پوست

تأثیر آلودگی هوا بر پوست و مراقبت از پوست در هوای آلوده

پوست و موی ما روزانه تحت‌تأثیر عوامل مختلفی مانند اشعه ماورای بنفش خورشید یا آلودگی (به‌ویژه آلودگی شهرها) هستند. در حالی که همهٔ ما از تأثیر آلودگی هوا بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی به خوبی آگاه هستیم، شواهد جدید نشان می‌دهد که این آلودگی‌ها تأثیر نامطلوبی بر بزرگ‌ترین عضو بدن ما یعنی پوست نیز دارد.

طبق گزارش آژانس محیط زیست اروپا (EEA) ،بیش از ۸۵ درصد از جمعیت شهری اروپا در معرض سطوحی از آلودگی هوا هستند که سازمان بهداشت جهانی آن را برای سلامتی مضر می‌داند. در این مقاله به بررسی عوارض این آلودگی‌ها بر پوست و راه‌های جلوگیری از آن‌ها با محصولات موجود در سایت مادامون می‌پردازیم.

تاثیر آلودگی هوا بر پوست

یکی از بدترین دشمنان پوست و مو آلودگی است. صنایع مستقر، گازهای گلخانه‌ای اتومبیل و سیگار کشیدن و مواردی این‌چنین همگی در افزایش سطح آلودگی نقش دارند. مضرترین آلاینده‌ها ذرات معلق و گازهای سمی مانند SO2، NO2، NO، CO2 و CO2 می‌شوند.

پوست ما با مساحتی نزدیک به ۲ متر مربع، طوری طراحی شده است که از ما در برابر عوامل محیطی مضر بالقوه محافظت کند. با این حال، این توانایی نامحدود نیست. وقتی قرار گرفتن در معرض عوامل استرس‌زای محیطی، مانند آلودگی هوا، از توانایی دفاعی طبیعی پوست فراتر رود، مشکلات شروع به ایجاد شدن می‌کنند.

قرارگرفتن در معرض دود، گردوغبار، گازهای سمی، ذرات معلق، نیکل، سرب و آرسنیک می‌تواند وضعیتی به نام «سندرم حساس پوست سر» را ایجاد کند که زمانی اتفاق می‌افتد که این ذرات معلق روی پوست سر و ساقه‌های مو بنشینند و سلامت آنها را مختل کنند.

آلودگی هوا

آلودگی چه ضرری به پوست ما می‌زند؟

طبق تحقیقات اخیر، قرارگرفتن شدید در معرض آلاینده‌ها بر پوست سایر بخش‌های بدن نیز تأثیر می‌گذارد، این تأثیرات شامل موارد زیر است:

۱. کیفیت لایه شاخی پوست (لایه خارجی پوست) را کاهش می‌دهد.

۲. قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن، یک آلاینده ناشی از اگزوز خودرو یا گازهای گلخانه‌ای نیروگاه، می‌تواند منجر به تشکیل لکه‌های تیره روی پوست شود.

۳. شدت چین و چروک را افزایش می‌دهد.

۴. خطوط ریز صورت را زیاد و عمیق می‌کند.

۵. بر ترکیب طبیعی سبوم تولید شده توسط پوست تأثیر می‌گذارد.

۶. مواد شیمیایی موجود در دود می‌توانند منافذ را مسدود و تنفس را برای پوست سخت کنند و بر روی پوست شما تأثیر منفی بگذارند.

۷. باعث تحریک، کم آبی و بدتر شدن شرایط موجود مانند قرمزی می‌شود.

۸. آلاینده‌ها می‌توانند روزاسه و اگزما ایجاد کنند.

۹. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی‌ها یکی از عوامل پیری زودرس است.

۱۰. آکنه را تشدید می‌کنند.

۱۱. باعث اختلال ساخت کلاژن و آسیب سد پوستی می‌شود.

آلودگی چه ضرری به پوست ما می‌زند؟

آلودگی هوا و کهیر

کهیر از جمله بیماری‌های پوستی شایع در ارتباط با آلودگی هوا است. کهیر یک واکنش پوستی خود به خودی است که در پاسخ به آلرژن‌های خاص رخ می‌دهد. اکثر مردم حداقل یک بار در طول زندگی خود کهیر را تجربه می‌کنند که می‌تواند توسط مواد غذایی خاص، داروها، نیش حشرات، نور خورشید، شوره حیوانات خانگی یا سایر محرک‌های محیطی (معروف یا ناشناخته) ایجاد شود.

در برخی افراد، افزایش آلاینده‌های موجود در هوا مانند PM2. 5، VOCs، ازن (O3) و دی اکسید نیتروژن (NO2) می‌توانند باعث شیوع کهیر شوند. مطالعه‌ای که در ویندزور، کانادا انجام شد، نشان داد که مراجعه به اورژانس برای کهیرها در ارتباط با افزایش کوتاه مدت آلودگی هوای محیط افزایش یافته است. از بیماری‌های پوستی دیگر در ارتباط با آلودگی هوا می‌توان اگزما و آکنه را نام برد.

مراقبت در برابر آلودگی هوا

تمام این حقایق کافی است تا بفهمیم آلودگی چقدر برای پوست و موی ما خطرناک و مضر است. برای محافظت از مو و پوست خود در برابر این دشمن طبیعی باید اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهیم.

در اینجا لیستی از بهترین پیشنهادهای مراقبت از پوست و مو در برابر آلودگی را برای شما آورده ایم:

۱. از کرم ضد آفتاب با طیف محافظت وسیع استفاده کنید.

بسیار مهم است که هر روز از یک ضد آفتاب با طیف وسیع قدرت آنتی اکسیدانی برای محافظت از پوست خود در برابر اثرات آلاینده‌ها استفاده کنید. یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع پوست شما را در برابر اشعه های UVA ، UVB و IR محافظت می‌کند و علاوه بر آن غنی بودن از آنتی اکسیدان‌ها در یک ضد آفتاب اثر محافظت از آلودگی را نیز فراهم می‌کند. شما می‌توانید خرید ضد آفتاب را از سایت مادامون تجربه کنید.

کرم ضد آفتاب با طیف محافظت وسیع برای مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

۲. روتین پوستی مرتب داشته باشید.

در کنار استفاده از ضد آفتاب از یک روتین مراقبت از پوست (سرم یا مرطوب کننده روزانه) پیروی کنید تا لایه‌های محافظتی در قسمت بالایی پوست ایجاد کنید، زیرا این کار پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند و همچنین ذرات دود را به دام می‌اندازد و از نفوذ آنها به اعماق پوست جلوگیری می‌کند. می‌توانید روتین مراقبت از پوست در روز را از وبلاگ مادامون یاد بگیرید.

۳. از شوینده مناسب استفاده کنید.

پس از بازگشت به خانه لازم است که صورت را کاملاً تمیز کنید، این کار نه تنها طراوت و شادابی را پس از ساعات خسته‌کننده کار و فعالیت روزانه برای شما فراهم می‌کند، بلکه باعث زدودن بسیاری از گرد و غبار، کثیفی و آلودگی‌ها از پوست می‌شود. برای پاک‌سازی عمیق پوستتان از ذرات آلاینده، از ترکیبات مبتنی بر زغال چوب یا مواد فعال مانند ویتامین C یا سرم‌های مبتنی بر رتینول استفاده کنید.

هرگز این مرحله را نادیده نگیرید، مهم نیست چقدر خسته هستید. برای داشتن پوستی سالم، این مرحله ضروری است. برای خرید شوینده با کیفیت می‌توانید سری به فروشگاه مادامون بزنید.

شوینده مناسب برای مراقبت از پوست در برابر هوای الوده

۴. به پوست خود فرصت درمان و ترمیم شبانه بدهید.

مورد دیگری که باید در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید، سرم یا کرم ترمیم کننده صورت است. رتینول، ویتامین C یا سرم‌های مبتنی بر اسید فرولیک برای ترمیم پوست‌های آلوده و آزرده شده با آلاینده‌ها بهترین هستند.

این مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌اند که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از آلاینده‌ها کمک می‌کند. روتین شبانه سایت مادامون نیز می‌تواند به شما کمک کند.

۵. سبک زندگی خود را سالم‌تر کنید.

برای تأمین این مورد لازم است روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. تغذیه، خواب و ورزش مناسب را در روتین خود بگنجانید. به کمک داشتن سبک زندگی سالم می‌توانید به سادگی به جنگ آلودگی‌ها و تأثیر مخرب آن‌ها روی پوست خود بروید.

سبک زندگی سالم و خواب کافی

در کنار این‌ها، باید غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند مرکبات، بروکلی، اسفناج، پیاز، سیر و زردچوبه را اضافه کنید تا پوست و مو را از داخل احیا کنید. استفاده از این مواد آنتی اکسیدان‌های ضروری را به بدن می‌دهد.

مراقبت از پوست در برابر آلودگی‌های دنیای جدید نیازمند استفاده مرتب از محصولات پوستی و بهبود سبک زندگی است. برای تهیه این محصولات از برندهای معتبر لافارر، پریم، سینره، نئودرم و چندین برند معتبر دیگر می‌توانید به سایت مادامون مراجعه کنید.

سوالات متداول

 

استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب‌های آلودگی هنگام خروج از خانه کافی است؟

آلودگی هوا ممکن است پوست شما را دهیدراته کند. بنابراین از یک کرم آبرسان هم استفاده کنید.

برای جلوگیری از چربی پوست در روزهای آفتابی چه‌کار کنیم؟

از محصولات پوستی فاقد چربی استفاده کنید تا روی پوست شما اکسید نشود. سعی کنید چربی پوست خود را با آبرسان و تونر تنظیم کنید.

چندبار در روز از شوینده استفاده کنیم؟

دو بار در صبح و شب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا