پوست

قرص راکوتان چیست و چه عوارضی دارد ؟

داشتن پوستی زیبا و بدون جوش یکی از مواردی است که معمولا همه افراد در صدد آن هستند. برای رسیدن به این هدف و داشتن پوستی شاداب و درخشان روش‌های مختلفی وجود دارند و هر کدام دارای مزایا و معایبی نیز هستند. یکی از راه‌کارهای موجود در این زمینه استفاده از قرص و دارو است. یکی از معروف‌ترین قرص‌هایی که افراد در این زمینه استفاده می‌کنند، راکوتان است. اما شاید برای افرادی که با این قرص آشنایی ندارند، سوال پیش آید که قرص راکوتان چیست و چه عوارضی دارد ؟

از این رو ما در تیم مادامون یکی از برترین عرضه کنندگان لوازم مراقبت از پوست می‌خواهیم در ادامه مطالبی را درباره قرص راکوتان و عوارض آن برای شما عزیزان بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قرص راکوتان (Roaccutane) چیست ؟

این قرص یکی از داروهایی است که برای رفع جوش و آکنه شدید پوستی استفاده می‌شود. قرص راکوتان از مشتقات ویتامین A است و بسیاری از پزشکان آن‌را برای افرادی که دچار جوش هستند و راه‌کارهای دیگر برای آن‌ها جوابگو نبوده است، تجویز می‌کنند.

نحوه تاثیرگذاری راکوتان بر روی جوش‌ها به این‌صورت است که به عنوان تنظیم کننده چربی پوست استفاده می‌شود و می‌تواند مانعی در برابر ایجاد جوش و آکنه باشد. در واقع این قرص سبب می‌شود که عملکرد غدد ترشح کننده چربی کاهش پیدا کرده و به دنبال آن منافذ پوست باز بماند تا شاهد جوش و آکنه بر روی آن نباشید. در عین حال راکوتان می‌تواند در از بین بردن باکتری‌ها که می‌توانند باعث ایجاد جوش و آکنه در پوست باشند، موثر واقع شود.

قرص راکوتان برای چه کسانی منع مصرفی دارد ؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، قرص راکوتان به افرادی که دچار آکنه شدید هستند، پیشنهاد می‌شود. اما این دارو برای برخی از افراد منع مصرفی دارد که در ادامه نیز به آن‌ها اشاره شده است.

منع مصرف قرص راکوتان برای زنان باردار

  • خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، نباید قبل از حاملگی از راکوتان استفاده کنند. چرا که به دلیل وجود برخی از ترکیبات در آن، ممکن است به جنین آسیب برسد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب جوش‌های حین بارداری را بخوانید.
  • به کودکان زیر 12 سال توصیه می‌شود که از قرص راکوتان استفاده نکنند.
  • افرادی که سطح چربی خون آن‌ها بالا است، نباید از این قرص استفاده کنند.
  • خانم‌هایی که در دوران شیردهی هستند، نباید از راکوتان استفاده کنند.
  • به افرادی که با مشکلات کبدی مواجه هستند، توصیه می‌شود قرص راکوتان برای درمان جوش و آکنه مورد استفاده قرار ندهند.
  • استفاده از راکوتان برای افرادی که دچار افسردگی و بیماری‌های روانی هستند، منع مصرفی دارد. اگر فکر می‌کنید دلیل جوش زدن شما عصبی است حتما به مطلب تاثیر استرس روی جوش صورت سر بزنید.

عوارض مصرف راکوتان چیست ؟

راکوتان در کنار فواید بسیاری که دارد، می‌تواند عوارضی را نیز در بر داشته باشد. از این رو در ادامه به برخی از شایع‌ترین عوارض مصرف راکوتان اشاره شده است.

خشکی  پوست از عوارض قرص راکوتان

  • خشکی پوست یکی از عوارض خفیفی می‌باشد که بعد از مصرف راکوتان ممکن است با آن مواجه شوید. استفاده از مرطوب کننده را در این دوران فراموش نکنید.
  • خشکی چشم از دیگر عوارضی است که بعد از مصرف قرص راکوتان در برخی از افراد مشاهده می‌شود.
  • خشکی بینی که در برخی از موارد می‌تواند همراه با خونریزی نیز باشد، از دیگر عوارض خفیف استفاده از راکوتان است.
  • با مصرف راکوتان ممکن است کلسترول و چربی خون افزایش یابد. پس به افرادی که با این مشکل مواجه هستند، توصیه می‌شود پیش از مصرف راکوتان وضعیت بدنی خود را به خوبی مورد بررسی قرار دهند.
  • اگر فعالیت‌های بدنی سنگین دارید، ممکن است در طول دوره درمان و مصرف قرص راکوتان دچار درد در ماهیچه‌ها و مفاصل خود شوید. این عارضه ممکن است عوارض دیگری هم‌چون بروز کمر درد، شکستگی استخوان و … را نیز به همراه داشته باشد.
  • در برخی از مواقع ممکن است بعد از مصرف راکوتان فشاری بر مغز شما وارد شود که در نتیجه شاهد عوارضی هم‌چون سردرد شدید، تاری دید، سرگیجه و یا حالت تهوع خواهید بود. لازم به ذکر است که اگر با هر یک از موارد ذکر شده رو به رو شدید، بایستی سریعا به پزشک و مراکز فوریت پزشکی مراجعه کنید. چرا که ممکن است با مشکلاتی هم‌چون سکته مغزی رو به رو شوید.
  • مصرف قرص راکوتان ممکن است در مواردی نادر بر روی شنوایی نیز تاثیرگذار باشد. در صورتی‌که با این مشکل مواجه شدید، از مصرف راکوتان خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید.
همواره همه ما دوست داریم که پوستی عاری از جوش و آکنه داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف نیز از روش‌های مختلفی استفاده خواهیم کرد که یکی از آن‌ها قرص راکوتان است. این قرص می‌تواند به عنوان یک راه‌کار مناسب برای درمان جوش باشد، اما توجه داشته باشید که عوارضی نیز به همراه خواهد داشت. از این رو ما در فروشگاه اینترنتی مادامون سعی بر این داشتیم که مطالبی را در خصوص قرص راکوتان و عوارض آن برای شما عزیزان بیان کنیم تا با اطلاعاتی جامع اقدام به مصرف و یا عدم مصرف آن کنید.

سوالات متداول

بعد از مصرف راکوتان ممکن است دچار لک‌های پوستی شویم؟

اگر کبد شما از قبل مورد آزمایش قرار نگرفته باشد. با خوردن قرص راکوتان ممکن است دچار لک‌های قهوه‌ای پوست شوید.

خشکی لب بعد از پایان درمان از بین می‌رود؟

بله نگران نباشید. عوارض راکوتان موقتی است و با قطع مصرف از بین می‌روند.

برای کاهش عوارض راکوتان چه‌کار کنیم؟

اگر تصمیم به مصرف این قرص را دارید، ناگریزید که عوارض را بپذیرید. اما با رعایت تغذیه و مراجعه منظم به پزشک، زودتر نتیجه می‌گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا