سایر مقالات

قرص بیوتین چیست؟

امروزه ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد در سنین مختلف به آن دچار می‌شوند. حتما در بین آشنایان خود کسانی را می‌شناسید که از این مشکل گله و شکایت دارند. ریزش مو به عوامل مختلفی مثل وراثت، سن، تغییرات هورمونی و روحی بستگی دارد و گاه نه‌تنها در ناحیۀ سر بلکه در تمام بدن اتفاق می‌افتد. برای درمان ریزش مو راه‌حل‌های مختلفی ذکر کرده‌اند و یکی از این راه‌حل‌ها مصرف مکمل‌های خوراکی است. قرص بیوتین نیز یکی از این مکمل‌هاست و در این مطلب قصد داریم آن را به‌طور کامل بررسی کنیم. تا پایان این مطلب همراه مادامون باشید.

بیوتین چیست؟

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است و در فرآیند تبدیل مواد غذایی به انرژی، به بدن ما کمک می‌کند و متابولیسم و کارایی را نیز افزایش می‌دهد. این ماده یک ویتامین حلال در آب است و به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاهایی که می‌خوریم وجود دارد. بیوتین یک ویتامین ضروری برای تولید کراتین است و کراتین یکی از اساسی‌ترین پروتئین‌های مو به حساب می‌آید و از مهمترین فاکتورهای سلامت مو است. ویتامین‌های گروه ب و مخصوصا بیوتین باعث سلامتی پوست، مو، چشم، کبد و سیستم عصبی می‌شوند. 

چه کسانی می‌توانند بیوتین مصرف کنند؟

همۀ افراد به‌صورت طبیعی بیوتین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند ولی مصرف بیشتر این ویتامین به افزایش متابولیسم، تقویت پوست و مو، ناخن و تنظیم قند خون کمک شایانی می‌کند. اگر از شکنندگی ناخن، ریزش مو و نازک شدن مو رنج می‌برید و به دنبال پرپشت شدن مو و تقویت آن هستید بیوتین یکی از مکمل‌هایی است که تاثیر چشمگیری دارد و مشکل شما را رفع می‌کند. 

قرص بیوتین چیست؟

علائم کمبود بیوتین در بدن

همان طور که قبلا گفتیم همۀ افراد بیوتین را از طریق مواد غذایی دریافت می‌کنند اما گاهی به‌علت تغذیۀ نامناسب بدن دچار کمبود این مادۀ مهم می‌شود. علاوه بر مشکلات شایع مثل ریزش مو، نازک شدن تار مو، خشکی پوست سر و شکنندگی ناخن، کمبود بیوتین نشانه‌های دیگری هم دارد. سوزن سوزن شدن دست و پاها، خستگی و خواب‌آلودگی و جوش‌های اطراف بینی نیز خبر از کمبود بیوتین در بدن می‌دهند. اگر نگران پایین بودن سطح بیوتین در بدن هستید، با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توانید خیال خود را راحت کنید و سطح بیوتین خود را ارزیابی کنید. 

کدام مواد غذایی حاوی بیوتین هستند؟

برخی مواد غذایی مقدار بیوتین بالایی دارند. مواد غذایی مثل تخم مرغ، گوشت قرمز، دانۀ آفتابگردان، قارچ، دانۀ سویا و حبوبات، جگر و قلوه و آجیل‌هایی مثل گردو و بادام سرشار از بیوتین هستند. فراموش نکنید که پختن این مواد و حرارت‌دهی سبب از بین رفتن مقداری از بیوتین موجود در آنها می‌شود. پس بهتر است سبزیجات را به‌صورت خام یا نیم‌پز مصرف کنید. 

مواد غذایی بیوتین دار

آیا مصرف قرص بیوتین عوارض دارد؟

همان طور که قبلا گفتیم بیوتین یک ویتامین حلال در آب است. در نتیجه مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود، پس جای نگرانی نیست. اما ممکن است با مصرف مکمل بیوتین دچار عوارض خفیفی مثل حالت تهوع و مشکلات گوارشی شوید. در صورت بروز هرگونه مشکلات پوستی برای ادامۀ مصرف حتما با پزشک مشورت کنید. 

حد مجاز مصرف بیوتین چقدر است؟

با توجه به تحقیقاتی که سالیان دراز روی این ویتامین انجام شده، تاثیر این ماده بر تقویت مو و سلامت بدن ثابت شده و جای شک وجود ندارد. مصرف بیوتین خوراکی تا میزان 200میلی‌گرم در روز مشکل جدی و عوارضی به همراه نخواهد داشت و باعث مسمومیت نمی‌شود. بیمارانی که از کمبود حاد این ویتامین رنج می‌برند با تجویز پزشک می‌توانند آمپول بیوتین تزریق کنند. 

آیا شامپوی بیوتین تاثیرگذار است؟

علاوه بر اینکه بیوتین به‌صورت قرص مکمل در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، این ماده در شامپوی تقویتی مو و محصولاتی مثل ماسک و نرم‌کننده مو هم وجود دارد. این محصولات بی‌خطر هستند و تاثیر آنها در پیشگیری از خشکی، نازک شدن مو و ریزش مو چشمگیر است. با خرید این محصولات می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. ماسک مو بیوتین کامان حاوی بیوتین، زینک و اسیدآمینه‌های ضروری تغذیه‌کنندۀ مو است و خشکی و زبری مو را برطرف می‌کند. این ماسک مو با افزایش انعطاف‌پذیری از ساختار مو محافظت می‌کند و خاصیت درخشندگی نیز به موی شما می‌دهد. 

محصول دیگری که به شما پیشنهاد می‌کنیم، کرم آبرسان مو بیوتین کامان است که حاوی بیوتین، زینک و بپانتین می‌باشد و یک آبرسان عالی برای موهای شماست. می‌توانید این محصولات را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه مادامون خریداری کنید. ما اینجا هستیم تا سلامتی و زیبایی را به شما هدیه کنیم. 

مصرف بیوتین می‌تواند خشکی، کم پشت شدن مو، ریزش مو و شکنندگی ناخن را بهبود دهد. اما بهتر است ابتدا از طریق آزمایش خون سطح بیوتین بدنتان را ارزیابی کنید. چون ریزش مو به دلایل دیگری مثل افسردگی، استرس، بیماری، تغییرات هورمونی و …. هم اتفاق می‌افتد. به همین علت توصیه می‌کنیم از مصرف خودسرانۀ بیوتین خودداری کنید و از پزشک عمومی یا تغذیه مشورت بگیرید. این مکمل را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید و هنگام خرید گواهی سلامت روی محصول را چک کنید. 

سوالات متداول

 

استفاده از قرص بیوتین بهتر است یا محصولات حاوی بیوتین؟

استفاده از هردو تاثیرگذار است اما استفاده از قرص سریع‌تر اثر می‌کند.

دریافت ببوتین از محصولات غذایی کافی است؟

بله اگر از موادغذایی حاوی بیوتین مصرف کنید.

مصرف بیوتین باعث قطع ریزش مو می‌شود؟

خیر بیوتین یک مکمل تقوبتی است. ریزش مو باید درمان شود چرا که مکمل‌ها صرفا به تقویت مو کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا