مو

علت‌های به وجود آمدن شوره سر چیست؟+ روش‌های درمان

شوره سر در واقعاً همان دانه‌های سفید رنگی است که لابه لای تار موها دیده می‌شود؛ و هر فردی در طول زندگی ممکن است این مشکل را تجربه کند. شوره‌ها ممکن است به خاطر استفاده از شامپو نامناسب، خشک شدن پوست سر، چرب بودن پوست سر یا … تشکیل شوند. این دانه‌های سفید رنگ معمولا مشکلی برای سلامتی پوست سر و موها ایجاد نمی‌کند، اما وجود آن‌ها می‌تواند اعتماد به نفس افراد را کم کند و ظاهر آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

برای درک بهتر این موضوع تصور کنید همین حالا عازم یک مهمانی مهم هستید. بدون شک برای این مهمانی بهترین لباس را انتخاب کرده‌اید و آرایش مناسب دارید؛ اما وقتی موهایتان شوره داشته باشد همه توجه‌ها به سمت این دانه‌های سفید جلب می‌شود نه ظاهر و رفتار شما!

بنابراین کسانی که با این مشکل مواجه می‌شوند در همان روزهای اول برای پیدا کردن علت‌های به وجود آمدن شوره سر و درمان آن تحقیقات خودشان را شروع می‌کنند. اگر می‌خواهید علت شوره سرتان را پیدا کنید یا از بروز این مشکل پیشگیری کنید، با مادامون همراه باشید و دلیل پیدا شدن این دانه‌های برفی سفید رنگ در بین موها را بشناسید.

شوره سر چیست؟

قبل از اینکه علت‌های به وجود آمدن شوره سر را پیدا کنیم، باید بدانیم که دلیل به وجود آمدن این دانه‌های سفید ریز چیست! شوره‌های سر در واقع همان پوست‌های مرده سر هستند که شروع به ریزش می‌کنند. این مشکل معمولاً در بین جوان‌ها و افراد میان‌سال دیده می‌شود و میزان شدت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بین بعضی از افراد که پوستی چرب یا خشک دارند هم شدت شوره سر بسیار بیشتر از افراد دارای پوست معمولی است.

اگر سرتان پر از دانه‌های برفی سفید یا زرد رنگ شده و شوره زده است، باید ابتدا علت این مشکل را پیدا کنید و بعد به دنبال روش‌های درمانی که برای از بین بردن شوره سر وجود دارند بروید.

علت‌های به وجود آمدن شوره سر کدام هستند؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند که رعایت نکردن بهداشت و دیر به دیر حمام کردن یا شستن موها باعث تشکیل این لکه‌های سفید رنگ بین موهایشان شده است. در صورتی که فقط نکات بهداشتی نیست که باعث به وجود آمدن این شوره سر می‌شود. گاهی مواقع آب و هوا است که می‌تواند شوره سر را در پی داشته باشد، بعضی مواقع هم این مشکل به خاطر بیماری، سن افراد یا استرس رخ می‌دهد و برای درمان نیاز است که ریشه دقیق پیدا شدن شوره روی سر را پیدا کنید. در ادامه دلایل متداولی که می‌تواند باعث پیدایش شوره سر شوند را برایتان آورده‌ایم.

اگزمای سبورئیک

یکی از دلایل شوره زدن سر اگزمای سبورئیک است که به عنوان درماتیت سبورئیک هم شناخته می‌شود. کسانی که پوست چرب و محرک دارند بیشتر در معرض این مشکل هستند. با رخ دادن اگزمای سبورئیک پوست سر چرب، قرمز و پر از پوسته‌های سفید و زرده می‌شود. پوسته شدن پوست در بخش‌های دیگر بدن افراد دارای اگزما هم دیده می‌شود. از جمله این بخش‌ها می‌توان به پشت گوش‌ها، داخل ابروها و نواحی از بدن که مو دارند اشاره کرد.

بیماری‌های زمینه‌ای مختلف و شوره سر

بیماری‌های زمینه‌ای هم می‌توانند از علت‌های به وجود آمدن شوره سر باشند. کسانی که به بیماری‌هایی مانند پارکینسون یا صرع مبتلا هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به شوره سر هستند. همچنین کسانی که بیماری‌هایی مانند افسردگی، اختلال اشتها یا سکته مغزی و قلبی را تجربه کرده‌اند، ممکن است به شوره سر شدید یا خفیف مبتلا شوند.

شوره سر به خاطر قارچ

قارچ‌ها هم می‌توانند باعث شوره زدن سر شوند. از معروف‌ترین قارچ‌هایی که باعث این مشکل می‌شوند می‌توان به مالاسزیا اشاره کرد. این قارچ از چربی پوست تغذیه می‌کند و سر را پر از دانه‌های سفید شوره خواهد کرد. بعضی مواقع این قارچ به خاطر چرب بودن سر بین موها دیده می‌شود. بعضی مواقع هم ابتلا به بیماری‌های مختلف و تحریکات پوستی می‌توانند باعث تشکیل قارچ روی سر شده و شدت پوسته شدن سر را زیاد کنند.

اگر سرتان پر از دانه‌های برفی سفید یا زرد رنگ شده و شوره زده است، باید ابتدا علت این مشکل را پیدا کنید و بعد به دنبال روش‌های درمانی که برای از بین بردن شوره سر وجود دارند بروید.

شامپو یا محصولات ناسازگار با پوست

شامپوها را می‌توان یکی از اصلی‌ترین علت‌های به وجود آمدن شوره سر در نظر گرفت. اگر شامپویی که استفاده می‌کنید با پوست سرتان سازگار نباشد و آن را تحریک کند، شوره زدن سرتان چیزی است که باید در انتظار آن باشید. این نوع شوره‌ها معمولاً با تغییر شامپو کم شده و از بین می‌روند. البته بعضی مواقع هم این ماسک موها و… هستند که باعث ریزش مو و شوره سر می‌شوند. در این موارد، برای پیشگیری از بروز شوره سر و درمان آن باید ماسک‌ها و محصولات مراقبتی مناسب خودتان را انتخاب کنید یا به طور کامل استفاده از این محصولات را کنار بگذارید. برای آشنایی با ماسک مو حتما به مقاله مربوطه در مجله مادامون سر بزنید.

زیاد شستن موهای سر

زیاد شستن موهای سر هم می‌تواند باعث شوره زدن سرتان شود. چون با شستشوی زیاد پوست خشک می‌شود. اگر این موضوع باعث شوره سر باشد، با تنظیم زمان شستشوی سرتان و کاهش مصرف شوینده‌ها می‌توانید آن را کنترل کنید. اگر عادت به خوابیدن با موی خیس دارید، مضرات خوابیدن با موی خیس را مادامون مگ بخوانید.

شانه نزدن موها و شوره سر

شانه زدن باعث از بین رفتن پوسته‌های بین موهایتان می‌شود و احتمال شوره زدن سر را کم می‌کند. اگر جزء افرادی هستید که موهایشان را به طور مرتب شانه نمی‌زنند، احتمال اینکه سرتان شوره بزند بیشتر از سایرین است. برای شانه زدن موهایتان می‌توانید صبح‌ها، شب‌ها و عصرها را در نظر بگیرید تا پوسته‌های ایجاد شده در طول روز از بین بروند.

رژیم غذایی نامناسب و تشکیل شوره سر

ایجاد شوره سر می‌تواند به خاطر نداشتن برنامه غذایی مناسب باشد. اگر بدنتان کمبود ویتامین و مواد معدنی داشته باشد، می‌توانید با تغییر در رژیم غذایی این مشکل را درمان کنید. هر چقدر برنامه غذایی شما سالم‌تر باشد و از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید تا مواد معدنی مانند روی، بیوتین و… به بدنتان برسد، موهایتان رشد بهتری خواهند داشت و پوست سرتان کمتر چرب یا خشک می‌شود.

مخمرها و شوره سر

اگر در بین علت‌های به وجود آمدن شوره سر به دنبال گزینه‌ای هستید که به فصل‌های سال مرتبط باشد، مخمرها را در نظر داشته باشید. مخمرها در فصل زمستان که نور خورشید کمتری وجود دارد فرصت رشد بین موهای سر را پیدا می‌کنند و شوره سر را به ارمغان می‌آوردند. با شروع فصل گرما و تابیدن نور خورشید هم می‌توانید شاهد کم شدن شدت شورها و از بین رفتن آن‌ها باشید.

خشک بودن پوست سر

کسانی که پوست خشکی دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به شوره سر هستند. برای این افراد شوره‌ها به صورت ریز و زیاد دیده می‌شوند. برای برطرف کردن خشکی پوستتان می‌توانید از پزشکان متخصص کمک بگیرید. همچنین عدم حضور در فضای باز در فصل‌های خیلی گرم یا سرد سال می‌تواند در کاهش شوره سر به خاطر خشکی پوست کمکتان کند. می‌توانید بهترین ماسک مو برای موهای خشک را بشناسید.

اگر سرتان پر از دانه‌های برفی سفید یا زرد رنگ شده و شوره زده است، باید ابتدا علت این مشکل را پیدا کنید و بعد به دنبال روش‌های درمانی که برای از بین بردن شوره سر وجود دارند بروید.

سن و عوامل هورمونی و شوره سر

شوره سر ممکن است در بین نوزادان دیده شود، یا فقط جوان‌ها و افراد مسن به آن گرفتار شوند. همچنین خانم‌ها و آقایان شرایط متفاوتی را برای ابتلا به شوره سر تجربه می‌کنند که می‌تواند با تغییرات هورمونی در بدن آن‌ها ارتباط داشته باشد. اگر می‌خواهید علت‌های به وجود آمدن شوره سرتان را بررسی کنید، حتماً آزمایش هورمون انجام داده و از تنظیم بودن هورمون‌های بدنتان مطمئن شوید.

درمان شوره سر چطور ممکن است؟

حالا که علت‌های به وجود آمدن شوره سر را شناختید، بهتر می‌توانید این مشکل را درمان کنید. در ادامه روش‌هایی که می‌تواند شوره سر را از بین ببرد را برایتان آورده‌ایم. با کمک این درمان‌ها می‌توانید شوره سرتان را برطرف کرده و دوباره موهای نرم و ابریشمی داشته باشید.

  • برای درمان سریع شوره سر باید به طور منظم موها را شسته و شانه بزنید تا پوسته‌های ایجاد شده از بین موهایتان خارج شوند.
  • استفاده از شامپوهای ضد شوره می‌تواند برای درمان انواع شوره سر کمکتان کند.
  • کاهش استرس هم می‌تواند برای درمان شوره سر و بهتر شدن موهایتان کمک کننده باشد.
  • برای درمان خانگی شوره سر می‌توانید از انواع روغن‌های گیاهی استفاده کنید. اگر خشکی پوست باعث شوره زدن سرتان شده، با کمک روغن‌زیتون و روغن نارگیل می‌توانید این مشکل را درمان کنید.
  • سرکه سیب می‌تواند میزان چربی سر را تنظیم کرده و شوره سر را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
  • مصرف مکمل‌های حاوی امگا 3 و ویتامین‌های گروه B می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش شوره‌های سر داشته باشد.

سوالات متداول

 

اصلی‌ترین علت شوره سر چیست؟

شوره سر به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود و برای همه افراد یک نسخه یکسان وجود ندارد. با این وجود خشکی یا چربی پوست را می‌توان به عنوان متداول‌ترین دلیل بروز شوره سر در بین افراد مختلف در نظر گرفت.

انواع شوره سر کدام هستند؟

شوره خشک و شوره پوست‌پوستی یا چرب دو نمونه رایج شوره سر هستند. شوره خشک به صورت پوسته‌های زیاد و زیر دیده می‌شود و می‌تواند به خاطر شستشوی مداوم پوست با آب داغ به وجود بیاید. گاهی مواقع هم اگزما یا بیماری‌های پوستی باعث این مشکل هستند و باید شناسایی و درمان شوند. شوره پوستی چرب به خاطر ترشح زیاد چربی توسط غدد بدن برای حفظ چربی و رطوبت پوست دیده می‌شود. این شوره‌ها معمولاً درشت‌تر بوده و به رنگ سفید یا زرد هستند و با تحریکات پوستی شدیدتر می‌شوند.

آیا شوره سر خطرناک است؟

شوره سر به تنهایی خطرناک نیست و هر فردی می‌تواند به خاطر استفاده از شامپوهای خاص و... با آن مواجه شود. با این وجود در صورتی که شوره سر با خارش شدید، قرمزی پوست سر، التهاب و... همراه باشد، ممکن است نشانه‌های بیماری‌های خاصی باشد و باید درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا