مو

ریزش موی سکه‌ای چیست؟ و چطور درمان می‌شود؟ 

شاید تا به حال اسم ریزش موی سکه‌ای را شنیده باشید یا در میان اطرافیانتان کسی به این بیماری دچار شده باشد. این عارضه یک نوع ریزش است که در نواحی کوچک و به اندازۀ یک سکه بر روی پوست سر یا ریش دیده می‌شود. گاهی این بیماری آن قدر شدت پیدا می‌کند که فرد مبتلا به طاسی دائمی دچار می‌شود. 

پزشکان بر این باورند که این یک بیماری خودایمنی است که در آن گلبول‌های سفید به طور اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و به آن آسیب می‌رسانند. این بیماری در میان آقایان و خانم‌ها و در سنین مختلف اتفاق می‌افتد. درمان‌های مختلفی برای این بیماری به کار گرفته می‌شود که تا حد زیادی بیماری را درمان می‌کند. در این مطلب علت و علائم ریزش موی سکه‌ای آشنا و راه‌های درمان آن را بررسی می‌کنیم. تا پایان مطلب همراه مادامون باشید. 

علت ریزش موی سکه ای 

ریزش موی سکه‌ای که در علم پزشکی با نام آلوپسی آره آتا شناخته می‌شود یک عارضۀ شایع ریزش مو است که حدود یک درصد از افراد جامعه به آن دچار هستند. ریزش موی سکه‌ای یک بیماری شایع خودایمنی است که موجب ریزش غیرقابل پیش‌بینی موهای سر و یا دیگر نواحی بدن می‌شود. این نواحی به اندازۀ یک سکه پول خالی می‌شوند. اگر این عارضه شدید باشد می‌تواند سبب ریزش کل موهای سر یا بدن شود. تمام افراد در تمام سنین به این بیماری دچار می‌شوند اما در اغلب موارد پیش از سن ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد. گاهی موها بدون نیاز به درمان دوباره رشد می‌کنند و گاه فرد دچار طاسی دائمی می‌شود. پزشکان هنوز علت قطعی این بیماری را شناسایی نکرده‌اند اما گفته می‌شود که مسائل ژنتیکی در ایجاد آلوپسی آره آتا نقش دارند. به همین علت ریزش موی سکه‌ای در افرادی که سابقۀ خانوادگی این بیماری را دارند بیشتر دیده می‌شود و گفته می‌شود شانس ابتلا در این افراد بیشتر است. گاهی این بیماری در بین کسانی که به دیگر بیماری‌های خودایمنی مثل بیماری تیروئید و ویتیلیگو دچار هستند هم دیده می‌شود. به مطلب ریزش مو در خانم‌ها و درمان آن در مادامون مگ سر بزنید.

علائم ریزش موی سکه‌ای

علائم ریزش موی سکه‌ای

گفته می‌شود که ریزش موی سکه‌ای در هر نقطه از بدن ممکن است پیدا شود اما اغلب در قسمت موهای سر و ریش‌های آقایان اتفاق می‌افتد. اولین علامت آلوپسی آره آتا طاس شدن دایره‌ای شکل نواحی است و به همین علت این بیماری را به نام ریزش سکه‌ای می‌شناسند. این نواحی از یک سکه بزرگ‌تر نیستند و ممکن است پراکنده یا در کنار هم باشند. در این قسمت‌ها بثورات پوستی و زخم دیده نمی‌شود.  

علاوه بر این نشانه این بیماری نشانه‌های دیگری هم دارد. گاهی همراه ریزش مو در ناخن‌ها هم تغییراتی به وجود می‌آید. خطوط روی ناخن، فرورفتگی‌، شکنندگی و قرمزی ناخن، به وجود آمدن چاله‌های کوچک از دیگر علائم آن است.

ریزش موی سکه‌ای چطور تشخیص داده می‌شود؟

ریزش مو معمولا به طور ناگهانی و در عرض چند هفته اتفاق می‌افتد. پزشک با پرسیدن شرح حال و معاینۀ موی سر به‌راحتی می‌تواند بیماری ریزش موی سکه‌ای را تشخیص دهد. در بعضی موارد ممکن است نمونه‌برداری از پوست لازم باشد. 

ریزش موی سکه‌ای در چه سنی اتفاق می‌افتد؟

افراد در سنین مختلفی ممکن است به این بیماری دچار شوند اما اغلب موارد در سنین کودکی یا نوجوانی به این بیماری دچار می‌شوند. در اکثر موارد پس از مدتی و بدون نیاز به درمان خاصی موها از نو رشد می‌کنند. 

درمان ریزش موی سکه‌ای

متاسفانه هنوز برای بیماری ریزش موی سکه ای درمان قطعی پیدا نشده و از جمله بیماری‌های لاعلاج به شمار می‌رود. اما روش‌های مختلفی برای درمان به کار گرفته می‌شود که بسیار مؤثر است. 

درمان ریزش موی سکه‌ای

درمان‌های دارویی 

رایج‌ترین شیوۀ درمان ریزش موی سکه‌ای، تزریق کورتیکواستروئیدها است. داروهایی که با نام کورتون هم شناخته می‌شوند. کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی بسیار قوی هستند که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند. داروهای دیگری مانند ماینوکسیدیل و آنترالین و دیفن سیپرون نیز در درمان ریزش موی سکه‌ای به کار گرفته می‌شوند. نوردرمانی نیز از روش‌هایی است که در آن از اشعه استفاده می‌شود و این روش ریزش مو را تا حد زیادی بهبود می‌دهد. مصرف خودسرانۀ این داروها اصلا پیشنهاد نمی‌شود و فرد مبتلا حتما باید تحت‌نظر پزشک پوست و مو دارو مصرف کند. پزشک با معاینه و تشخیص شدت بیماری یکی از این روش‌ها را به کار می‌گیرد و دوز داروی مناسب فرد بیمار را تجویز می‌کند. در موارد بسیاری این بیماری درمان می‌شود و فرد مبتلا به ریزش موی سکه‌ای به طور کامل بهبود پیدا می‌کند.

درمان خانگی ریزش موی سکه ای

برای درمان این بیماری راهکارهای خانگی هم نوشته‌اند اما هنوز از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است. باید بدانید که این روش‌ها تجربی هستند و امتحان آن‌ها خطری ندارد. مالیدن سیر روی موضع طاسی و مصرف مکمل‌های بیوتین و زینک از این روش‌های توصیه شده هستند. 

علاوه بر این روش‌ها استفاده از کرم و ماسک‌های مخصوص این نوع ریزش هم در بهبودی مؤثر است. کرم ژل مناسب مو دارای ریزش سکه‌ای سریتا یکی از محصولاتی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم. کافی است دو بار در روز از این ژل استفاده کنید و مقداری از آن را روی انگشت بریزید و روی موها به‌آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت چندهفته یا چند ماه نتیجۀ آن را خواهید دید. ‌‌

از اینکه تا پایان مطلب همراه مادامون بودید از شما سپاسگزاریم. 

سوالات متداول

 

موهای ریخته شده در اثر ریزش مو سکه‌ای باز می‌گردند؟

در ضورت درمان بله.

آیا راهکار‌های خانگی موحود در اینترنت کارساز هستند؟

این راهکارها پشتوانه علمی ندارند و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ریزش مو سکه‌ای در زنان هم رخ می‌دهد؟

بله اما بیشتر در مردان اتفاق میفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا