روابط سالممو

ریزش مو بعد از زایمان و راه‌های مقابله با آن

دوران بارداری برای مادران یکی از حساس‌ترین مقاطع زندگی آن‌ها است، اما بارداری و زایمان می‌توانند برخی عوارض جانبی نیز برای خانم‌ها به‌همراه داشته باشند. یکی از این عوارض‌، ریزش موهای سر است که بسیاری از مادران پس از زایمان ممکن است با آن چه به صورت خفیف و یا با شدت زیاد مواجه شوند.

ریزش مو بعد از زایمان چند ماه پس از به دنیا آوردن فرزندان در بسیاری از مادران دیده می‌شود و می‌تواند حتی تا یک سال نیز ادامه داشته باشد. البته باید توجه داشت که چنین ریزشی در دوران پس از زایمان به گفته متخصصان در این زمینه، طبیعی و موقت است و نیاز نیست بیش از حد نگران آن باشید.

زایمان و ریزش مو

ما در تیم مادامون قصد داریم شما را با برخی از علل ریزش مو در زنان پس از زایمان و دوران شیردهی، آشنا کنیم و همچنین برخی از راه‌های درمان این ریزش موقتی موهای سر را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر این موضوع تبدیل به یک سوال بزرگ در ذهن شما شده و به دنبال پاسخ مناسب برای آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

علل ریزش مو بعد از زایمان

ریزش مو در بانوان پس از به دنیا آوردن فرزند می‌تواند علل بسیاری داشته باشد. به‌طور کلی در دوران پس از زایمان و شیردهی عواملی وجود دارند که می‌توانند باعث به وجود آمدن برخی مسائل هم‌چون ریزش موی سر شوند. در عین‌حال باید به این موضوع اشاره کرد که بر خلاف برخی باورهای غلط، شیردهی باعث ریزش مو نمی‌شود. ما در ادامه این مطلب به چند مورد از علت‌های ریزش مو سر در زنان بعد از زایمان اشاره کرده‌ایم.

  • در برخی از مواقع دیده شده که خانم‌هایی که از دستگاه‌های شیر دوش برای شیردهی به فرزند خود استفاده کرده‌اند، ریزش موی سر در آن‌های به‌وجود آمده است. پس بعد از زایمان بهتر است به‌صورت طبیعی به فرزند خود شیر دهید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.
  • اگر سطح برخی از هورمون‌ها هم‌چون استروژن در بدن کاهش یابد، این موضوع باعث می‌شود که به ریزش مو دچار شوید. چرا که اگر سطح استروژن در بدن شما بالا باشد جلوی ریزش موها گرفته خواهد شد، پس سطح پایین آن عامل بسیار تاثیرگذاری در ابتلای شما به ریزش مو بعد از زایمان خواهد بود. برای اطلاع دقیق‌تر از میزان سطح استروژن در بدنتان بهتر است به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا در صورت کاهش سطح این هورمون، بهترین راه‌کار برای برگشت به حالت طبیعی را پیش روی شما قرار دهد.

علل ریزش مو بعد از زایمان

  • بیماری‌هایی هم‌چون کم خونی و تیروئید نیز می‌توانند باعث ریزش مو بعد از زایمان در مادران شوند که البته با مراجعه به پزشک می‌توان راه درمانی برای آن‌ها یافت.
  • اگر خانمی سقط جنین انجام داده باشد و یا فرزند آن زنده به دنیا نیامده باشد، ممکن است با مشکل ریزش موی سر به‌صورت موقتی مواجه شود که در این مواقع با مراجعه به پزشک معالج می‌توانید به بهترین راه برای درمان ریزش موهای خود دست یابید.

راه‌های مقابله با ریزش موی سر بعد از زایمان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد ریزش موهای سر در بانوان بعد از زایمان یک امر طبیعی است و در اکثر مواقع تا حدودا یک سال پس از زایمان نگرانی در مورد آن وجود نخواهد داشت. اما در عین‌حال راه‌هایی برای تقویت موی سر و تا حدودی مقابله با ریزش مو در این دوران وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

تغذیه و رژیم غذایی مناسب

تغذیه نامناسب در اکثر اوقات باعث اختلال در سیستم بدنی افراد می‌شود. اگر در دوران بارداری و پس از آن مراقب تغذیه و رژیم غذایی خود نباشید، املاح معدنی مورد نیاز بدن شما به درستی تامین نمی‌شوند و در نتیجه تاثیری مستقیم در ریزش موهای شما و به‌خصوص پس از زایمان خواهند داشت.

راه‌های مقابله با ریزش موی سر بعد از زایمان

در این دوران بهتر است غذاهای ناسالم را از برنامه غذایی خود حذف کنید و مواد غذایی سالم را جایگزین کنید. مصرف سبزیجات، میوه‌های تازه و … مواردی هستند که بهتر است مادران پس از زایمان آن‌ها در لیست برنامه غذایی خود قرار دهند تا با این‌کار از ریزش بیش از حد موهای سر خود جلوگیری کنند.

دوری از استرس

استرس یکی از شایع‌ترین مواردی است که می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی موها شما و ریزش آن‌ها تاثیرگذار باشد. تاثیر استرس در ریزش مو از مواردی است که بحث های زیادی را در برمیگیرد. ریزش مو در مقطعی بعد از زایمان امری طبیعی به شمار می‌رود، اما اگر استرس و اضطراب خود را کنترل نکنید، این موضوع باعث می‌شود ریزش موهای شما بیش از حد شود. پس می‌توانید با کنترل استرس خود در دوران پس از زایمان و شیردهی، ریزش موهای سر خود را کاهش دهید.

استفاده از محصولات مراقبتی پوست و مو

شما می‌توانید با استفاده از محصولات مراقبت از پوست و موی مناسب خود تا حدود زیادی ریزش موهای سرتان را کنترل کنید. برای مثال می‌توانید به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و پس از مشاوره، اقدام به خرید بهترین شامپوی مناسب موی سر خود کنید. در اینجا به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین شامپوها و محصولات مراقبت از پوست به سایت مادامون مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه و خریداری کنید.

البته باید اشاره کرد که نباید در استفاده از شامپو در حین شستشوی موی سر زیاده‌روی کرد، در عین‌حال می‌بایست به اندازه شامپوی مورد استفاده خود توجه کنید.

خرید شامپو

استفاده از محصولات مراقبتی پوست و مو برای ریزش مو بعد از زایمان

مرطوب نگه داشتن موها با کمک محصولات مراقبت از مو که نیازی هم به آبکشی ندارند نیز می‌تواند راه‌کاری بسیاری کاربردی برای درمان و مقابله با ریزش مو بعد از زایمان باشد.

در عین‌حال اگر از دستگاه‌هایی هم‌چون سشوار و حالت دهنده مو با حرارت بسیار بالا برای خشک کردن موی سر خود و یا حالت دادن آن استفاده کنید، نتیجه منفی بر روی پوست و موی شما خواهد داشت و باعث ریزش موی سرتان می‌شوند. همچنین استفاده طولانی مدت از چنین دستگاه‌هایی می‌تواند منجر به کاهش ضخامت موهای شما شود.

اگر از رنگ مو با کیفیت نیز برای رنگ کردن موهای سر خود استفاده نکنید، ساقه موی سر شما نازک می‌شود و به مرور زمان شاهد ریزش موهای خود خواهید بود.

پس بهتر است به‌طور کلی در خشک کردن موهای خود بعد از زایمان دقت کنید، در این دوره حتی‌الامکان از رنگ مو استفاده نکنید و از محصولات مراقبت پوست و مو هم‌چون شامپوهای تقویتی تحت نظر پزشک متخصص استفاده کنید تا موهای شما شادابی خود را در دوران پس از زایمان و شیردهی حفظ کنند و با ریزش موهای سرتان نیز تا حدودی مقابله شود.

استفاده از مکمل‌های دارویی

پس از زایمان بدن شما به‌دلیل تغییر رژیم غذایی که ممکن است برایتان به‌وجود بیاید، با کمبود برخی از مواد معدنی مورد مواجه می‌شود. بهتر است از مکمل‌های ویتامینی هم‌چون ب کمپلکس (B Complex) استفاده کنید تا ریزش موهای شما کمتر شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که حتما قبل از استفاده از مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید و از مصرف آن‌ها به‌صورت خود سرانه نیز اجتناب کنید.

کلام آخر …

به‌طور کلی ریزش مو در همه افراد یکسان نیست و این موضوع می‌تواند با توجه به شرایط متفاوتی که برای هر شخص پیش می‌آید در دوره‌های زمانی مختلف اتفاق بیافتد و باعث آشفتگی و همچنین تغییر در خلق و خوی آن فرد شود. همچنین باید یادآور شد که پس از ریزش مو چهره افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است اعتماد به نفس آن‌ها کاهش پیدا کند.

 

ریزش مو بعد از زایمان نیز یکی از مورد انتظارترین مسائلی است که برای خانم‌ها پیش می‌آید. این نوع از ریزش می‌تواند علت‌ها و دلایل بسیاری داشته باشد که ما در فروشگاه اینترنتی مادامون به برخی از مهمترین‌های آن‌ها اشاره کردیم و در عین‌حال شما را با برخی از بهترین راه‌های جلوگیری از ریزش مو پس از زایمان و دوران شیردهی آشنا کردیم تا بهتر بتوانید با ریزش موهای سر خود مقابله کنید.

امیدواریم مطالب گفته شد برای شما عزیزان و به‌خصوص مادران گرامی مفید واقع شود و بتوانید به بهترین راه برای ریزش موهای سر خود دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا