد. این ریزش مو طبیعی است. بر اساس مطالعات علمی ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو به‌صورت روزانه در واقع کمک بزرگی به پوست سر انسان برای ایجاد تعادل در رشد موی سالم و جدید است. حالا اگر تعداد ریزش موی شما بیشتر از ۱۰۰ تار است، حتماً مشکلی وجود دارد. البته باز هم جای نگرانی ندارد و در اکثر موارد با شناخت علت ریزش مو، می‌توان آن را درمان کرد.

همان‌طور که اشاره شد، برای درمان این مشکل ابتدا باید علت ریزش مو را شناخت، چرا که ریزش مو دلایل متعددی دارد و بدون یافتن دلیل نمی‌توان آن را درمان کرد. در این مقاله از سایت مادامون، شایع‌ترین دلایلی را که باعث ریزش مو می‌شود، به شما معرفی می‌کنیم.

تشخیص علت ریزش مو

درصورتی‌که هر بار در موهایتان دست می‌کشید، بخشی از موهایتان می‌ریزد یا موهایتان نازک و کم‌پشت شده است، بهتر است قبل از ریزش بیشتر و کم‌شدن حجم موهایتان، علت ریزش مو را پیدا کنید و به فکر درمانش باشید. در ادامه مهم‌ترین دلایل ریزش مو و راهکارهای درمان را معرفی می‌کنیم.

مشکلات هورمونی، علت ریزش موی اغلب زنان

ازاین‌جهت که زنان بیشتر از مردان دچار تغییرات هورمونی مانند بارداری، قاعدگی، یائسگی و موارد این‌چنین می‌شوند، بنابراین ریزش مو در این مواقع در آنها شایع‌تر است. البته ریزش مو در این شرایط کاملاً طبیعی است و اگر بعد از مدتی مشکل ادامه داشت، باید برای حل آن اقدامی کنید. برای خواندن علت‌های ریزش مو در زنان و جلوگیری از ریزش مو به بلاگ مربوطه در مجله مادامون سر بزنید.

با علت‌های ریزش مو آشنا شوید

استرس، مهم‌ترین علت ریزش مو در نوجوانان

زمانی که بدن دچار استرس می‌شود، هورمون‌هایی برای ایجاد تعادل در بدن ترشح می‌کند. اگر شرایط جسمی و روحی فرد، از فشار استرس خارج نشود و مدت زیادی در این وضعیت بماند، تار موها به‌تدریج نازک شده و بعد از مدتی دچار ریزش خواهد شد. ممکن است جوانان به جهت مشکلات اجتماعی و مشغله‌های روزمره بیشتر از بقیه افراد در معرض استرس ناشی از تحصیل، شغل و شرایط خانوادگی قرار بگیرند.

ژنتیک، ارثیه اجباری

کافی است نگاهی به اطرافیان بیندازید. اگر پدر، برادر، عمو و دایی‌هایتان موهایی کم‌پشت دارند، احتمالاً شما هم دچار ریزش مو خواهید شد. البته که این اتفاق قطعی نیست اما ژنتیک همواره عامل مهمی در انتقال ویژگی‌های مشترک، محسوب می‌شود و در مورد خیلی از افراد ژنتیک مهم‌ترین علت ریزش مو بوده است.

مواد شیمیایی، عاملی مخرب

ژل‌های متنوع، رنگ مو و ماسک‌های گوناگون شاید باعث زیبایی و حالت‌دهی مو باشد اما در استفاده طولانی‌مدت و بعد از چندین سال، نقشش را عوض می‌کند و باعث ریزش یا خشکی مو می‌شود. ازآنجایی‌که ترکیبات تشکیل‌دهنده این مواد اغلب شیمیایی بوده و برای ریشه و ساقه موها مناسب نیست، بعد از مدتی فولیکول‌های مو را از بین می‌برد و پیاز مو ضعیف می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود به‌صورت مداوم از این مواد استفاده نکنید.

عدم مراقبت صحیح از مو

اگر موی شما خشک است و از شامپویی استفاده کنید که باعث خشکی بیشتر شود، به ریزش موهایتان کمک کرده‌اید. اگر موهایتان شوره دارد، چرب است یا نیاز به مراقبت دارد حتماً باید از شامپوی مناسب موهایتان استفاده کنید.

با علت‌های ریزش مو آشنا شوید

نکته بعدی در مراقبت از موها، رسیدگی به بهداشت مو است، به این معنی که فرد چند روز یک‌بار، موهایش را بشوید. در مورد شستشوی مو، استفاده از شامپو و میزان شانه کشیدن باتوجه‌به جنس موهایتان تعادل را رعایت کنید. مادامون مگ شمارا در انتخاب شامپوی مناسب خود، راهنمایی می‌کند.

رژیم غذایی نامناسب

غذایی که در طول روز می‌خوریم، منبع اصلی ویتامین و پروتئینی است که به موهایمان می‌رسد. رژیم غذایی نامناسب باعث عدم خون‌رسانی و اکسیژن دهی به اندام بدن به‌ویژه سر و موها می‌شود. مواد چرب و شور باعث غلیظ شدن خون و نرسیدن مواد مغذی به ریشه موها می‌شود. ضمناً رژیم‌های خودسرانه و بدون نظر پزشک موجب کمبود ویتامین‌های موردنیاز بدن و در نتیجه، علت ریزش مو خواهد شد.

ویتامین‌های موردنیاز مو

مواد مغذی برای سلامتی و رشد تمامی اعضای بدن مفید و الزامی است. مو نیز به‌عنوان یکی از اعضای بدن به مواد غذایی به‌ویژه ویتامین‌ها نیاز دارد؛ بنابراین سعی کنید ویتامین‌ها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. جالب است بدانید: ویتامین A برای داشتن موهایی درخشان، ویتامین B برای موهایی پرپشت، ویتامین C جهت رشد بهتر موها، ویتامین D برای داشتن موهایی محکم‌تر و در نهایت ویتامین E باعث تقویت موی ضعیف می‌شود.

مصرف دارو

اگر به‌تازگی مصرف دارویی را شروع کرده‌اید و پس از آن، ریزش موی شما شروع شد یا افزایش یافت این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در بسیاری از موارد می‌توان داروی جایگزین استفاده کرد. مهم‌ترین داروهایی که علت ریزش مو هستند، شامل موارد زیرند:

  • داروهای شیمی‌درمانی: سلول‌های مو، سرعت تکثیر بالایی دارند و ازآنجایی‌که داروهای شیمی‌درمانی مانع تکثیر سلولی می‌شوند، باعث ریزش و عدم رشد مو می‌شوند.
  • داروهای ضدبارداری: همان‌طور که گفتیم تغییر سطح هورمون‌ها باعث ریزش موی ناگهانی می‌شود و داروهای ضدبارداری نیز موجب تغییر در تعادل هورمون‌ها می‌شود.

ابتلاء به برخی بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها، علت ریزش مو به‌صورت ناگهانی می‌شود. رایج‌ترین این بیماری عبارت‌اند از:

عفونت‌ها

برخی از عفونت‌ها مانند عفونت‌های قارچی یا فولیکولیت باعث ریزش مو می‌شوند. محیط‌های گرم و مرطوب مانند پوست سر زیستگاه مناسبی برای رشد عفونت‌ها است.

با علت‌های ریزش مو آشنا شوید

بیماری‌های تیروئیدی

کم‌کاری غده تیروئید می‌تواند باعث ریزش مو شود. البته بعد از مراجعه به پزشک و مصرف داروهای متعادل‌کننده، موهای ازدست‌رفته به‌سرعت رشد می‌کنند.

تریکوتیلومانیا

اختلال وسواس کندن مو، یک اختلال روانی است که بیشتر در دخترهای جوان شایع است. در تریکوتیلومانیا فرد به شکل وسواس‌گونه‌ای اقدام به کندن مو می‌کند. این مشکل با مصرف دارو و نیز روان‌درمانی قابلیت بهبود دارد.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از ریزش مو

بایدها و نبایدهایی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانیم از ریزش مو جلوگیری کنیم. مهم‌ترین نکات مراقبتی عبارت‌اند از:

  • موهایتان را در حمام شانه نکنید.
  • با آب داغ، موهایتان را نشویید.
  • هنگام شستشوی موهایتان ماساژ سفت ندهید.
  • بعد از حمام، حوله را مداوم و محکم روی موهایتان نکشید.
  • سشوار و اتوی مو باعث تخریب ساقه مو می‌شود.
  • به‌جای مواد شیمیایی از روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان یا بادام استفاده کنید، چرا که باعث بهبود ساقه مو می‌شود.
  • آب بنوشید! درصورتی‌که آب بدنتان کم باشد، میزان رشد مو کاهش می‌یابد و ساقه مو خشک و شکننده می‌شود.

اگر دچار ریزش مو شده‌اید و علتش را نمی‌دانید، حتماً با خواندن این مقاله پی برده‌اید که علت ریزش موهایتان چیست. در این مقاله از سایت مادامون مهم‌ترین دلایل ریزش مو که عبارت‌اند از استرس، تغییرات هورمونی، ژنتیک، رژیم‌های خودسرانه، عدم مراقبت صحیح و مصرف داروها را به شما معرفی کردیم تا با شناخت این موارد در صورت ابتلا به ریزش مو، با مراجعه به پزشک بتوانید مشکل را درمان کنید.

سوالات متداول:

 

ریزش موی هورمونی را چگونه تشخیص دهیم؟

بهم ریختگی هورمون‌ها معمولا با علا.ئمی مثل ریزش مو، جوش صورت و پریود نامنظم همراه است.

آیا ریزش مو درمان قطعی دارد؟

با توجه به علت ریزش موی هرشخص و پس از تمکیل فرایند درمان، ریزش مو قطع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا