مو

نحوه مراقبت از مو در فصول سرد سال

سرمای زمستان و فصل زیبای برفی به همان اندازه که جذابیت دارد، ممکن است مشکل­آفرین باشد و موها را تحت‌تأثیر قرار دهد. سرمای هوا از ۲ جنبه به موها آسیب می­زند، اول اینکه سردی و خشکی هوا، پوست سر را دچار مشکلاتی می­کند از جمله اینکه شوره سر در زمستان­ها بیشتر از تابستان است، دیگر اینکه سرما می­تواند ساقه مو را نیز خشک و بی‌روح نشان دهد. در بیشتر موارد، قرارگرفتن در سرمای زمستان و رفت‌وآمدهای مکرر به محیط­های گرم، باعث ازبین‌رفتن رطوبت و کدر شدن مو می­شود. در این مقاله از سایت مادامون نکات و راهکارهایی کلیدی برای مراقبت از مو در زمستان را بیان می­کنیم تا با رعایت همین روش­های ساده، زمستانی بدون مشکل و نگرانی را تجربه کنید.

سرمای زمستان با پوست و موی ما چه می­کند؟

سرما و خشکی هوا نیاز به مراقبت از مو در زمستان را جدی­تر می­کند. شایع­ترین اثرات منفی فصل سرد برای پوست و مو عبارت‌اند از:

  • خشکی مو: ویژگی بارز فصل زمستان، هوای سرد و عدم رطوبت هوا است که باعث خشک‌شدن مو می­شود.
  • خشک‌شدن پوست سر: دمای پایین هوا و وزش باد خشک می­تواند عامل کاهش رطوبت پوست شود و در صورت عدم رسیدگی و آبرسانی منجر به شوره می­شود.
  • موخوره: یکی دیگر از معایب هوای سرد این است که موها در اثر خشکی زیاد حالت شکنندگی پیدا می­کنند و انتهای موها معمولاً خرد می­شود یا موخوره می­گیرند.

مراقبت از موها در فصول سرد

روش­های مراقبت از مو در زمستان

نحوه نگهداری و مراقبت از پوست و مو در هر فصلی متفاوت است. در فصول سرد سال برخلاف تابستان که هوا گرم و مرطوب است موی شما نیاز به رسیدگی و مراقبت بیشتری دارد. ازاین‌رو باتوجه‌به ویژگی­های پاییز و زمستان نکاتی مهم را جهت شادابی و سلامتی پوست و موهایتان معرفی می­کنیم.

آب داغ، دشمن موی شما!

آب داغ، نه‌تنها به پوست بدن، بلکه به موهای شما نیز آسیب می­رساند. البته آسیب آب داغ، مخصوص فصل زمستان نیست و همواره مخرب است اما چون در روزهای سرد، دوش گرفتن با آب گرم لذت­ بخش‌­تر است، بهتر است بدانیم که آب داغ باعث ازبین‌رفتن رطوبت و چربی طبیعی و مفید پوست و مو می­شود و همین موضوع عامل شکننده شدن و ریزش مو خواهد شد.

موها را کمی کوتاه کنید.

برای انجام این کار، نیازی به رفتن به آرایشگاه نیست. خودتان در خانه، حدود یک سانت از نوک موها را کوتاه کنید. در فصل سرد، نوک ساقه مو شکننده و خشک‌­تر می­شود. تفاوتی هم ندارد که موهایتان کوتاه یا بلند است. این کار علاوه بر ایجاد ظاهری بهتر، باعث می­شود سرعت و سلامت رشد مو به حالت طبیعی بازگردد.

روغن­های طبیعی، معجزه­ای برای شادابی مو!

سرمای زمستان در کنار گرمای خانه در فصل سرد، باعث به‌هم‌خوردن تعادل موهایتان می­شود. روغن­های طبیعی و گیاهی علاوه بر خاصیت بی­نظیری که در سلامتی و شادابی موها دارند باعث حفظ رطوبت و چربی موها می­شوند. این محصولات به‌عنوان لایه­ای محافظ عمل می­کنند، لایه­ای که خودش نیز دارای تأثیر مثبتی است. روغن آرگان، روغن زیتون و روغن نارگیل بهترین ماسک برای مراقبت از مو در زمستان و روزهای سرد و خشک هستند. این محصولات به جهت سبک بودن معمولاً چربی زیادی روی مو ایجاد نمی­کنند و شما احساس سنگینی نمی­کنید.

خرید انواع روغن مو از فروشگاه مادامون

نگهداری از موها در فصول سرد

از ماسک مو غافل نشوید!

ماسک مو یک نرم ­کننده قوی است که مواد موردنیاز پیاز مو جهت رشد مو را تأمین می­کند. ماسک مو دارای مواد مغذی مانند روغن­ های طبیعی است که علاوه بر رشد موها باعث ترمیم موهای آسیب‌­دیده می­شود. مهم­ترین مزایای ماسک مو عبارت‌اند از:

  • ترمیم موهای آسیب­دیده
  • افزایش رشد مو
  • سلامتی و درخشان شدن مو
  • لطافت و شادابی مو
  • شانه زدن راحت

علاوه بر مزایایی که اشاره کردیم ماسک مو باعث تغذیه و آبرسانی عمیق مو و در نتیجه روشی کارآمد برای مراقبت از مو در فصل پاییز و زمستان است.

نوشیدن آب، راهی ارزان و مؤثر!

جالب است بدانید که 25 درصد یک تار مو از آب تشکیل شده است. همان‌طور که گفتیم آبرسانی خارجی را بر عهده ماسک­های مو گذاشتیم اما مهم‌تر از بیرون، آبرسانی از داخل بدن با نوشیدن آب کافی است. به‌عنوان‌مثال، مرطوب کردن برگ گیاهان آپارتمانی باعث طراوت و زیبایی آنها می‌شود اما این در صورتی نتیجه­بخش است که خاک آن گیاه، آب کافی برای تغذیه را داشته باشد. نوشیدن ۸ لیوان آب، در طول شبانه‌روز باعث سالم ماندن پوست سر، شادابی و جلوگیری از خشکی مو می­شود. ازاین‌پس هر زمانی که تشنه هستید به این موضوع فکر کنید که تارهای مویتان نیز به‌عنوان عضوی از بدن نیاز به آبرسانی دارند.

کلاه بپوشید!

یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از مو در زمستان این است که موها را بپوشانید. با استفاده از یک کلاه یا شال ضخیم، سرتان را از سرمای هوا دورنگه دارید. ترجیحاً از کلاه راحت و دست­بافت استفاده کنید. پوشش­های سفت می­تواند باعث کشیده شدن تارهای مو و کاهش گردش خون در پوست سر شود. به‌محض اینکه وارد فضای گرم­تری شدید حتماً کلاه را از سر بردارید چرا که کلاه زمستانی یا شال­های ضخیم موجب تعریق می­شوند و پوست سر را تحریک می­کنند.

نگهداری از موها در فصول سرد

 

با موهای خیس بیرون از خانه نروید.

یکی از عادت­های لذت­بخش در فصل گرم و روز­های تابستان بیرون رفتن بعد از حمام و با موهای خیس و مرطوب است. آفتاب و گرمای هوا به‌سرعت موها را خشک می­کند و دیگر نیازی به سشوار نیست. برعکس در فصل زمستان، موهای مرطوب بسیار آسیب­پذیر هستند. پیاده‌روی در زمستان با موهای مرطوب و خیس می­تواند باعث یخ‌زدگی و شکستن موها شود. به‌علاوه ممکن است موی مرطوب، رنگ خود را از دست بدهد. پس اگر به‌تازگی موهایتان را رنگ کردید، احتمالاً باید آماده رنگ غیر­منتظره­ای باشید؛ بنابراین بعد از استحمام، به موهای خود زمان کافی برای خشک‌شدن دهید. البته پیشنهاد دیگری هم برای حل این مشکل وجود دارد و آن، این است که شب­ها موهایتان را بشویید یا حمام کنید. در این صورت، بدون نیاز به سشوار و حوله­های زبر موهایتان کاملاً خشک می­شود.

در این مقاله از سایت مادامون به بررسی روش­های مراقبت از مو در زمستان پرداختیم. راهکارهایی ساده، کم‌هزینه و مؤثر که با انجام‌دادن مستمر آنها نتیجه چشم­گیری حاصل می­شود. مهم­ترین نکته برای دریافت بهترین نتیجه این است که این روش­ها به‌صورت مداوم و روزانه تبدیل به روتین و عادت شود. پیشنهاد می­کنیم در روند این برنامه اگر نیاز به محصولاتی مراقبتی داشتید به سایت مادامون مراجعه کنید و از طیفی گسترده و متنوع، محصول مراقبتی دلخواهتان را انتخاب کنید.

سوالات متداول

 

آیا سس مایونز باعث نرم شدن مو می‌شود؟

این یک باور غلط است. مایونز اسم یک موع ماسک مو است و ربطی به سس خوراکی ندارد.

هوای خشک چه تاثیری روی مو می‌گذارد؟

باعث کاهش رطوبت مو می‌شود و به مو آسیب می‌زند.

روبالشتی مناسب برای موها چگونه است؟

چه در فصل سرد و چه فصل گرم بهتر است از روبالشتی ساتن یا ابریشمی استفاده کنید تا اصطکاک کمتری با موهای شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا