پوست

آشنایی با انواع جوش صورت

جوش صورت یکی از مشکلات پوستی است که همه افراد با آن آشنایی دارند. در دوران بلوغ و جوانی اکثر افراد با این موضوع مواجه می‌شوند، اما جوش زدن صورت فقط مختص به محدوده سنی خاصی نیست و ممکن است برخی از افراد تا مدت‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. در این صورت این احتمال وجود دارد که مشکل جوش زدن شما به دلایلی هم‌چون بیماری باشد.

از این رو ما در تیم مادامون می‌خواهیم در ادامه، مطالبی در مورد انواع جوش صورت و  هر آن‌چه که باید در مورد آن‌ها بدانید را برای شما عزیزان بیان کنیم. اگر شما هم با این مشکل پوستی مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جوش چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد جوش یکی از مشکلات پوستی می‌باشد که ممکن است به شکل برجستگی‌هایی بر روی سطح پوست در سنین مختلف نمایان ‌شود. در واقع جوش‌ها در اثر تولید بیش از حد سبوم توسط غدد چربی زیر پوست به وجود می‌آیند.

جوش در دوران نوجوانی و جوانی به واسطه تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود، اما به وجود آمدن این عارضه در برخی از افراد ممکن است بعد از دوران بلوغ نیز ادامه داشته باشد.

در عین حال جوش‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

جوش‌ سر سفید

جوش‌های سر سفید از رایج‌ترین نوع جوش‌ها هستند و وقتی‌که منافذ پوست مسدود شده باشند، به وجود خواهند آمد. زمانی‌که چربی‌ها از سطح پوست خارج نشوند، سلول‌های مرده پوست افزایش یابند و یا تغییرات هورمونی در بدن شما اتفاق بیفتد، جوش‌های سر سفید نمایان خواهند شد.

جوش‌ سر سفید

این جوش‌ها که اصطلاحا به آن‌ها “کومدون بسته” نیز گفته می‌شود، به شکل برجستگی‌های سفید و چرکی ظاهر خواهند شد. همچنین اطراف آن‌ها معمولا قرمز است و در ناحیه‌ای که جوش‌ها نمایان شده‌اند، ممکن است کمی احساس درد داشته باشید.

برای درمان این نوع از جوش‌ها معمولا از موادی موضعی هم‌چون اسید سالیسیلیک یا بنزئیول پراکسید استفاده می‌شود تا از بازگشت مجدد آن‌ها جلوگیری شود.

جوش‌ سر سیاه

جوش‌های سر سیاه، به دلیل بسته شدن فولیکول‌ها با مو یا چربی به وجود می‌آیند. این نوع از جوش‌ها که با نام “کومدون باز” نیز شناخته می‌شوند، به صورت نقاط سیاه رنگ و کوچک بر روی سطح پوست نمایان شده و در عین حال طبیعی بوده و دردناک نیستند.

یکی از راه‌های رهایی از جوش‌های سر سیاه، فشردن محل جوش و خارج کردن مو یا چربی است. اما با توجه به این‌که جوش‌های سر سیاه از نوع غیر التهابی هستند، هم‌چون روشی که برای درمان جوش‌های سر سفید گفته شد، قابل درمان خواهند بود.

کیست

کیست‌ها، شدیدترین نوع از جوش‌ها هستند و می‌توانند سبب ایجاد عفونت در اعماق پوست شما شوند. این نوع از جوش‌های معمولا بزرگ، دردناک، ملتهب و قرمز رنگ خواهند بود. همچنین چرک زیادی را به همراه دارند که معمولا به رنگ سفید است.

کیست‌ها معمولا کمی دشوار درمان می‌شوند و می‌توان به کمک مواد دارویی هم‌چون آنتی بیوتیک‌ها و رتینوئیدهای خوراکی آن‌ها را درمان کرد. قرص‌های ضد بارداری نیز در خانم‌ها برای درمان جوش‌های صورت، کاربردی است. در عین حال می‌توان با تزریق استروئید نیز به درمان سریع کیست‌ها پرداخت.

گره (ندول)

ندول‌ها به جوش‌های سفت، قرمز رنگ و گوشتی گفته می‌شود که به صورت عمقی در پوست به واسطه باکتری به نام کاتی باکتریوم ایجاد می‌شوند و سبب بسته شدن منافذ پوست خواهند شد. این نوع از جوش‌ها باعث به وجود آمدن عفونت و لک‌های پوستی ماندگار نیز می‌شوند.

قرص‌های ضد باکتری، رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک از جمله داروهایی هستند که برای درمان این نوع از جوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در عین حال اگر به پزشک مراجعه کنید، می‌تواند جوش‌ها را با دست تخلیه کرده یا به کمک لیزر، لایه برداری شیمیایی انجام دهد.

جوش‌ چرکی (پاسچول)

جوش‌ چرکی (پاسچول)

این نوع از جوش‌ها بزرگ و قرمز رنگ هستند و مرکز آن‌ها نیز سفید یا زرد رنگ است. جوش چرکی می‌تواند بر روی نقاط مختلف بدن هم‌چون صورت به وجود آید. زمانی‌که منافذ بسته پوست از طریق باکتری‌ها، سلول‌های ایمنی و یا تغییرات هورمونی بسته می‌شوند، شاهد نمایان شدن جوش‌های چرکی خواهید بود.

از راه‌های درمان جوش‌های چرکی می‌توان به استفاده از آنتی بیوتیک‌های ضد باکتری اشاره کرد.

پاپول

این نوع از جوش‌ها به واسطه بسته شدن منافذ سطح پوست با چربی یا سلول‌های مرده به وجود می‌آیند و به شکل برجستگی‌های قرمز یا صورتی رنگ کوچکی بر روی سطح پوست نمایان می‌شوند.

یکی از بهترین راه‌های درمان پاپول استفاده از داروی بنزوئیل پراکسید است که می‌تواند از فعالیت باکتری‌ها جلوگیری کرده و سبب پیشگیری از به وجود آمدن این نوع از جوش‌ها شود. در برخی از مواقع نیز ممکن است پزشکان قرص‌های ضد بارداری و یا آنتی بیوتیک‌ها را برای درمان پاپول‌ها تجویز کنند.

دلایل ایجاد جوش

دلایل ایجاد جوش

جوش‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی نمایان شوند که در ادامه به برخی از شایع‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

  • بیماری و استفاده از دارو : اگر فردی دچار بیماری‌ هم‌چون اعصاب و روان باشد، ممکن است از داروهایی خاص برای درمان استفاده کند که سبب به وجود آمدن جوش بر روی نقاط مختلف بدنش شود.
  • عدم پیروی از رژیم غذایی مناسب : اگر مراقب غذا خوردن خود نباشید و غذاهای مضر را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، همین موضوع ممکن است سبب ایجاد جوش‌هایی در بدن شما شود. تاثیر تغذیه روی جوش را در مادامون مگ بخوانید.
  • تغییرات هورمونی : در سنین نوجوانی به دلیل این‌که هورمون‌های بدن نامتعادل هستند، سبب تحریک بیش از حد غدد چربی می‌شوند و همین موضوع باعث ایجاد جوش در نقاط مختلف بدن هم‌چون صورت خواهد شد. در عین حال خانم‌ها نیز به‌ دلایلی هم‌چون عادت ماهانه، زایمان و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در سنین بزرگسالی نیز با جوش‌هایی در بدن خود مواجه شوند.
  • عدم رعایت نظافت : اگر به درستی بهداشت خود را رعایت نکنید، ممکن است بدن شما به واسطه قرار گرفتن در معرض آلودگی یا تعریق دچار جوش شود.
  • استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب : لوازم آرایشی به‌طور کلی می‌تواند سبب بسته شدن منافذ پوست شود، همین موضوع نیز زمینه ساز ایجاد جوش‌هایی بر روی صورت خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که اگر از لوازم آرایشی نامرغوب استفاده کنید با چنین مشکلاتی رو به رو خواهید بود.
  • استرس : این مورد نیز از عوامل مهمی است که در به وجود آمدن جوش‌های صورت بسیار تاثیر گذار است. چرا که وقتی در شرایطی استرس‌زا قرار می‌گیرید، هورمون کورتیزول در بدن شما افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود که غدد تولید چربی مجددا تحریک شده و سطح چربی در پوست شما افزایش یابد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله تاثیر استرس روی جوش را بخوانید.

بهترین روش‌ها برای درمان جوش صورت

درمان‌های بسیاری برای رفع جوش‌های صورت ارائه می‌شود که برخی از آن‌ها به صورت خانگی و برخی نیز به صورت کلینیکی قابل انجام خواهند بود. از این رو در ادامه به برخی از بهترین روش‌ها برای درمان جوش صورت اشاره شده است. همچنین شاید شما نام قرص راکوتان را در درمان جوش شنیده باشید، در مجله مادامون اطلاعات کاملی درباره قرص راکوتان آماده کردیم.

بهترین روش‌ها برای درمان جوش صورت

  • ماسک عسل : یکی از مقوی‌ترین موادی که خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده دارد، عسل است. شما می‌توانید میزان مناسبی از عسل را به کمک یک پنبه استریل به مدت حدودا 30 دقیقه بر روی جوش‌های خود بگذارید و پس از آن، محل آغشته شده به عسل را با آب گرم بشویید.
  • بخور صورت : یکی از عواملی که سبب ایجاد جوش می‌شود، بسته شدن منافذ پوست است. بخور صورت باعث می‌شود این منافذ باز شده و همچنین رطوبت کافی به پوست شما برسد تا بتوانید جوش‌های خود را درمان کرده و از به وجود آمدن آن‌ها نیز جلوگیری کنید.
  • آبلیمو : اگر جوش‌های شما ملتهب یا باز شده‌اند، استفاده از آب لیمو می‌تواند با توجه به خاصیت میکروب‌کشی که دارد؛ تاثیر به سزایی در درمان جوش‌های صورت شما داشته باشد. شما می‌توانید به کمک یک پنبه استریل شب‌ها قبل از خواب و یا صبح‌ها نقاطی که دچار جوش شده‌اند را بهبود دهید.
  • یخ : اگر جوش‌های شما به تازگی در حال نمایان شدن هستند، می‌توانید با استفاده از یخ آن‌ها را منقبض کرده تا از ترشح بیش از حد چربی جلوگیری کنید. به این ترتیب جوش‌ها ملتهب نشده و ممکن است سریعا بهبود یابند. برای انجام این‌کار نیز یخ را بین پارچه‌ای قرار داده و چند ثانیه‌ای بر روی جوش‌های خود بگذارید. اگر چند مرتبه به صورت مداوم در طول روز این‌کار را انجام دهید، این امکان وجود دارد که نهایتا طی 2 روز جوش‌های شما از بین بروند.
  • روغن درخت چای : این روغن می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان جوش‌های سر سفید باشد و آن‌ها را سریعا خشک کرده و از بین ببرد. اگر از روغن درخت چای به همراه ژل آلوئه ورا استفاده کنید و حدودا 20 دقیقه بر روی جوش‌های صورت خود بمالید، میکروب‌های موجود در محل جوش‌ها از بین خواهند رفت. در نتیجه جوش‌ها سریعا درمان خواهند شد.
  • پلاژن تراپی : یکی از روش‌هایی درمان جوش صورت، پلاژن تراپی است که می‌تواند با اکسیژن رسانی به پوست فرد، آلودگی‌های موجود بر روی پوست او را برطرف کند تا جوش‌ها به سرعت درمان شوند.
  • نور درمانی : طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، نورهای قرمز و آبی می‌توانند نقش بسیار موثری در درمان جوش‌های صورت داشته باشند. به‌طور معمول پس از یک دوره درمانی 4 الی 6 هفته‌ای می‌توانید با نتایج مثبت این روش درمانی مواجه شوید.
جوش، یکی از مشکلات پوستی است که می‌تواند در دوران بلوغ افراد را درگیر خود کند. این موضوع می‌تواند در برخی از افراد نیز تا مدت‌ها وجود داشته باشد و باعث آزرده خاطر شدن آن‌ها شود. در شرایط مختلف هم‌چون بارداری، داشتن بیماری و … نیز امکان نمایان شدن مجدد جوش‌ها وجود دارد. از این رو ما در مادامون سعی بر این داشتیم که شما را با انواع جوش صورت، دلایل به وجود آمدن آن‌ها و همچنین برخی از بهترین روش‌های درمانی که در این زمینه وجود دارند، آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. همچنین شما عزیزان می‌توانید به سایت فروشگاه اینترنتی مادامون مراجعه کنید و بهترین محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبت از پوست را برای درمان و جلوگیری از جوش‌های صورت خود با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن خریداری کنید.

در عین حال اگر علاقمند هستید که مطالبی را در رابطه با جوش‌های حین بارداری مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به صفحه مربوط به آن‌ها در بلاگ مادامون بزنید.

همچنین خوشحال می‌شویم که اگر شما عزیزان نیز راه‌کاری را برای درمان جوش‌های صورت خود امتحان کرده و به نتیجه رسیده‌اید، آن‌را با ما و دیگر مخاطبان مجله اینترنتی مادامون به اشتراک بگذارید.‌

سوالات متداول

تا چندسالگی جوش می‌زنیم؟

جوش زدن به سن و سال ربطی ندارد بلکه به تغذیه، سبک زندگی و ژنتیک شما ربط دارد.

آیا درمان قطعی برای جوش وجود دارد؟

بله با مراجعه به پزشک و ریشه‌یابی مشکل، حتما درمان می‌شود.

آیا کرم‌پودر موجب جوش می‌شود؟

در صورتی که فاقدچربی نباشد و نامرغوب باشد، باعث جوش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا