مو

دلایل کم پشت شدن موها چیست؟ + راه‌های درمان

کم پشت شدن موها، مشکلی است که شاید باعث نگرانی یا وحشت افراد شود. اگر زمانی که دستتان را لای موهایتان می‌کشید یا وقتی موهایتان را شانه می‌کنید، احساس کردید که حجم موهایتان کم پشت شده، به‌جای ترس یا نگرانی هم­اکنون درمان را شروع کنید. در این مقاله از سایت مادامون، به دلایل کم پشت شدن موها و راه­های درمان این مشکل می­‌پردازیم.

کم پشت شدن مو چیست؟

کم پشت شدن مو، همان کاهش تراکم تارهای مو در پوست سر است که به دلیل نازک شدن و ریزش مو اتفاق می‌افتد. هر فرد به‌صورت متوسط، حدود ۱۰۰ هزار تار مو دارد که در طول روز بین ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می‌دهد تا فولیکول‌های جدید بتوانند رشد کنند. اگر تعداد موهای ازدست‌رفته بیشتر از موهای جدید باشد، بعد از مدتی موها کم پشت شده و تراکم تارهای مو کاهش می‌یابد. قسمت امیدوارکننده این مشکل، آن است که کم پشت شدن موها یک‌باره اتفاق نمی‌افتد و روندی تدریجی دارد. ازاین‌رو می‌­توانید با درمان به‌موقع و یافتن دلایل نازک شدن و ریزش مو، این مشکل را متوقف کنید.

دلایل کم پشت شدن مو

ممکن است دلایل ریزش مو در 2 نفر از اعضای یک خانواده متفاوت باشد؛ بنابراین دایره دلایل کم پشت شدن مو، بسیار گسترده است. بااین‌وجود، همان‌طور که گفته شد ریزش مو، مهم­ترین عامل کم پشت شدن موها است. شایع‌­ترین دلایل ریزش مو، ژنتیک، تغییرات هورمونی، تغذیه و سبک زندگی است. در ادامه هر یک از این عوامل را معرفی می‌کنیم.

دلایل کم پشت شدن موها چیست؟ + راه‌های درمان

مصرف دارویی خاص

مصرف برخی داروها، می­تواند منجر به ریزش یا نازک شدن مو شود. داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون، قرص‌های ضدافسردگی و حتی قرص­‌های ضدبارداری موجب نازک و ضعیف شدن تارهای مو می‌­شوند. اگر بعد از مصرف دارویی جدید، متوجه تغییری در موهایتان شدید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا جایگزینی مناسب باتوجه‌ به وضعیت بیماری‌تان تجویز کند.

ژنتیک

اگر فردی از اعضای خانواده شما، موهای نازک و کم حجمی دارد، دور از ذهن نخواهد بود که علت کم پشت شدن موهایتان زمینه خانوادگی و در واقع ژنتیک باشد. یکی از شایع‌­ترین دلایل کم پشت شدن مو در آقایان، الگوی طاسی مردانه است که زمینه ارثی دارد. حتی اگر خانمی با موهای کم پشت و نازک هستید، ژنتیک می‌­تواند عامل مهمی در بروز این مشکل باشد. با وجود مطالعات فراوان، درمان قطعی برای ریزش ارثی مو وجود ندارد اما داروهای ضد ریزش و محصولات کنترل‌کننده، می­تواند در حل این مشکل کمک‌کننده باشد.

بیماری (وضعیت خاص پزشکی)

بیماری­‌های تیروئید، اختلالات هورمونی و تغذیه­‌ای، همگی موجب ریزش و کم پشت شدن موها می­‌شود. اگر متوجه تغییر ناگهانی در وضعیت موهایتان شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و با انجام یک آزمایش خون، هورمون­‌ها و به‌طورکلی وضعیت بدن خود را چک کنید.

حالت دادن و فرم دهی مو

طوری که شما با موهایتان رفتار می­کنید، اثر مستقیمی بر میزان پرپشت بودن یا کم پشت بودن مو دارد. اگر به‌صورت روتین از اکستنشن استفاده می­کنید، ریزش و کم پشت شدن موها، به‌خصوص در مرکز سر را به دنبال خواهد داشت. استفاده بیش از حد از ژل­‌ها و اسپری­‌های حالت‌­دهنده مو که دارای مواد شیمیایی و مضر هستند نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت و موهای شما را به‌تدریج کم پشت می­‌کند. همچنین خشک‌کردن مو به‌وسیله سشوار و دیگر وسایل حرارتی، اگر تبدیل به عادت روزانه شود، باعث نازک شدن و در نهایت ریزش مو می­‌شود. می‌توانید عوارض صاف کردن مو را در مادامون مگ بخوانید.

دلایل کم پشت شدن موها چیست؟ + راه‌های درمان

استرس

هنگامی که شما استرس زیاد و ناگهانی را تجربه می­‌کنید مانند ازدست‌دادن یکی از عزیزان، جدایی و شغل پراسترس، موهای شما به‌جای این که در چرخه رشد بماند، وارد فاز استراحت می­‌شود و در نتیجه کم پشت و نازک خواهد شد. به‌محض این که از میزان استرس و فشار عصبی بکاهید و آرامش را به خود برگردانید، ریزش مو متوقف می­شود و فولیکول موهایی که در استراحت هستند، رشد خواهند کرد.

رژیم غذایی

غذایی که می‌­خورید، تأثیر مستقیمی بر وضعیت پوست و موهایتان دارد. بدن برای رشد موهای جدید به مواد مغذی مانند پروتئین‌­ها، ویتامین‌­ها و مواد معدنی نیاز دارد. اختلالات تغذیه­‌ای یکی از مهم‌­ترین دلایل کم پشت شدن و ریزش مو است. کمبود ویتامین D، فولیک‌اسید و آهن منجر به کم پشت شدن موها می­‌شود. ناگفته نماند که فقر آهن در خانم‌­ها نسبت به آقایان شایع‌­تر است؛ بنابراین توصیه می­‌شود با نظر پزشک خود، از مکمل‌­های مناسب استفاده کنید تا موهایی سالم و پرپشت داشته باشید.

درمان کم پشت شدن موها

اگر به‌تازگی متوجه کم‌شدن حجم موهایتان شده­اید، با رعایت کردن چندین راه ساده و تغییر برخی از عادات روزانه می‌­توانید روند این مشکل را متوقف کنید و در ادامه با استفاده از محصولات تقویتی موهای از دست رفته را جبران کنید.

دلایل کم پشت شدن موها چیست؟ + راه‌های درمان

غذای سالم بخورید!

رژیم غذایی مناسب و سالم نقش مهمی در سلامت و حجم موهای فرد دارد. پروتئین­‌ها، ویتامین­‌ها به‌خصوص گروه B و مواد معدنی برای داشتن موهایی سالم بسیار مهم هستند. اگر درصد بیشتری از این مواد را در رژیم غذایی خود بگنجانید، از نتیجه آن شگفت‌­زده خواهید شد و وضعیت موهایتان بهبود پیدا خواهد کرد. مواد غذایی که برای رشد و پرپشت شدن موها مؤثرند عبارت‌اند از:

  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ شامل مقدار زیادی پروتئین و بیوتین است که برای رشد مو لازم و مؤثرند.
  • ماهی: ماهی و به‌طورکلی غذاهای دریایی منبع مهم امگا 3 هستند که رشد مو را افزایش می­‌دهد.
  • آجیل: آجیل طیف گسترده‌ای از ویتامین­‌های گروه B و همین­طور زینک و اسیدهای چرب ضروری را تشکیل می­‌دهد.
  • اسفناج: اسفناج یک منبع غنی آهن، ویتامین A و ویتامین C است که رشد موها را افزایش می­‌دهد.
  • آووکادو: آووکادو سرشار از ویتامین E و ویتامین C است. مصرف ویتامین E باعث پرپشت شدن موهایتان خواهد شد.

ویتامین D بیشتری دریافت کنید!

کمبود ویتامین D منجر به ریزش و کم پشت شدن موها می­‌شود. می­توانید این ویتامین را از طریق مواد مغذی مانند غذاهای دریایی و لبنیات دریافت کنید یا این که در طول روز از نور خورشید بهره بیشتری ببرید. استفاده از مکمل‌­های حاوی ویتامین D نیز می‌­تواند باعث جبران کمبود آن شود که البته باید با نظر پزشک صورت گیرد.

ماساژ سر با روغن­‌های گیاهی

روغن­‌های گیاهی مانند روغن رزماری، روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن لوندر باعث افزایش گردش خون در پوست سر و در نتیجه بهبود سلامتی آن می­شوند. قبل از استفاده از روغن­های گیاهی آن را پوست بازوی خود تست کنید تا مبادا به آن­ها آلرژی داشته باشید. روغن رزماری را با کمی روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کرده و به‌آرامی و با نوک انگشتان روی سر ماساژ دهید. اجازه دهید تا روغن به مدت 30 دقیقه روی سر بماند و سپس سر و موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید.

استرس خود را کاهش دهید!

کم پشت شدن موها به‌خودی‌خود، موجب بیشتر شدن استرس و تضعیف روحیه و اعتمادبه‌نفس فرد می­شود. اما به‌خاطر داشته باشید که داشتن استرس نه‌تنها کمکی به بهبودی وضعیت شما نمی­‌کند بلکه آن را بدتر نیز خواهد کرد؛ بنابراین سعی کنید تاحدامکان از استرس خود بکاهید. پیاده‌­روی روزانه، ورزش‌کردن، سفر کردن و مدیتیشن از جمله کارهایی است که موجب آرامش شما خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌­شود حداقل یکی از آن­ها را در برنامه خود بگنجانید.

دلایل کم پشت شدن موها چیست؟ + راه‌های درمان

استفاده از شامپوهای حجم دهنده و ضد ریزش مو

باتوجه‌به این که کم پشت شدن موها موجب می­‌شود حالت­‌دهی و فرم‌­دهی به مو سخت­‌تر باشد انتخاب یک شامپوی حجم دهنده مناسب می­‌تواند کمک‌­کننده باشد و موجب بالارفتن اعتماد به نفستان شود. در کنار یک شامپو حجم دهنده، می‌­توانید از شامپوهای ضد ریزش که دارای ترکیبات گیاهی مناسب هستند و مواد مضر کمتری دارند استفاده کنید. این شامپوها علاوه بر پاک‌سازی مو از آلودگی، چربی مفید مو را حفظ کرده و گردش خون در پوست سر را افزایش می­دهد. می‌توانید به بلاگ راهنمای انتخاب شامپو در مجله اینترنتی مادامون سر بزنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

خرید انواع شامپو از فروشگاه مادامون

مراجعه به پزشک

اگر ریزش موی شما ادامه­‌دار بود و احساس کردید موهای شما کم پشت شده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به وضعیت شما ممکن است ماینوکسیدیل یا قرص­‌هایی برای تعادل هورمون­‌ها تجویز کند. از مصرف خودسرانه مکمل‌های مو خودداری کنید چرا که باعث بروز مشکلات دیگری خواهد شد. خوشبختانه امروزه درمان­‌های جدیدی برای حل مشکل کم پشت شدن موها وجود دارد مانند لیزردرمانی و مزوتراپی مو که در صورت صلاح‌دید پزشک می­توانید از این درمان‌ها نیز بهره ببرید و کم‌­پشت شدن موهای خود را درمان کنید.

پرپشت بودن و سلامت مو یکی از عواملی است که تأثیر زیادی بر میزان اعتمادبه‌نفس ما دارد. زمانی که موهای شما دچار ریزش شود، به‌تدریج تراکم و حجم موهایتان کاهش می‌یابد و کم پشتی مو اتفاق می‌افتد. شایع­‌ترین دلایل کم پشت شدن موها، ژنتیک، تغییرات هورمونی، تغذیه و سبک زندگی است. در این مقاله از سایت مادامون به موضوع کم پشت شدن مو پرداختیم و دلایل و راهکارهای درمان آن را معرفی کردیم.

 

سوالات متداول

 

آیا رنگ کردن باعث افزایش ریزش مو می‌‏شود؟

بله، هنگام رنگ کردن موها، کوتیکول یا لایه محافظ مو شکسته می‌شود تا رنگ مو در آن نفوذ کند. در نتیجه رنگ‌ و اکسیدان داخل آن باعث خشکی و پارگی دیواره کوتیکول مو می‌شوند که در نهایت به شکستگی، موخوره، خرد شدن موها از ساقه و کاهش حجم مو می‏‌انجامد.

آیا ریزش مو علامت فشارخون بالاست؟

نه، فشارخون بالا ربطی به ریزش مو ندارد اما مصرف داروی پروپرانولول که برای کاهش فشارخون مصرف می‌شود، می‌تواند ریزش مو را در پی داشته باشد.

آیا کوتاه کردن مو جلوی ریزش مو را می‌گیرد؟

نه، ریزش مو ربطی به بلندی و کوتاهی آن ندارد. مو عمری دارد که وقتی به پایان می‏رسد، می‌افتد. ریزش موهای بلند بیشتر به نظر می‌رسد به همین دلیل افراد فکر می‌کنند اگر مو را کوتاه کنند ریزشش کمتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا