پوست

روتین مراقبت از پوست چرب

روتین پوستی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای حفاظت و ترمیم پوست به طور منظم انجام می‌شود. رعایت روتین پوستی برای همۀ افراد با هر نوعی پوستی که دارند ضروریست. روتین پوستی انواع پوست‌ها متفاوت است و باید در انجام روتین پوستی و مصرف محصولات دقت کافی داشته باشید. چراکه اگر روتین پوستی به‌درستی انجام نشود، با وجود صرف زمان و هزینه نتیجه‌بخش نخواهد بود و گاهی به ضرر شما تمام می‌شود. اگر روتین مراقبت از پوست را جدی بگیرید پوستی شاداب و سالم خواهید داشت و از شر مشکلات پوستی راحت می‌شوید. در این مقاله روتین مراقبت از پوست چرب را با هم بررسی خواهیم کرد و محصولاتی که به طور اختصاصی برای این نوع پوست ساخته شده را به شما معرفی می‌کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

علت چرب شدن پوست چیست؟

به جز ژنتیک که عامل اصلی برای معمولی، چرب یا خشک بودن پوست شماست عوامل دیگری هم در نوع پوست مؤثرند. آب و هوا، آلودگی‌های محیطی، نور خورشید، رژیم غذایی، تغییرات هورمونی، نوع لوازم آرایشی و بهداشتی و کیفیت آن روی پوست تأثیر مستقیم دارد و می‌تواند عامل چرب شدن پوست باشد.

پوست چرب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوست شما به طور طبیعی چربی تولید می‌کند و این چربی که سبوم نام دارد برای سلامتی و مرطوب نگه داشتن پوست بسیار مفید است. سبوم همان مادۀ روغنی است که توسط غدد چربی زیر پوست ساخته می‌شود. زمانی مشکل آغاز می‌شود که پوست شما چربی زیادی از حد تولید کند و همین اتفاق باعث بروز انواع جوش‌های سرسیاه، آکنه و اسکار، منافذ باز و برجسته روی سطح پوست می‌شود. پوست چرب معمولا براق به نظر می‌رسد و محصولات آرایشی روی این نوع پوست ماندگاری کمی دارد و به‌راحتی پاک می‌شود. معمولا در پوست‌های چرب منافذ باز و بزرگ روی قسمت‌های مختلف صورت مثل پیشانی، چانه و بینی دیده می‌شود.

روتین مراقبت از پوست چرب

مراحل روتین مراقبت از پوست چرب چیست؟

همان طور که گفتیم روتین پوستی برای انواع پوست‌ها متفاوت است و هر روتین پوستی مراحل مخصوص به خود را دارد. روتین مراقبت از پوست چرب نیز از این قاعده مستثنی نیست. روتین مراقبت از پوست چرب دو بخش اصلی دارد و لازم است در دو نوبت روز و شب مجموعه اقداماتی را برای بازسازی و ترمیم پوستتان انجام دهید. در ادامه روتین پوستی روزانه و روتین پوستی شبانه را دقیق و مرحله‌به‌مرحله برایتان خواهیم گفت و محصولات کاربردی و باکیفیت را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

روتین روزانه پوست چرب

 

مرحلۀ اول: شستشوی صورت

اولین گام روتین پوستی شستشوی صورت و پاکسازی از آلودگی‌ها و چربی‌هاییست که روی پوست قرار دارد. این چربی‌ها در طول شب روی پوست جمع می‌شوند و زمانی که از خواب بیدار می‌شوید لازم است تا آنها را کاملا پاک کنید. بهتر است برای شستشوی صورت از یک شویندۀ مخصوص پوست چرب استفاده کنید. انجام این کار ضروریست و اگر به‌درستی انجامش ندهید، مانع جذب محصولاتی است که در مراحل بعدی روتین پوستی استفاده می‌کنید. شاید تصور کنید که برای از بین بردن چربی‌ها، پوست چرب را باید روزی چندبار شست اما باید به شما بگوییم که این کار نتیجۀ عکس دارد. زمانی که پوستتان را به‌دفعات می‌شویید، غده‌های زیر پوست هربار چربی بیشتری تولید می‌کنند. پس بهتر است دو مرتبه در روز صورتتان را بشویید و از شستن مکرر خودداری کنید.

مرحلۀ دوم: تونر

پس از شستشوی صورت نوبت به استفاده از تونر می‌رسد. تونر محلولی است که باقیماندۀ آلودگی‌ها را از لایه‌های عمیق‌تر پوستتان پاک می‌کند. امروزه تونرهای مختلفی برای انواع پوست‌ها در دسترس است. شما هم بهتر است از تونرهای مخصوص پوست چرب استفاده کنید. این تونرها بدون ایجاد خشکی پوستتان را تمیز می‌کنند و علاوه بر این، به جذب محصولات مراقبتی کمک زیادی می‌کنند. برای استفاده از تونر کافیست یک پد آرایشی را به چند قطره از محلول آغشته کنید و به‌آرامی روی صورتتان حرکت دهید. به همین راحتی باقیماندۀ آلودگی‌ها از روی پوستتان پاک می‌شود.

مرحلۀ سوم: سرم پوستی

بعر از تونر زدن باید از سرم پوستی استفاده کنید. سرم‌های پوستی انواع مختلفی دارند و بسته به نیاز پوستتان می‌توانید یک نوع سرم را انتخاب کنید و چند دقیقه بعد از مصرف تونر بزنید. برای پوست‌های خشک استفاده از سرم آبرسان توصیه می‌شود. همچنین برای رفع چین و چروک می‌توانید از سرم ضدچروک استفاده کنید و برای روشن کردن پوست از سرم روشن‌کننده. پیشنهاد می‌کنیم از یک سرم ملایم باکیفیت استفاده کنید. این نوع سرم‌ها به‌سرعت جذب پوست چرب می‌شوند و بافت سبکتری دارند و به همین علت برای پوست‌های چرب مناسبند. برای آشنایی با انواع آبرسان به مقاله مربوطه در مادامون مگ سر بزنید.

مرحلۀ چهارم: آبرسان یا مرطوب‌کننده

در این مرحله باید از یک سرم آبرسان یا مرطوب‌کننده سبک استفاده کنید تا مواد مغذی را که به پوستتان رسانده‌اید پوشش دهید. افرادی که پوست چرب دارند باید از مرطوب‌کننده‌های سبک استفاده کنند چون کرم‌های سنگین منافذ پوست را می‌بندد، درنتیجه پوست چربی بیشتری تولید می‌کند و براق‌تر به نظر می‌آید.

روتین مراقبت از پوست چرب

کرم مرطوب کننده تیوپی پوست چرب آرگان توسط شرکت کامان تولید شده و حاوی عصارۀ روغن آرگان است. این کرم به صورت تخصصی برای پوست‌های چرب ساخته شده و با جمع کردن منافذ پوست و سبوم اضافی، میزان رطوبت پوستتان را به تعادل می‌رساند. برای خرید این کرم کافیست به فروشگاه مادامون سر بزنید.

مرحلۀ پنجم: کرم دور چشم

پوست دور چشم با دیگر اجزای صورت متفاوت است و نازکتر و حساس‌تر است. به همین علت باید از کرم مخصوص دور چشم استقاده کنید. کرم دور چشم تیرگی، چین و چروک و خطوط اطراف چشم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به گفتۀ پزشکان همۀ افراد 25 سال به بالا باید از کرم دور چشم استفاده کنند. برای خواندن مزایای کرم دورچشم به مادامون مگ سر بزنید.

کرم دور چشم

مرحلۀ ششم: ضدآفتاب

استفاده از کرم ضدآفتاب آخرین مرحله و مهم‌ترین مرحلۀ یک روتین پوستی به حساب می‌آید. کرم ضدآفتاب مانند یک لایۀ محافظتی در برابر اشعه‌های مضر خورشید از پوستتان محافظت می‌کنند و از پیر شدن پوست، تیرگی و ایجاد لک جلوگیری می‌کند. مصرف محصولات آرایشی مثل کرم پودر یا پنکیک به‌تنهایی کافی نیست و هر نوع آرایشی که روی پوست دارید حتما باید در طول روز از ضدآفتاب هم استفاده کنید.

 

روتین شبانه پوست چرب

 

مرحلۀ اول: شستشوی صورت

همان طور که در ابتدای روز و به محض بیدار شدن لازم است صورتتان را بشویید تا از آلودگی‌ها پاک شود، در پایان شب و قبل از خواب هم شستشوی صورت لازم است و باید با پوستی تمیز بخوابید. برای پاک کردن مواد آرایشی و آلودگی‌هایی که در طول روز روی پوستتان جمع شده، ابتدا با یک پد بهداشتی آرایشتان را پاک کنید. سپس با یک شویندۀ ملایم مخصوص پوست چرب صورتتان را بشویید. برای این کار می‌توانید از میسلارواتر استفاده کنید. میسلار واتر یک محلول چندمنظوره است و با فرمولاسیون خاصی که دارد، منافذ پوست را به‌خوبی پاکسازی می‌کند و التهاب‌های پوستی را نیز کاهش می‌دهد. محلول میسلارواتر پاک کننده آرایش پوست چرب ژنوبایوتیک یک محصول باکیفیت برای پاکسازی پوست از میکاپ، چربی ها و آلودگی‌های روزانه است. این محلول فاقد الکل و پارابن است و مخصوص پوست‌های چرب طراحی شده. نیاز به آبکشی ندارد و کافیست با یک پد یا پنبۀ آغشته شده به محلول صورت و چشم‌ها را از آرایش پاک کنید.

شستن صورت

مرحلۀ دوم: تونر

بعد از شستشوی صورت بهتر است از تونر مخصوص پوست چرب استفاده کنید. می‌توانید از همان تونری که برای روتین روزانه استفاده کرده‌اید بزنید. چند قطره از تونر را روی پد آرایشی بریزید و به‌آرامی روی پوست حرکت دهید تا اعماق پوستتان از آلودگی و چربی‌ها پاک شود.

 مرحلۀ سوم: کرم لایه‌بردار

همۀ انواع پوست هرچند وقت یکبار به لایه‌برداری نیاز دارند. انجام این کار برای پوست‌های چرب اهمیت بیشتری دارد. برای لایه‌برداری می‌توانید از ژل یا کرم‌های لایه‌بردار مخصوص پوست چرب استفاده کنید. کرم لایه‌بردار تیوپی نئودرم یک محصول عالی و با قیمت مناسب است و غیر از لایه‌برداری خواص بسیاری دارد. با مصرف این کرم سلول‌های مرده و سطحی پوست از بین می‌روند و رطوبت پوستتان تأمین می‌شود. این کرم ضدلک و روشن‌کنندۀ پوست نیز هست.

مرحلۀ چهارم: کرم شب

پس از شستشو و پاکسازی کامل پوست باید پوستتان را تقویت کنید. روند بازسازی و ترمیم سلول‌های پوستی در شب سرعت بیشتری دارد و بهترین زمان برای رساندن مواد مغذی به پوست همین موقع است. کرم شب سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های لازم است و با از بین بردن چروک‌های سطحی، قدرت بازسازی پوست را افزایش می‌دهد.

مرحلۀ پنجم: کرم دور چشم

همان طور که بالاتر گفتیم مصرف کرم دور چشم به همۀ افراد بالای 25 سال توصیه می‌شود. در اکثر روتین‌های پوستی، مصرف کرم دور چشم در ابتدای روز و آخر شب توصیه می‌شود. می‌توانید از همان کرمی که برای روتین روزانه تهیه کرده‌اید استفاده کنید. کافیست مقداری از کرم را نوک انگشت بریزید و به آرامی در اطراف چشم ماساژ بدهید. با انجام این کار تیرگی‌ها و چین و چروک‌های اطراف چشم برطرف می‌شود.

رعایت روتین مراقبت از پوست اگر به صورت مستمر و درست انجام شود تأثیر شگفت‌انگیزی روی پوست دارد. روتین مراقبت از پوست‌های چرب با دیگر انواع پوست متفاوت است و لازم است از محصولاتی که مخصوص این نوع پوست هستند استفاده کنید. با رعایت روتین پوستی از چربی زیادی از حد پوست، چین و چروک و پیری زودرس و حتی سرطان جلوگیری می‌کنید. روتین مراقبت از پوست چرب در بلندمدت اثربخش است و چربی پوست و مضراتی که دارد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم روتین پوستی را جدی بگیرید و چند دقیقه در روز و شب برای پوستتان وقت بگذارید تا پوستی شاداب و جوان داشته باشید. از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

 

سوالات متداول

 

آیا استفاده از سرم ویتامین سی مخصوص روتین شب است؟

به‌دلیل اینکه بعد از استفاده از سرم ویتامین سی، پوست نباید زیر نور قرار بگیرد و بلافاصله ضدآفتاب مصرف شود، توصیه می‌کنیم از سرم ویتامین سی در شب استفاده کنید .

با رعایت روتین پوستی دیگر جوش نمی‌زنیم؟

روتین پوستی، پوست شمارا متعادل و تمیز نگه می‌دارد. متعادل بودن سطح چربی پوست و عدم ورود باکتری به آن، از جوش زدن جلوگیری می‌کند اما گاهی تغذیه نامناسب یا ژنتیک باعث ایجاد جوش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا