مو

صاف کردن مو چه عوارضی به همراه دارد؟

شاید داشتن موهای صاف و ابریشمی آرزوی شما هم باشد. این یک حقیقت انکارناشدنی است که موهای لخت و صاف زیباست و جذابیت چهره را دوچندان می‌کند. روش‌های مختلفی برای صاف کردن مو وجود دارد. از شامپو و نرم‌کننده‌ها گرفته تا کراتینه و صافی دائم. هر کدام از این روش‌ها در کنار زیبایی و جذابیتی که دارند معایبی هم دارند. عوارضی که گاه خطرناک و جبران‌ناشدنی است. در این مقاله شایع‌ترین عوارض صاف کردن مو را بررسی خواهیم کرد تا با آگاهی کامل و چشمان باز تصمیم بگیرید. چراکه هیچ چیز از حفظ سلامتی مهم‌تر نیست.

کدر شدن مو

غده‌های چربی زیر پوست مسئول تولید چربی طبیعی مو و حفظ رطوبت موها هستند. زمانی که موها در معرض سشوار و اتوی حرارتی قرار می‌گیرند به خاطر گرمای زیاد رطوبت خود را از دست می‌دهند. موی خشک شده چربی کمتری دارد و به همین علت کدر و غیربراق به نظر می‌رسد و درخشش موی طبیعی را ندارد.

عوارض صاف کردن مو

ریزش مو

همان طور که گفتیم استفاده از اتو و سشوار خصوصا با درجۀ حرارت بالا به ساختار موها آسیب می‌زند و گاه باعث ریزش موها می‌شود. علاوه بر این مواد شیمیایی که در زمان صافی دائم استفاده می‌شود روی موها تأثیر دارد و با تضعیف ریشۀ مو در بلندمدت باعث ریزش آن می‌شود. در مجله اینترنتی مادامون بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها برای راحتی شما گردآوری شده است.
اگر از ریزش مو رنج می برید و به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل می‌گردید ما تونیک ضدریزش موی سریتا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این تونیک با تنظیم چرخۀ رشد مو و افزایش گردش خون، ریزش مو را مهار می‌کند و باعث رویش مجدد موها می‌شود.

عوارض صاف کردن مو

کم‌پشت به نظر رسیدن مو

زمانی که روش‌های صافی دائمی مثل کراتینه کردن را به کار می‌گیرید موها معمولا از آنچه هستند تنک‌تر و کم‌پشت‌تر به نظر می‌رسند. زیرا با صاف شدن موها و کم شدن چگالی مو پس از صافی، موها لخت‌تر و کم‌حجم‌تر می‌شود.

عوارض صاف کردن مو

حساسیت و قرمز شدن پوست

گاهی مواد شیمیایی که برای کراتینه کردن استفاده می‌شود باعث بروز حساسیت و ایجاد لکه‌های قرمز رنگ روی پوست می‌شود. این عوارض برای افرادی که پوست‌های حساس دارند بیشتر اتفاق می‌افتد. بروز حساسیت معمولا در زمان کراتینه کردن در سالن یا چند روز بعد از انجام آن اتفاق می‌افتد.

فرمالدهید، عامل سرطان

احتمالا دربارۀ عوارض کراتینه کردن مو شنیده‌اید یا خوانده‌اید و برایتان سؤال پیش آمده که این ادعاها تا چه حد درست است‌؟
متأسفانه در مواد کراتینه فرمالدهید وجود دارد. به گفتۀ پزشکان این ماده، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌‌دهد. افرادی که دائما با مواد کراتینه سر و کار دارند در معرض بخار فرمالدهید هستند و افرادی که موهایشان را کراتینه می‌کنند نیز زمان استفاده از سشوار یا اتوی مو در معرض بخار فرمالدهید قرار می‌گیرند. فرمالدهید از عوامل تحریک‌کنندۀ سلول‌های سرطانی شناخته می‌شود و علاوه بر این ممکن است باعث ایجاد عوارضی مثل خارش گلو، سرگیجه و حتی تاول روی پوست شود.
خشک شدن مو
اگر در زمان استفاده از سشوار و اتوی مو دقت کنید بخاری که از موها بلند می‌شود را می‌بینید. شما با این کار رطوبت مو را از بین می‌برید و موها خشک می‌شود. به همین علت پس از استحمام و شستن دوباره موها شکل و حالت اولیۀ خود را پیدا می‌کند چون رطوبت از دست رفته به موها برمی‌گردد. فراموش نکنید که استفادۀ مکرر از سشوار و اتوی مو باعث از بین رفتن رطوبت و خشک شدن و وز شدن موها می‌شود.

عوارض صاف کردن مو

خارش پوست سر

یکی دیگر از عوارض صاف کردن موها خشکی پوست و موی سر است. استفاده از مواد شیمیایی و درنتیجه کاهش تولید چربی‌های طبیعی، رطوبت پوست سر از بین می‌رود و پوست سر خشک می‌شود. همین عامل باعث پوسته‌‌پوسته شدن کف سر و ایجاد خارش می‌شود.

یکی از راه‌های بازسازی مو، استفاده از بوتاکس مو است. برای آشنایی با بوتاکس مو و هزینه انجام آن، به مجله اینترنتی مادامون مراجعه کنید.

عوارض صاف کردن مو

قرمز شدن پوست و چشم

همان طور که می‌دانید در روش‌های صافی دائم از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. گازی که هنگام سشوار و اتوی مو متصاعد می‌شود آسیب‌زاست. ممکن است بخار این مواد باعث بروز حساسیت و به وجود آمدن خارش و قرمز شدن پوست سر و گردن بشود. پدید آمدن این عوارض در افراد مختلف متفاوت است و برای بعضی افراد هم هیچ گونه مشکلی پیش نمی‌آید.

چطور از عوارض صاف کردن مو پیشگیری کنیم؟

-اگر از وسایل حرارتی مثل اتو و سشوار استفاده می‌کنید مراقب باشید تا درجۀ حرارت بالا نباشد. چون گرمای زیاد باعث سوختگی و خشک شدن مو می‌شود.
-از استفادۀ مداوم اتوی مو و سشوار بپرهیزید. بهتر است حداکثر دو الی سه بار در هفته از وسایل حرارتی استفاده کنید.

اتو کردن مو
-ماسک‌های خانگی و روغن‌های طبیعی درست کنید. امروزه دستورالعمل ساخت انواع و اقسام ماسک‌های خانگی با خواص مختلف در اینترنت وجود دارد.
-از نرم‌کننده یا سرم مو که خاصیت تقویت‌کنندگی و احیا دارد استفاده کنید.
-برای تنظیم پی اچ موها هفته‌ای یکبار موهایتان را با یک فنجان سرکه سیب آبکشی کنید.
-اگر باردار هستید از کراتینه کردن موها صرف نظر کنید و روش‌های دیگر صافی مو را امتحان کنید. می‌توانید به مقاله پنج روش ساده برای صاف کردن موی وز در مادامون مگ سر بزنید.
-در زمان انجام فرآیند کراتینه حتما از ماسک استفاده کنید و بخار موجود در هوا را تنفس نکنید.
با انجام این نکات ساده می‌توانید تا حد زیادی از عوارض صاف کردن موها پیشگیری کنید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا