پوست

جوش‌های حین بارداری و همه چیز درباره آن‌ها

دوران بارداری یکی از جذاب‌ترین مراحل زندگی خانم‌ها است، چرا که قرار است یک موجود بسیار زیبا را به دنیا آورند و به همراه آن زندگی زیباتری را تجربه کنند. اما در این دوران سختی‌هایی نیز برای بانوان به وجود می‌آید که می‌توانند در این راه آن‌ها ‌را ناراحت و دلسرد کنند. به‌جز حالت‌های تهوع که یک امر طبیعی در دوران بارداری به‌شمار می‌آید، خانم‌ها ممکن است با عارضه‌های پوستی هم‌چون جوش و آکنه نیز رو به رو شوند.

در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن خانم‌ها به وجود می‌آید، ممکن است بر روی پوست آن‌ها تاثیر گذار باشد و به انواع جوش‌ها دچار شوند. اما این نوسانات هورمونی فقط باعث به وجود آمدن جوش‌های بارداری نیستند و این موضوع می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

با این وجود ما در تیم تخصصی مادامون در زمینه عرضه محصولات مراقبت از پوست می‌خواهیم در ادامه این مطلب همه چیز در مورد جوش‌های حین بارداری را برای شما عزیزان بیان کنیم تا بتوانید به اطلاعات کاملی درباره دلیل به وجود آمدن چنین عارضه‌ای در این دوران دست پیدا کنید. اگر در این مورد سوالاتی ذهن شما را درگیر کرده است و هنوز پاسخ مناسبی برای آن‌ها نیافته‌اید، پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که حتما با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جوش چیست ؟

در واقع جوش یک عارضه پوستی است که در سنین مختلف در اکثر افراد نمایان می‌شود. جوش‌ها معمولا به‌صورت برجستگی‌هایی هستند که از تولید بیش از حد روغنی به نام سبوم در بدن ایجاد می‌شوند. جوش یا آکنه ممکن است در هر جایی از بدن مشاهده شود و از شایع‌ترین نقاطی که می‌توان جوش را در آن‌ها دید، صورت، گردن، پشت کمر و شانه‌ها هستند. در موارد نادر از زمانی که در دوران بلوغ بدن افراد شروع به جوش زدن می‌کند، این امکان وجود دارد تا پایان عمر نیز دچار این مشکل باشند.

جوش چیست ؟

در عین حال یکی از مواردی که افراد دچار این عارضه می‌شوند، دوران بارداری خانم‌ها است که همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد، این موضوع دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها، تغییرات هورمونی در بدن زنان است. اما این موضوع یک امر طبیعی است و اکثر خانم‌های باردار به آن مبتلا می‌شوند و بعد از گذشت مدت زمان بارداری نیز به‌طور معمول از بین خواهند رفت.

لازم به ذکر است که جوش‌های بارداری ممکن است از همان ماه‌های ابتدایی خودشان را نشان دهند و بیشتر در اواخر دوران بارداری یا در واقع سه ماه سوم این دوران در نقاطی از بدن خانم‌ها هم‌چون چانه، شکم، روی پاها و کمر مشاهده شوند.

انواع جوش‌های دوران بارداری

جوش‌های دوران بارداری، به‌طور کلی 2 نوع دارند و در مناطقی که پیش‌تر گفته شد نمایان خواهند شد. در ادامه این بخش از مطالب نیز به انواع جوش در دوران بارداری اشاره کرده‌ایم.

    • کیستیک : این نوع از جوش‌های بارداری به‌صورت التهابی نمایان می‌شوند، معمولا بزرگ و قرمز هستند و کمی درد نیز در زمان لمس آن‌ها به همراه خواهند داشت. در واقع چنین جوش‌هایی از ترکیب چربی اضافی پوست و سلول‌های مرده آن به همراه باکتری‌ها به وجود می‌آیند و خودشان را معمولا در نواحی مختلف بدن نشان می‌دهند که شایع‌ترین آن بر روی چانه است.
  • کومدون : این جوش‌ها معمولا به دو شکل سر سیاه و سر سفید خودشان را نمایش می‌دهند، برجستگی‌های کوچک ایجاد می‌کنند و سطح پوست دارای بافتی ناهموار تر از اطراف خود خواهد شد. اما به‌طور کلی این نوع از جوش‌های بارداری جزو دسته غیر التهابی هستند و در منافذ به وجود می‌آیند، به همین دلیل است که معمولا تورم و درد زیادی به همراه نخواهند داشت.

علل به وجود آمدن جوش در دوران بارداری چیست ؟؟

دوران بارداری یکی از پر تلاطم‌ترین مراحل زندگی خانم‌ها است، چرا که در کنار خوشحالی از فرزند دار شدن بایستی با مسائلی هم‌چون جوش‌های بارداری نیز دست و پنجه نرم کنند. جوش‌های بارداری و نمایان شدن آن‌ها در این دوران علل مختلفی می‌توانند داشته باشند که در ادامه به بررسی شایع‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • رژیم غذایی نامناسب : در دوران بارداری، خانم‌ها با افزایش اشتها رو به رو می‌شوند و این موضوع می‌تواند در ساعات مختلف شبانه‌روز اتفاق بیفتد. در این حالت از یک رژیم غذایی خاص پیروی نخواهند کرد و هر نوع مواد غذایی که در لحظه هوس کنند را می‌خواهند میل کنند. این مسئله باعث ایجاد تاثیرات منفی بر بدن خانم‌ها می‌شود و در نتیجه به بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها نیز کمک می‌کند و باعث ایجاد چربی در بدن می‌شود. با توجه به این موضوع طبیعی است که با جوش‌هایی در نواحی مختلف بدن خود مواجه شوند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تاثیر تغذیه روی جوش صورت سر بزنید.
  • تغییرات هورمونی : همان‌طور که مکررا در مطالب بالا اشاره شد، تغییرات هورمونی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باعث ایجاد جوش‌های دوران بارداری خواهد شد. وقتی‌که میزان سطح استروژن در بدن خانم‌ها افزایش یابد، این موضوع سبب می‌شود که غدد چربی بدن بیشتر تحریک شده و میزان بیشتری از چربی را تولید کنند. این چربی‌ها با سلول‌های مرده پوست ترکیب خواهند شد و منافذ پوست را می‌بندند. در نتیجه خانم‌های بارداری شاهد بروز جوش‌هایی بر روی نواحی مختلف بدن خود خواهند بود.

البته نوسانات هورمونی مسائلی دیگری را نیز هم‌چون خارش کف دست و قرمز شدن پاها را نیز به همراه دارد و می‌تواند باعث ایجاد خشکی پوست در این نواحی شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله ریزش مو بعد از زایمان را در مادامون مگ بخوانید.

  • استرس بیش از حد : استرس داشتن در واقع یک حالت روحی است که سطح آدرنالین خون شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه سطح کورتیزول در بدن شما نیز بالا می‌ورد. با توجه به این موضوع تعادل هورمون‌های بدن نیز بر هم خواهد خورد و سبب به وجود آمدن جوش‌هایی بر روی پوست می‌شود. خانم‌های باردار نیز در دوران حاملگی ممکن است به دلایل مختلف دچار استرس بیش از حد و در نتیجه جوش‌هایی شوند. تاثیر استرس روی جوش را در مادامون مگ بخوانید.

استرس و جوش های بارداری

  • زمینه ژنتیکی : برخی از خانم‌ها به‌صورت ژنتیکی دچار جوش‌هایی در نواحی مختلف بدنشان می‌شوند و این موضوع در دوران بارداری نیز به همراه آن‌ها خواهد بود و بیشتر از بقیه افراد مستعد جوش زدن خواهد بود.
  • عدم دفع سموم : در زمان بارداری بدن خانم‌ها قابلیت دفع سموم کمتری نسبت به مواقع دیگر دارد و این موضوع به این دلیل است که بدنشان بتواند آب بیشتری را در خود نگه‌داری کند. پس در نتیجه این اتفاق، ممکن است سموم در منافذ پوست حبس شوند و بخواهند که از طریق عرق کردن بدن به بیرون آیند. این مسئله می‌تواند سبب ایجاد جوش‌هایی بر روی پوست زنان باردار شود. در عین حال بهتر است در دوران بارداری تا جای ممکن، زیاد آب بنوشید.
  • کشیده شدن پوست : در دوران حاملگی، پوست بدن خانم‌ها کشیده می‌شود. این کشیدگی‌ها ممکن است در نواحی شکم، سینه‌ها و ران‌های بانوان به وجود آیند و سبب ایجاد جوش و خارش شوند.
  • ضعف سیستم ایمنی بدن : در زمان بارداری نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز تغییر می‌کند و اگر اعضایی هم‌چون کبد و کلیه فرد باردار دچار مشکلی شده باشند باعث به وجود آمدن جوش‌هایی روی سطح پوست او خواهند شد.

البته باید به این نکته بسیار مهم درباره مشکلات کبدی اشاره کنیم که اگر در سه ماه دوم و سوم بارداری جوش‌های زیادی در بدن خانم‌های باردار دیده شود می‌تواند کمی خطرناک باشد، چرا که ممکن است نمک صفراوی در زیر پوست آن‌ها جمع شده باشد و جدا از این‌که با خارش شدید رو به رو شوند، برای جنین آن‌ها نیز خطر ساز شود و احتمال مرده به دنیا آمدن فرزندشان زیاد خواهد شد.

در مورد مشکلات کلیوی در دوران بارداری هم باید خاطر نشان کرد که اگر کلیه‌ها قادر به پاکسازی خون نباشند، می‌توانند باعث به وجود آمدن جوش‌هایی با خارش زیاد بر روی پوست شما شوند.

  • فشار خون بالا : داشتن فشار خون بالا نیز یکی دیگر از مواردی است که در دوران بارداری سبب به وجود آمدن جوش و خارش پوست خواهد شد.

چه افرادی بیشتر در معرض جوش‌های دوران بارداری قرار دارند ؟؟

معمولا یکسری از خانم‌ها بیشتر در معرض دچار شدن به جوش‌های دوران بارداری قرار دارند که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

جوش های حین بارداری

  • خانم‌هایی که اولین بار است که دوران بارداری را تجربه می‌کنند.
  • کسانی‌که جنین درون شکم آن‌ها پسر باشد.
  • افرادی که رنگ پوست روشنی دارند.
  • زنانی که چندقلو باردار هستند.

بهترین روش‌ها برای درمان جوش‌های دوران بارداری و جلوگیری از آن‌ها

جوش‌های بارداری معمولا اتفاقی طبیعی هستند و اگر دچار مشکلاتی اساسی در بدن خود نباشید، مشکلی برای شما و جنین درون شکمتان به وجود نخواهند آورد. در ادامه چند روش برای درمان جوش‌های دوران بارداری را به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم. اگر به آرایش علاقه دارید حتما به مطلب آرایش در بارداری سر بزنید.

  • شستشوی منظم پوست با شوینده‌های مناسب : یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که باید برای جلوگیری و درمان جوش‌ها در دوران بارداری انجام دهید، این است که صورت و بدن خود را با کمک شوینده‌هایی که PH پایینی دارند بشویید تا از خشکی پوست جلوگیری کرده و جوش‌های ایجاد شده بر روی آن را درمان کنید.
  • مرطوب نگه داشتن پوست : آبرسانی به پوست و مرطوب نگه داشتن آن، یکی از مواردی است که باعث می‌شود منافذ پوست شما باز شوند و رطوبت کافی به آن‌ها برسد. برای این‌کار بهتر است با یک پزشک و اقدام به خرید مرطوب کننده بدون چربی برای پوست خود کنید و از آن در دوران بارداری نیز استفاده کنید. چرا که با داشتن پوست خشک بیشتر مستعد جوش زدن خواهید بود.

البته خرید ماسک صورت ضد آکنه و جوش نیز می‌تواند دیگر گزینه مناسب برای رهایی شما از این مشکل باشد.

  • رعایت یک رژیم غذایی مغذی : بهتر است در دوران بارداری خود از خوردن غذاهایی هم‌چون بادمجان، سس‌های تند و … خودداری کنید و بیشتر روی به خوردن سبزیجات، آب میوه‌های طبیعی، گوشت، مغز آجیل و … آورید تا دچار التهابات و جوش‌ بر روی پوست خود نشوید. در عین حال سعی کنید که مواد غذایی هم‌چون شیر، هویج و … را که حاوی ویتامین A هستند در برنامه غذایی خود قرار دهید تا مواد مورد نیاز بدنتان به خوبی تامین شوند.

تغذیه مناسب

  • قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید : باید سعی کنید که در دوران بارداری خود کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید، چرا که با تابش بیش از حد آفتاب به پوست شما، غدد چربی شما بیشتر فعالیت خواهند کرد و چربی بیشتری را نیز تولید می‌کنند. در نتیجه این امکان وجود دارد که دچار جوش‌هایی در این دوران شوید. برای جلوگیری از این موضوع در صورتی‌که می‌خواهید در روزهای آفتابی به بیرون بروید، بهتر است اقدام به خرید یک کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر از 30 کنید تا پوست شما به خوبی در برابر آفتاب محافظت شود.
  • استفاده از روغن‌های گیاهی : روغن‌های گیاهی هم‌چون روغن نارگیل که سرشار از اسیدهای چرب متوسط زنجیره هستند، می‌توانند به شما در درمان جوش‌های دوران بارداری کمک شایانی کنند. در عین حال باید اشاره کرد که روغن نارگیل به دلیل این‌که حاوی اسیدهای کاپریلیک و لاریک است، عاملی موثر برای مقابله با قارچ‌ها و باکتری‌ها خواهد بود.
  • دارو درمانی : استفاده از داروهایی هم‌چون قرص‌های آنتی هیستامین و استروئید جزو مواردی هستند که برای درمان جوش‌های دوران بارداری توصیه می‌شوند. البته برای استفاده از هر گونه دارو بایستی با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت استفاده، مشکلی برای شما و جنین پیش نیاید.

روش‌های درمانی خانگی برای رسیدگی به جوش‌های دوران بارداری

تا به اینجا با بسیاری از روش‌ها برای جلوگیری از ایجاد جوش‌های بارداری و درمان آن‌ها آشنا شدید. بهتر است در ادامه این بخش از مطالب چند روش درمانی خانگی برای رسیدگی به جوش‌های خود در دوران بارداری را یاد بگیرید.

  • پوشیدن لباس‌های آزاد و نخی
  • استفاده از آلوئه ورا
  • ماساژ شکم با آب خنک و روغن‌های طبیعی هم‌چون روغن نارگیل
  • استفاده از ترکیب جوی دو سر، عسل، خیار و ماست
  • ماسک جوش شیرین
  • استفاده از آب مرکبات هم‌چون لیمو
  • سرکه سیب خام و تصفیه نشده

ما در فروشگاه مادامون قصد داشتیم در مطالب ذکر شده همه چیز در مورد جوش‌های حین بارداری را برای شما عزیزان بیان کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما همراهان همیشگی مادامون و مادران گرامی، مفید واقع شده باشد و توانسته باشید اطلاعاتی جامع را به دست آورده باشید. همچنین شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی مادامون به دنیایی از محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبت از پوست و موی با کیفیت و اورجینال دسترسی داشته باشید و خریدی لذت بخش را تجربه کنید. در عین حال خوشحال می‌شویم که اگر شما عزیزان راه‌کاری دیگر را برای درمان جوش‌های بارداری امتحان کرده‌اید و به نتیجه رسیده‌اید، آن‌را با ما و دیگر مخاطبین مادامون مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

 

آیا جوش‌های حین بارداری از بین می‌روند؟

بله در این مورد نگران نباشید. با رعایت نکات ذکر شده جوش‌ها خیلی زود درمان می‌شوند.

آیا جنسیت فرزند روی جوش بارداری تاثیر دارد؟

بله جنین پسر باعث بروز جوش بیشتری می‌شود.

چگونه می‌توان از بروز جوش جلوگیری کرد؟

سعی کنید استرس خود را در این دوران کنترل کنید و تغذیه سالمی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا