آرایشی و زیبایی

تأثیر بیوتین روی ناخن

شکنندگی ناخن و تاثیر بیوتین روی ناخن ها

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بیشتر خانم‌ها و حتی آقایان از آن گله و شکایت دارند شکنندگی و نازک شدن ناخن‌هاست. علاوه بر اینکه ناخن‌ها از اعضای کاربردی دست و پا هستند در زیبایی نیز نقش به‌سزایی دارند. به همین دلیل معمولا افرادی که از ناخن‌های خود راضی نیستند از روش‌هایی مثل کاشت ناخن، ژلیش و لاک استفاده می‌کنند تا ناخن‌ها از شکستن و آسیب در امان باشند. بعضی نیز از مکمل‌های تقویتی برای ناخن استفاده می‌کنند.

بیوتین برای تقویت ناحن ها

یکی از این مکمل‌ها بیوتین است که در سلامت ناخن و پوست و مو تأثیر زیادی دارد. در این مطلب تأثیر بیوتین روی ناخن را بررسی می‌کنیم. تا انتهای مطلب همراه مادامون باشید.

بیوتین چیست؟

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است و در فرآیند تبدیل مواد غذایی به انرژی، به بدن کمک می‌کند و متابولیسم و کارایی بدن را هم افزایش می‌دهد. این ماده یک ویتامین حلال در آب است و به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاهایی که می‌خوریم وجود دارد. بیوتین یک ویتامین ضروری برای تولید کراتین است و کراتین یکی از اساسی‌ترین پروتئین‌های ناخن به حساب می‌آید و وجود آن از مهمترین فاکتورهای سلامت ناخن و مو است.

تاثیر ویتامین های گروه ب روی ناحن

ویتامین‌های گروه ب و خصوصا بیوتین باعث سلامتی ناخن‌ها، پوست و مو، چشم، کبد و سیستم عصبی بدن می‌شوند.

علائم کمبود بیوتین در بدن

همۀ ما بیوتین را از طریق مواد غذایی دریافت می‌کنیم اما گاهی بدن دچار کمبود این مادۀ مهم می‌شود. علاوه بر مشکلات شایع مثل شکنندگی و نازک شدن ناخن‌ها، ریزش مو و خشکی پوست کمبود بیوتین نشانه‌های دیگری هم دارد. سوزن سوزن شدن دست و پاها، خستگی و خواب‌آلودگی و جوش‌های اطراف بینی نیز خبر از کمبود بیوتین در بدن می‌دهند.

علائم کمبود بیوتین در بدن

اگر نگران پایین بودن سطح بیوتین در بدن هستید، با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توانید خیال خود را راحت کنید و سطح بیوتین بدنتان را ارزیابی کنید.

تأثیر بیوتین روی ناخن‌

جالب است بدانید که ناخن در زیر پوست رشد می‌کند و با رشد سلول‌های نو، سلول‌های مرده به سمت بیرون رانده می‌شوند. آن بخشی از ناخن که شما می‌بینید از سلول‌های مرده تشکیل شده است. ناخن‌های دست و پای شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند.

تأثیر بیوتین روی ناخن‌

بیوتین یک ویتامین بسیار مهم و حیاتی برای تولید کراتین در بدن است و روی ناخن و مو تأثیر مستقیم دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیوتین، بافت ناخن‌ها را مقاوم و محکم‌تر می‌کند و شکنندگی و نازک شدن ناخن را تا حد زیادی برطرف می‌کند. این ویتامین برای پیشگیری و درمان ریزش و نازک شدن موها نیز تجویز می‌شود. پس از مصرف بیوتین غافل نشوید.

چه کسانی باید بیوتین مصرف کنند؟

همۀ افراد به‌صورت طبیعی بیوتین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند ولی بعضی افراد به علت نداشتن رژیم غذایی سالم دچار کمبود بیوتین می‌شوند. مصرف بیشتر این ویتامین به افزایش متابولیسم، تقویت ناخن، تقویت پوست و مو و تنظیم قند خون کمک زیادی می‌کند. اگر از شکنندگی ناخن، سست شدن ناخن و نازکی بافت آن رنج می‌برید و به دنبال تقویت آن هستید بیوتین یکی از مکمل‌هایی است که تاثیر چشمگیری روی سلامت ناخن دارد و مشکل شما را تا حد زیادی رفع می‌کند.

چه کسانی باید بیوتین مصرف کنند؟

با مصرف بیوتین علاوه بر تقویت ناخن، پوست و موی شما نیز تقویت می‌شود و موهایی ضخیم‌تر و سالم‌تر خواهید داشت.

مواد غذایی دارای بیوتین

برخی مواد غذایی مقدار بیوتین بالایی دارند و مصرف آن‌ها در سلامت ناخن و مو مؤثر است. مواد غذایی زیر سرشار از بیوتین طبیعی هستند:

  • زردۀ تخم مرغ
  • ماهی، گوشت قرمز، جگر و قلوه
  • آجیل و دانه‌هایی مثل بادام، بادام زمینی و گردو
  • لبنیاتی مثل شیر و پنیر
  • حبوباتی مثل لوبیا و دانۀ سویا
  • میوه‌ها و سبزیجاتی مثل موز، تمشک، آووکادو، قارچ و کلم

خرید لاک ناخن

فراموش نکنید که پختن این مواد و حرارت‌دهی سبب از بین رفتن مقداری از بیوتین موجود در آنها می‌شود. پس بهتر است سبزیجات را به‌صورت خام یا نیم‌پز استفاده کنید.

قرص بیوتین

در صورتی که علائم کمبود بیوتین را دارید می‌توانید از مکمل‌ خوراکی بیوتین استفاده کنید. مصرف بیوتین خوراکی تا میزان 200میلی‌گرم در روز مشکل جدی و عوارضی به همراه نخواهد داشت و باعث مسمومیت نمی‌شود. بیوتین یک ویتامین حلال در آب است در نتیجه مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود، پس جای نگرانی نیست.

قرص بیوتین و ناخن های زیبا

اما ممکن است با مصرف مکمل بیوتین دچار عوارض خفیفی مثل حالت تهوع و مشکلات گوارشی شوید. بیمارانی که از کمبود حاد این ویتامین رنج می‌برند با تجویز پزشک می‌توانند آمپول بیوتین تزریق کنند.

نتیجه‌گیری

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است و یک ویتامین ضروری برای تولید کراتین به حساب می‌آید. کراتین یکی از اساسی‌ترین پروتئین‌های ناخن و مو به حساب می‌آید و از مهمترین فاکتورهای سلامت آنهاست. مصرف بیوتین می‌تواند نازکی، سستی و شکنندگی ناخن را تا حد زیادی برطرف کند. اما بهتر است ابتدا از طریق آزمایش خون سطح بیوتین بدنتان را ارزیابی کنید. توصیه می‌کنیم از مصرف خودسرانۀ بیوتین خودداری کنید و از پزشک عمومی یا تغذیه مشورت بگیرید. این مکمل را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید و هنگام خرید گواهی سلامت روی محصول را چک کنید. از اینکه تا انتهای مطلب همراه مادامون بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا