مو

دلایل بروز موخوره چیست ؟؟

شاید برای شما هم حداقل یک مرتبه پیش آمده باشد که در طول زندگی خود شاهد به وجود آمدن موخوره در موهای خود بوده باشید. موخوره در واقع پدیده‌ای است که بدون توجه به جنسیت افراد ممکن است در موهای هر کسی نمایان شود. در ابتدای برخورد با عارضه موخوره شاید این موضوع برایتان جدی نباشد که به آن رسیدگی کنید. اما در صورت عدم رسیدگی به موقع به موخوره، ممکن است در آینده با معضلی جدی رو به رو شوید که باعث شود آزرده خاطر شوید.

در این حالت یکی از سوالات مهمی که ذهن شما را درگیر خواهد کرد این است که آیا راه‌کاری مطمئن و دائمی وجود دارد که بتوانید به کمک آن با موخوره موهای خود مقابله کنید یا خیر ؟؟ و یا اینکه ممکن است به فکر راه درمان این مسئله باشید و سوال دیگری ذهنتان را مشغول کند. و آن هم این است که دلایل بروز موخوره چیست ؟!

سطحی‌ترین پاسخ به این سوالات شما این است که وقتی از موهای خود به خوبی مراقبت نکنید دچار چنین عارضه‌ای خواهید شد. اما با این وجود راه‌های مقابله با آن نیز وجود دارد که شما را از شر این مهمان ناخوانده رها کند. ما در تیم تخصصی مادامون در زمینه ارائه محصولات مراقبت از پوست و مو می‌خواهیم در ادامه این مطلب کابردی شما را با موخوره، انواع آن، دلایل بروز موخوره و همچنین بهترین راه‌های درمان و مقابله با این مسئله بیشتر آشنا کنیم.

دلایل بروز موخوره

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید دلیل دچار شدن به موخوره را بفهمید و همچنین روش‌های درمان موخوره را یاد بگیرید.

موخوره چیست ؟

به‌طور کلی موخوره یک عارضه است که در اثر برخی از آسیب‌های فیزیکی به ساقه مو اتفاق می‌افتد و خودش را با شکاف‌هایی که بر روی سطح ساقه مو ایجاد می‌کند نشان می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد این موضوع می‌تواند برای هر کسی در طول زندگی پیش آید و در صورتی‌که سریعا اقدام به رسیدگی و مقابله با آن کند برای او دردسر ساز نخواهد بود.

انواع موخوره

موخوره انواع مختلفی دارد و می‌تواند هر بخشی از ساقه مو را درگیر کند، پس نباید خیلی هم، سطحی از آن گذر کرد. در ادامه به چند مورد از شایع‌ترین انواع موخوره‌ها اشاره کرده‌ایم.

موخوره دو شاخه‌ای

می‌توان گفت که موخوره دو شاخه‌ای شایع‌ترین نوع موخوره است که بسیار از افراد ممکن است به آن دچار شوند. این موخوره به شکل حرف Y و در انتهای ساقه مو نمایان می‌شود. در صورت مشاهده چنین نوعی از موخوره یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌های ممکن برای مقابله با آن این است که چند سانت از انتهای موهای خود را کوتاه کنید.

موخوره سه شاخه‌ای

موخوره سه شاخه‌ای به شکل یک چنگال در انتهای ساقه مو به وجود می‌آید و بیشتر در اثر کمبود رطوبت نمایان می‌شود. به این صورت که وقتی کوتیکول موهای شما تضعیف شود از کورتکس موهایتان جدا خواهد شد و ساقه موهای شما دچار موخوره سه شاخه‌ای می‌شود.

موخوره به شکل پَر

این نوع از موخوره در زمانی پدیدار می‌شود که شما بیش از حد موهای خود را با رنگ‌های شیمیایی رنگ کرده باشید. در این حالت ممکن است در انتهای ساقه موهای خود شاهد موخوره‌ای به شکل پر و یا شاخه شاخه باشید. شما عزیزان می‌توانید روش‌های ترمیم موی آسیب دیده را در مجله مادامون بخوانید.

موخوره گره‌ای

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در ساقه موهای خود شاهد یکسری گره باشید، اما باید به این موضوع اشاره کنیم که شما در واقع به موخوره گره‌ای دچار شده‌اید. این عارضه زمانی پیش می‌آید که موهای شما بیش از حد در برابر دستگاه‌های حرارتی هم‌چون اتوی مو قرار گرفته باشد. در این حالت اگر سریعا به این نوع از موخوره رسیدگی نکنید ممکن است کل ساقه موی شما را تحت تاثیر قرار دهد و شما را با مشکلی جدی رو به رو کند.

دلایل بروز موخوره و انواع آن

موخوره نقاط سفید

اگر موهای شما در اثر برخورد با مواد شیمیایی هم‌چون رنگ مو و یا دکلره‌های بی‌کیفیت دچار سوختگی شود، در این حالت به موخوره نقاط سفید دچار شده‌اید. این نوع از موخوره را به جرات می‌توانیم بدترین نوع از موخوره‌ها بدانیم چرا که می‌تواند باعث به وجود آمدن عواقب بعضا جبران ناپذیری شود. می‌توانید روش‌‌های ترمیم موی سوخته شده بعد از دکلره را در مادامون مگ بخوانید.

موخوره ناقص

اگر عادت دارید موهای خود را زیاد بکشید، یکی از عارضه‌هایی که باید منتظر آن باشید این است که به موخوره ناقص دچار شوید. چرا که کشیدن زیاد موها باعث می‌شود کوتیکول موهای شما تضعیف شود و دچار چنین موخوره‌ای شوید. پس سعی کنید حتی‌الامکان از کشیدن بیش از حد موهای خود و بستن آن‌های به‌صورت محکم خودداری کنید.

علل به وجود آمدن موخوره

موخوره می‌تواند به دلایل مختلفی در همه افراد به وجود آید. در ادامه این بخش قصد داریم برخی از شایع‌ترین دلایل بروز موخوره را به شما معرفی کنیم.

  • رنگ کردن مو یکی از شایع‌ترین عواملی است که در همه‌ افراد و به‌خصوص خانم‌ها باعث می‌شود دچار موخوره شوید. اگر از مواد شیمیایی هم‌چون رنگ مو، دکلره و مِش برای رنگ کردن موهای خود استفاده می‌کنید، بهتر است در وهله اول به این نکته توجه داشته باشید از یک رنگ موی با کیفیت و بدون ضرر استفاده کنید و در قدم بعدی به فکر تقویت و ترمیم موهای خود با محصولات مراقبت از مو باشید.
  • اگر عادت دارید موهای خود را زیاد بکشید و مدل‌های هم‌چون دم اسبی ببندید، باید به شما بگوییم که احتمالا به‌زودی ممکن است به موخوره دچار شوید.
  • حرارت دادن و خشک کردن موها با دستگاه‌هایی همچون اتوی مو و سشوار می‌تواند سبب بروز موخوره شود و ساقه موهای شما را خراب کند. در زمان استفاده از چنین دستگاه‌هایی حتما توجه داشته باشید که آن‌ها را به ریشه موی خود نزدیک نکنید و بیش از حد بر روی موهای خود قرار ندهید تا آسیبی به موهای شما نرسد.
  • فاصله زمانی زیاد برای کوتاه کردن موها نیز از دیگر عوامل مهم در بروز موخوره است. بهتر است در فواصل زمانی کوتاه موهای خود را نوک گیری کنید تا به موخوره دچار نشوید.
  • شاید برایتان کمی عجیب به‌نظر برسد، اما شانه کردن هم اگر بیش از حد باشد می‌تواند باعث آسیب به موها و همچنین ایجاد موخوره شود. بهترین نوع از شانه‌ها نیز، شانه چوبی است، چرا که هم‌چون شانه‌های فلزی و پلاستیکی باعث ایجاد الکتریسیته نمی‌شود و به موهای شما آسیب نمی‌رساند. در زمانی‌که اقدام به شانه کردن موهای خود می‌کنید، بهتر است از روی موهای خود شانه زدن را شروع کنید و شانه را سریعا به‌سمت ریشه موهای خود نبرید.
  • تعذیه نامناسب و نداشتن یک رژیم غذایی سالم که بتواند ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم برای بدن و همچنین رشد مو را فراهم کند، می‌تواند زمینه ساز ایجاد موخوره در موها باشد.
  • اگر همیشه عادت دارید که دوش آب گرم با دمای بالا بگیرید نیز ممکن است به‌راحتی موهای شما را در معرض به وجود آمدن موخوره قرار دهد.

بهترین راه برای از بین بردن موخوره چیست ؟؟

افراد همیشه در زمانی‌که با عارضه موخوره رو به رو می‌شوند، اولین راه‌کاری که به ذهنشان خطور می‌کند این است که قسمتی از موهای خود را که دچار موخوره شده است کوتاه کنند. اما در این‌جا باید به این موضوع اشاره کنیم که کوتاه کردن موها همیشه روشی کارآمد نیست، بلکه می‌بایست روی به روش‌هایی عمیق‌تر برای درمان و از بین بردن این عارضه ناخوشایند آورد.

درمان موخوره

البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که آن قسمت از موها که دچار موخوره شده‌اند، قابلیت درمان ندارند و باید به دنبال جلوگیری از پیشرفت موخوره به دیگر قسمت‌های موی خود باشید. در ادامه این بخش از مطالب به چند مورد از بهترین راه‌های درمان موخوره اشاره کرده‌ایم.

استفاده از شامپوی مناسب برای موهای دارای موخوره

اگر دچار موخوره شده‌اید، یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که باید برای مقابله موخوره موهای خود انجام دهید این است که یک شامپوی مناسب برای موی خود تهیه کنید تا بتوانید با این موضوع ناخوشایند مقابله کنید. یکی از بهترین محصولات در این زمینه شامپو کراتینه رطوبت رسان حاوی ژل آلوئه ورا و روغن آووکادو (مناسب موهای خشک و دارای موخوره) هربا سنس است که برای خرید آن نیز می‌توانید به سایت فروشگاه اینترنتی مادامون مراجعه کنید.

استفاده از دارو و مکمل تقویتی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با آن اقدام به برطرف کردن موخوره موهای خود کنید، این است که در ابتدا به یک پزشک متخصص در زمینه پوست و مو مراجعه کرده و پس از مشورت با او، از دارو و مکمل تقویتی برای حل مشکل خود استفاده کنید.

استفاده از محصولات مراقبت از مو

محصولات مراقبت از موی بسیاری برای برطرف کردن موخوره وجود دارند که شما می‌توانید با تهیه آن محصولی که مناسب موهای شما است از شر موخوره موهای خود خلاص شوید.

دلایل بروز موخوره

سرم مو یکی از این محصولات است که می‌توانید آن‌را بر روی ساقه موهای خود بزنید و با توجه به خواص تقویت کنندگی و همچنین ترمیم کنندگی که دارد به برطرف کردن موخوره موهای خود کمک کنید. در عین حال اگر مشتاق هستید که در مورد سرم مو و مزایای آن بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه مربوط به این موضوع مراجعه کنید تا اطلاعاتی کامل را در این زمینه به‌دست آورید.

در عین حال کراتینه کردن موها و استفاده از روغن‌های گیاهی و طبیعی هم‌چون روغن آرگان نیز می‌تواند به رفع موخوره موی شما کمک شایانی کند.

بستن و حالت دادن موها با مدل‌های مختلف

باید به این نکته توجه داشته باشید که همیشه نباید موهای خود را به یک صورت ببندید و یا حالت دهید. چرا که با تغییر ندادن روند خود باعث می‌شوید موهای شما ضعیف و شکننده شوند، در نتیجه ممکن است به موخوره دچار شوید.

داشتن رژیم غذایی سالم

وقتی دچار موخوره می‌شوید، بهتر است رژیم غذایی خود را نیز مورد بررسی قرار دهید. چرا که اگر در رژیم غذایی خود از مواد معدنی هم‌چون ویتامین، پروتئین، بیوتین و اسید فولیک بهره ببرید، موهای شما تقویت می‌شوند و می‌توانید از پیشرفت موخوره در موهای خود نیز جلوگیری کنید.

برخی از مواد غذایی هم‌چون سبزیجات، برنج قهوه‌ای، گردو، سویا، عدس و … می‌توانند به شما در داشتن یک رژیم مناسب کمک کنند.

موخوره عارضه‌ای است که ممکن است در طول زندگی حداقل یک بار گربیان‌گیر شما شود. در ابتدا وجود موخوره نمی‌تواند خیلی جدی باشد، اما با گذشت زمان و عدم رسیدگی به آن می‌تواند شما را دچار یک معضل جدی و آزاردهنده کند. از این‌رو بایستی بلافاصله بعد از مواجهه با این موضوع سریعا اقدام به جلوگیری از پیشرفت آن کنید. در این رابطه ما در فروشگاه مادامون در مطالب بالا شما را انواع موخوره، دلایل بروز موخوره و همچنین بهترین راه‌های درمان آن آشنا کردیم. امید است مطالب ذکر شده بتواند شما در پیشگیری و حل این مشکل یاری کند. همچنین شما مخاطبین و همراهان عزیز مادامون می‌توانید با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام ما به‌سادگی و با اطمینان خاطر محصول بهداشتی و مراقبت از موی مد نظر خود را در اسرع وقت خریداری کنید.

 

موخوره چه زمانی به‌وجود می‌آید؟

زمانی که ساقه مو شروع به خشک شدن می‌کند، در انتها و به مرور زمان در طول ساقه مو شکاف ایجاد می‌شود و باعث بروز موخوره می‌شود.

راه‌کار برطرف کردن موخوره چیست؟

بهتر است از محصولات دارای سولفات بالا استفاده نکنید.

چگونه از بروز موخوره چلوگیری کنیم؟

موهای خود را ماهی یکبار نوک‌گیری کنید. از برس پوبی استفاده کنید. در حمام از ماسک مو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا