مو

علت های چربی مو چیست؟

بررسی علت های چرب شدن موی سر

شاید شما هم جزو کسانی باشید که همیشه از چرب شدن زیادی موی سر گله و شکایت دارند. با اینکه بهداشت را رعایت می‌کنید اما موهایتان زودبه‌زود چرب می‌شود. چربی بیش از حد موی سر از عواملی است که ظاهر تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و گاهی اعتماد به نفس را هم نشانه می‌گیرد. علاوه بر این‌ها چربی بیش از حد مو مشکلاتی مثل شورۀ سر، ایجاد جوش و کیست، ریزش مو و خارش پوست را به دنبال دارد. چرب شدن موی سر علت‌های مختلفی دارد و پیش از هر اقدام درمانی باید علت آن را پیدا کنید. تا پایان مطلب همراه مادامون باشید تا بدانید علت چربی موی سرتان چیست و چطور می‌توانید این مشکل را حل کنید.

چربی مو چیست؟

اصطلاح چرب معمولاً به مقدار روغن طبیعی(سبوم) قابل مشاهدۀ روی مو گفته می‌شود. پوست سر به طور طبیعی سبوم تولید می‌کند و این عمل باعث حفظ سلامت و رطوبت مو و پوست است. اما گاهی مقدار تولید سبوم بیش از حالت عادی است و باعث چرب شدن موی سر می‌شود. افرادی که این مشکل را دارند شکایت دارند که حتی بعد از گذشت چند ساعت از حمام هم دوباره موهایشان چرب می‌شود. در ادامه علت‌های چرب شدن مو را بررسی خواهیم کرد.

دست زدن زیاد و بازی با موی سر

شاید ساده به نظر برسد اما باید به شما بگوییم که دست زدن زیادی به موها و بازی با آن‌ها یکی از دلایل چرب شدن موی سر است.

دست زدن زیادی به موها و بازی با آن‌ها یکی از دلایل چرب شدن موی سر است.

زمانی که این کار را انجام می‌دهید چربی روی انگشتان به ساقۀ مو منتقل می‌شود و چربی موجود روی ریشۀ مو و کف سر به سمت ساقۀ مو می‌آید.

ژنتیک

چرب شدن موی سر در بعضی افراد ژنتیکی است چون ژن می‌تواند روی عملکرد غدد سبوم تأثیر بگذارد و میزان چربی که تولید می‌کنند را بیشتر یا کمتر کند. به همین علت اگر والدین شما موی چرب داشته باشند موی شما هم به احتمال زیاد همین طور خواهد بود.

استرس و افسردگی

استرس یکی از عواملی است که روی سلامت پوست و موی شما تأثیر مستقیم دارد. دربارۀ چربی یا خشکی موی سر هم همین طور است. استرس و افسردگی روی هورمون آندروژن تأثیر دارد و از آنجا که این هورمون تولید سبوم را کنترل می‌کند، باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود و چربی بیش از حد تولید می‌شود.

عدم تعادل هورمون‌ها

گاهی عدم تعادل هورمون‌های بدن باعث تولید زیادی از حد چربی می‌شود. همان طور که بالاتر گفتیم این هورمون آندروژن نام دارد و میزان تولید سبوم را کنترل می‌کند. زمانی که تعادل این هورمون در بدن به هم بخورد موی سر شما چرب می‌شود. عدم توازن هورمونی معمولا در سن بلوغ، دوران یائسگی، قاعدگی و حاملگی بیشتر اتفاق می‌افتد. در مقاله ای جدا “کاپ قاعدگی چیست” بررسی شده است. همچنین عواملی مانند زایمان میتواند باعث ریزش مو شود که در مقاله ریزش مو بعد از زایمان به  طول کامل بررسی شده است.

شستشوی بیش از حد موها

شستشوی موها امری واجب و ضروری است اما زمانی که موهایتان را هر روز یا روزی چند بار بشویید چربی طبیعی پوست سر و مو از بین می‌رود. درنتیجه ریشۀ مو برای جبران این کمبود،

شست و شوی بیش از حد موها

چربی بیشتری تولید می‌کند و همین مسئله باعث چرب شدن پوست و موی سر خواهد شد.

استفاده از شانۀ آلوده و پر از مو

یکی از مواردی که باعث چرب شدن موها می‌شود استفاده از شانه و ابزاری است که به ذرات باقی مانده از محصولات مراقبتی و آرایشی آلوده باشد. این کار موجب می‌شود که موهای شما خیلی زود آلوده و چرب شود. اگر شانه یا برس شما کاملا تمیز نباشد و موهای قدیمی روی آن باشد آلودگی و چربی موهای قدیمی به موی تمیز منتقل می‌شود.

بنابراین فراموش نکنید که شانه‌تان را هر چند روز یک بار بشویید و فقط خودتان از آن استفاده کنید. سایر ابزار مورد استفاده و شانه همیشه باید تمیز و عاری از هرگونه مو و آلودگی باشد.

شانه زدن زیادی مو

شانه زدن زیادی از حد مو پوست سر را تحریک می‌کند و تولید چربی مو را افزایش می‌دهد. اگر جزو افرادی هستید که عادت دارید روزی چند بار موهایتان را شانه کنید این کار را کمتر انجام دهید و فقط ساقه و قسمت انتهایی موهایتان را شانه بزنید.

شانه زدن زیادی مو

بیماری‌های پوست و مو

بعضی از بیماری‌های پوستی هستند که روی عملکرد سیستم ایمنی و غدد سبوم تأثیر می‌گذارند و گاه باعث اختلال در آن می‌شوند. بیماری درماتیت سبورئیک یکی از همین بیماری‌های شایع پوستی است که با تحریک پوست سر و غدد چربی، باعث تولید چربی زیاد از حد می‌شود.

استفاده از محصولات نامناسب

گاهی استفاده از محصولات نامتناسب با جنس و نوع مو هم عامل چرب شدن موی سر است. بهتر است قبل از خریداری هرگونه شامپو، ماسک مو و مرطوب‌کننده نوع موی خود را بشناسید و متناسب با آن محصول را انتخاب کنید.  استفاده از محصولاتی مانند شامپو D3 ضدشوره پوست سر چرب از برند پریم و شامپو حجم دهنده و انرژی بخش شماره 7 مناسب موهای چرب 200ml از برند مورینگا نیز توصیه می شود.

جنس مو

نوع و جنس موها در میزان چربی یا خشکی آن مؤثر است. موهای وز و فر دارای ریشه‌های چرب‌تری هستند چون موی فر از حرکت سبوم جلوگیری می‌کند. موی ضخیم نیز فولیکول‌های بیشتری نسبت به موی عادی دارد و سبوم بیشتری تولید می‌کند.

تغذیۀ ناسالم

رژیم غذایی و تغذیه به طور مستقیم روی سلامت پوست و مو تأثیر دارد. یک رژیم غذایی سالم شامل غذاهای حاوی ویتامین‌های ضروری و مهم است که برای پوست بسیار حیاتی‌اند.

مصرف مداوم غذاهایی پرچرب و فست‌فودی که سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند روی سلامت پوست و مو تأثیر منفی دارد و سبب می‌شود تولید چربی پوست سر افزایش پیدا کند.

شوره سر

شورۀ سر نیز از عوامل مهم چرب شدن موی سر است. شاید فکر کنید کسانی که شورۀ سر دارند موها و پوست خشکی دارند. اما این تصور غلط است!

زمانی پوست سر شوره می‌زند که منافذ آن بسته شود. معمولا این اتفاق زمانی می‌افتد که آلودگی‌ها توسط پوست سر جذب شود و منافذ آن را ببندد. زیاد شدن روغن در ناحیۀ پوست سر نیز خود عامل مهم مسدود شدن منافذ است.

ممکن است هر کدام از مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم عامل چربی موی سر شما باشد. بهتر است قبل هرگونه درمان و مصرف دارو علت چربی موی سرتان را پیدا کنید. در مقالات بعدی روش‌های درمان موی چرب و راهکارهای خانگی را برایتان خواهیم گفت تا هرچه زودتر از شر این مشکل خلاص شوید. از اینکه تا پایان مطلب همراه مادامون بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا