مو

عوارض کراتینه مو چیست؟

کراتینه مو یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که افراد برای صاف کردن موهایشان به کار می‌گیرند. معمولا کراتینه به افرادی که موهای وز و مجعد دارند توصیه می‌شود اما برای موی معمولی هم انجام می‌شود. کراتینه علاوه بر صافی و لختی مو باعث تقویت و احیای مو هم می‌شود. اما این روش نیز مانند هر روشی معایب و عوارضی دارد. در این مطلب عوارض کراتینه کردن مو را با هم بررسی می‌کنیم تا در نهایت انتخابی درست داشته باشید. تا پایان مطلب همراه مادامون باشید.

کراتینه کردن مو چیست؟

کراتین یکی از پروتئین‌های اساسی موجود در مو، ناخن و دندان است و حدود 70 درصد ساختار آن را تشکیل می‌دهد. در واقع کراتین ساختمان ظاهری این اندام‌ها را تعیین می‌کند و در حفظ سلامتی ناخن و مو تأثیر مستقیم دارد. کراتین طبیعی موجود در مو باعث درخشندگی و صافی موی شما می‌شود و عدم وجود کراتین کافی از علل شایع وز شدن موهاست.
در عمل کراتینه کردن مو، مادۀ پروتئینی کراتین به موهای شما تزریق می‌شود تا ساختمان کراتین مو احیا شود و استحکام و درخشندگی قبل به موهایتان برگردد. با این کار آسیب‌دیدگی، خشکی و وز بودن موها برطرف می‌شود و موهایی صاف و درخشان خواهید داشت. کراتینه یک روش نیمه‌دائمی به حساب می‌آید و بین 3تا6 ماه روی مو باقی می‌ماند. با گذشت زمان و در اثر شستشوی مداوم این ماده از موها شسته می‌شود و مو به حالت قبلی خود برمی‌گردد.

کراتینه مو چه عوارضی دارد؟

همان طور که خواندید کراتینه باعث صافی و درخشندگی موها می‌شود و خاصیت تقویتی هم دارد. اما این روش هم مانند روش‌های دیگر مضرراتی دارد. نتیجه کراتینۀ مو به نوع مواد، جنس مو و تجربۀ آرایشگر شما بستگی دارد اما به صورت کلی برای کراتینه این عوارض را گزارش داده‌اند:
فرمالدهید، عامل سرطان‌زا
ماده‌ای به نام فرمالدهید در مواد کراتینه وجود دارد که از عوامل تحریک‌کنندۀ سلول‌های سرطانی شناخته می‌شود. به گفتۀ پزشکان این ماده، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دائما با مواد کراتینه سر و کار دارند به طور جدی در معرض بخار فرمالدهید هستند. این افراد باید هنگام کار از ماسک و عینک مخصوص استفاده کنند.
همین طور افرادی که موهایشان را کراتینه می‌کنند نیز زمانی که از سشوار یا اتوی مو استفاده می‌کنند در معرض بخار فرمالدهید قرار می‌گیرند. آبریزش، سوزش چشم و خارش گلو از علائم آن است.
تماس طولانی‌مدت با مادۀ فرمالدهید به سیستم عصبی نیز آسیب می‌زند و ممکن است باعث سردرد، افسردگی، کاهش تمرکز، اختلال در حافظه و بر هم خوردن تعادل شود.

ریزش مو

ریزش مو یکی دیگر از عوارضی است که ممکن است بعد کراتینه کردن مو به آن دچار شوید. گاهی مواد شیمیایی موجود در کراتینه موجب ریزش مو می‌‌شود و موها پس از اولین شستشو شروع به ریزش می‌کنند. از آنجا که کراتینه یک روش دائمی نیست و نیاز به ترمیم دارد به مرور زمان باعث نازک شدن تار مو می‌شود و تکرار این کار باعث آسیب رساندن به موهایتان می‌شود.

بروز حساسیت

‌ فراموش نکنید که کراتین یک مادۀ شیمیایی است و ممکن است در بعضی افراد باعث بروز حساسیت شود. به‌خصوص در افرادی که پوست‌های حساس دارند و یا به آسم مبتلا هستند. سوزش چشم، تورم پوست، بروز دانه‌های قرمز رنگ در ناحیۀ سر و اطراف چشم از علائم آلرژی هستند.
توجه داشته باشید که در زمان قاعدگی هورمون‌های بدن دچار تغییر می‌شوند و پوست بدن از حالت عادی حساس‌تر است و ممکن است دچار التهاب شود. پس بهتر است از کراتینه مو در دوران قاعدگی صرف نظر کنید.

سقط جنین

همان طور که گفتیم در هنگام کراتینه کردن مو و بعد از آن فرد در معرض بخار فرمالدهید قرار می‌گیرد. به همین علت کراتینه به افرادی که باردار هستند توصیه نمی‌شود چون ممکن است باعث عوارض جبران‌ناپذیری مثل آسیب یا سقط جنین شود. اگر باردار هستید بهتر است از روش‌های جایگزین کراتینه مو استفاده کنید. همچنین ریزش مو بعد از زایمان نیز در مادامون مگ توضیح داده شده است. در ادامه این روش‌ها را برایتان توضیح خواهم داد.

چه روش‌های جایگزینی برای کراتینه وجود دارد؟

همان طور که گفتیم کراتینه علاوه بر نتایج مثبت مثل صافی و درخشانی موها عوارضی هم دارد. ممکن است بعد از خواندن عوارض کراتینه از این کار پشیمان شده باشید. در این قسمت جایگزین‌هایی برای کراتین به شما معرفی خواهم کرد تا موهایی صاف و زیبا داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب

بنا بر گفتۀ متخصصان، تغذیه می‌تواند روی صافی موها تأثیر بگذارد. شاید عجیب به نظر برسد اما باید بدانید غذایی که می‌خورید روی موهایتان تأثیر مستقیم دارد. ساختمان مو از کراتین تشکیل شده و کراتین نوعی پروتئین است. پس بهتر است مقدار قابل توجهی پروتئین در برنامۀ غذایی‌تان بگنجانید. علاوه بر پروتئین مصرف میوه و سبزیجات، مرکبات، ویتامین‌ها، مواد معدنی مثل مس و منیزیم نیز بسیار مؤثر است.

استفاده از روغن‌های گیاهی

بعضی افراد از روش‌های شیمیایی گریزانند و ترجیح می‌دهند از روش سنتی استفاده کنند. استفاده از عصاره و روغن‌های گیاهی یکی از روش‌هایی است که به این افراد توصیه می‌شود. می‌توانید برای درخشندگی و صافی موها از روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن جوجوبا استفاده کنید. کافیست چند قطره از روغن را کف دست بچکانید و از ریشه مو تا نوک مو را به آن آغشته کنید. این کار از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست سر هم جلوگیری می‌کند.

استفاده از شامپو و ماسک مو

مادۀ کراتین در بسیاری از محصولات دیگر مثل شامپوهای پروتئینی و ماسک مو و نرم‌کننده‌ها وجود دارد. از آنجایی که کراتینه علاوه بر هزینه بالا ماندگاری زیادی ندارد و هر چند وقت یکبار باید آن را تمدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم از محصولات جایگزین کراتینه مو استفاده کنید.
اگر موهای وز و مجعد دارید محصولاتی مثل ماسک پروتئینه موی سر مای و ماسک موی سر شون مناسب شماست و برای موهای وز و آسیب‌دیده خاصیت تقویت‌کنندگی و درخشانی دارند. اگر موی شما معمولی است از ماسک موی کراتین کامان استفاده کنید. این ماسک مو حاوی کراتین و عصاره‌های تقویتی است و باعث افزایش درخشش موی شما می‌شود و از خشکی و موخوره نیز جلوگیری می‌کند.
تمامی این محصولات را می‌توانید به‌راحتی و آنلاین از فروشگاه مادامون سفارش دهید. در صورتی که سوالی برایتان پیش آمد از پشتیبانی آنلاین مادامون کمک گیرید.

خرید ماسک مو

نتیجه‌گیری

دربارۀ اینکه کراتینه مو چیست قبلا خواندیم. می‌دانیم که کراتینه یکی از روش‌های نیمه‌دائمی برای صاف شدن موهاست. این روش مانند هر روشی مزایا و معایبی دارد. به علت وجود ماده‌ای به نام فرمالدهید که سرطان‌زا شناخته می‌شود، بعضی این روش را مضر می‌دانند. در صورتی که از کراتینه کردن موهایتان پشیمان شدید می‌توانید از روش‌های جایگزین مثل استفاده از روغن‌های گیاهی، شامپو و ماسک موی مناسب استفاده کنید. از اینکه تا پایان مطلب همراه مادامون بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا