مو

چگونه موی آسیب دیده را ترمیم کنیم؟

حتما تا به حال از دوست و آشنا شنیده‌اید که موهایشان دچار آسیب شده یا خودتان این مشکل را تجربه کرده‌اید. آسیب دیدن مو مشکل شایعی است که ممکن است در طول زندگی هر فرد برای او اتفاق بیفتد. خشک شدن مو، وز شدن مو، شکنندگی و کدر شدن تار موها آسیب به حساب می‌آید که هر یک به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم عواملی که به مو آسیب می‌زنند را به شما معرفی کنیم و راه‌حل‌های ترمیم و برطرف کردن این مشکل را بررسی کنیم. تا انتهای این مطلب همراه مادامون باشید. 

چه کارهایی باعث آسیب دیدن مو می‌شود؟

شاید این جملۀ معروف را شنیده باشید که ظاهر موهایتان سلامتی آن را بازگو می‌کند. این جمله کاملا صحیح است و در اکثر موارد می‌توان از روی ظاهر مو تشخیص داد که سالم است یا آسیب دیده. عوامل مختلفی باعث ضعیف شدن موی سر و آسیب رساندن به آن می‌شود. رنگ کردن، دکلره کردن، صاف کردن و استفاده از ابزار حرارتی مثل اتو و سشوار همه از عواملی هستند که باعث آسیب رساندن به موها می‌شوند. عوارض صاف کردن مو را در مادامون مگ بخوانید.

چگونه موی آسیب دیده را ترمیم کنیم؟

کسانی که موهایشان را به طور مداوم رنگ می‌کنند بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند. چون مواد شیمیایی رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برد و باعث زبری و خشکی می‌شود. در صورتی که مو تیره باشد باید از دکلره استفاده کنید. دکلره روشی برای حذف رنگ طبیعی مو و روشن کردن آن است. دکلره کردن کوتیکول مو را باز می‌کند و وارد ساختار تار مو می‌شود و ملانین(رنگ‌دانه مو) را در خود حل می‌کند. این کار باعث خشکی، شکنندگی و از بین رفتن خاصیت کشسانی مو می‌شو‌د. سؤال اصلی این است که چطور می‌توان موهای آسیب‌دیده را ترمیم کرد و آن را به موهای سالم و ابریشمی تبدیل کرد؟ در ادامه راهکارهای ساده‌ای را برایتان خواهیم گفت که در ترمیم و پیشگیری از آسیب بسیار مؤثرند. برای آگاهی از روش ترمیم موهای سوخته شده بعد از دکلره به مجله اینترنتی مادامون سر بزنید.

زیر نور آفتاب نروید

قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب آن هم به مدت طولانی باعث آسیب دیدن مو و شکنندگی آن می‌شود. مخصوصا موهایی که بلوند و رنگ شده هستند. پس بهتر است از موهایتان در برابر اشعۀ خورشید محافظت کنید. بهتر است در این مواقع از روسری یا کلاه استفاده کنید.

موهایتان را با سرکه بشورید

استفاده از محصولات مختلف و مخصوصا محصولاتی که پی اچ بالایی دارند باعث باز شدن کوتیکول مو و وز شدن آن می‌شود. سرکۀ سیب نقش مهمی در تنظیم پی اچ موهایتان دارد. هر چند وقت یکبار موهایتان را به سرکه آغشته کنید و پس از چند دقیقه آبکشی کنید. 

رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید

سلامت پوست و مو به طور مستقیم تحت تأثیر غذایی است که می‌خورید. در یک رژیم غذایی سالم باید انواع مواد پروتئینی، سبزیجات، میوه‌ها، غلات و ویتامین‌های مختلف وجود داشته باشد. زمانی که رژیم غذایی‌تان را با مواد مغذی و سالم پر کنید موهای سالمتری خواهید داشت.

چگونه موی آسیب دیده را ترمیم کنیم؟

از شستشوی مداوم مو بپرهیزید

شستشوی زیاد موها یکی از دلایل آسیب مو و پوست کف سر است. این کار باعث از بین رفتن چربی طبیعی مو می‌شود و مو کدر و خشک به نظر می‌رسد. بهتر است موهایتان را دو تا سه بار در هفته بشورید و از شستشوی هرروزه بپرهیزید. 

سشوار و اتوی مو را کنار بگذارید

همۀ ما می‌دانیم که حرارت و گرمای بالا باعث آسیب و سوختن مو می‌شود. سشوار، اتوی مو و وسایل فرکنندۀ مو نیز همین ویژگی را دارند. بهتر است این لوازم را کنار بگذارید و اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شود. اما اگر اصرار دارید از وسایل حرارتی استفاده کنید درجۀ حرارت دستگاه را در پایینترین دما قرار دهید و سشوار را کمی دورتر بگیرید. 

چگونه موی آسیب دیده را ترمیم کنیم؟

از روغن‌های طبیعی استفاده کنید

امروزه روغن‌های طبیعی زیادی در بازار وجود دارد که هر یک خواص منحصربه‌فرد خودش را دارد. روغن‌های نارگیل، زیتون و آرگان خاصیت تقویتی دارند و باعث حفظ رطوبت، تقویت مو و از بین رفتن خشکی و وزی آن می‌شوند. کافیست چند قطره روغن را کف دست بریزید و آن را روی مو به ‌صورت دورانی ماساژ دهید سپس موهایتان را آبکشی کنید. برای نتیجه‌گیری بهتر این کار را چندبار در هفته انجام دهید.

موهایتان را کمتر رنگ کنید

رنگ کردن مو و استفاده از مواد شیمیایی یکی از اصلی‌ترین علل آسیب رساندن به موهاست. حتما برایتان سؤال پیش می‌آید پس چکار کنیم؟ موهایمان را رنگ نکنیم؟

شما می‌توانید موهایتان را رنگ کنید اما باید چند نکتۀ مهم را در نظر داشته باشید. اول اینکه رنگ مو را با توجه به رنگ طبیعی موهایتان انتخاب کنید. این رنگ نهایتاً تا 3 درجه با رنگ طبیعی موی خودتان متفاوت باشد. 

چگونه موی آسیب دیده را ترمیم کنیم؟

دوم اینکه موهایتان را کمتر رنگ کنید و سعی کنید فاصلۀ بین هر بار رنگ کردن 8 تا 10 هفته باشد.  

نکتۀ مهم‌تر اینکه بعد از رنگ کردن مو بهتر است از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. ما به شما شامپوی مغذی و انرژی‌بخش مورینگا را پیشنهاد می‌کنیم. 

این شامپو مناسب موهای رنگ‌شده است و علاوه بر خاصیت تقویت‌کنندگی و ترمیم موهای آسیب‌دیده باعث تثبیت رنگ مو می‌شود و خشکی مو را تا حد زیادی برطرف می‌کند.  

از سرم مو استفاده کنید

استفاده از رنگ مو و وسایل حرارتی مثل اتوی مو عامل اصلی خشکی و وز شدن موهاست. نگهداری از موی وز آزاردهنده است و موی خشن و خشک ظاهر زیبایی هم ندارد.

 اگر موهای وز دارید پیشنهاد می‌کنیم از سرم نرم‌کننده مو و ضد وز سریتا بیوتی استفاده کنید. این سرم مو قیمت مناسبی دارد و نیاز به آبکشی هم ندارد. علاوه بر خاصیت رطوبت‌رسانی و محافظت از موهای خشک در برابر موخوره، وزی موهایتان را هم برطرف می‌کند. کافیست مقداری از سرم را روی موی مرطوب اسپری کنید و سپس موها را به حالت دلخواه درآورید. 

موهایتان را کوتاه کنید

کوتاه کردن منظم موها و چیدن قسمت‌های خشک و سوخته باعث ترمیم و بهبود سلامت مو می‌شود. موهای آسیب‌دیده دارای ترک‌ در لایۀ بیرونی مو(کوتیکول) هستند و به علت اینکه چربی طبیعی ندارند حالت خشک و شکننده دارند. پس بهتر است هر چند وقت یکبار موهایتان را کوتاه کنید. 

چگونه موی آسیب دیده را ترمیم کنیم؟

 

ترمیم موی آسیب دیده به زمان نیاز دارد و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. نباید انتظار داشته باشید موهایتان خیلی زود به حالت اولیه برگردد. پیشنهاد می‌کنیم روش‌های خانگی و راهکارهایی که بالاتر گفتیم را انجام بدهید و در صورتی که بعد از چند هفته مراقبت، نشانه‌های بهبودی در موهایتان مشاهده نکردید، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. 

سوالات متداول

 

آیا مصرف قرص تقویتی در ترمیم مو تاثیر دارد؟

قرص‌های تقویتی اغلب در بازسازی و ترمیم ریشه مو اثر دارد. اگر ساقه مو به هر دلیلی دچار آسیب شده است، بهتر است از راهکارهای گفته شده استفاده کنید.

آیا موخوره با کوتاه کردن مو از بین می‌رود؟

برای جلوگیری و سالم ماندن مو بهتر است هر ماه دو سانت از موهای خود را کوتاه کنید. اگر دچار موخوره شدید، موهارا تا کمی بالاتر از قسمت آسیب دیده کوتاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا