مو

راز و رمز افزایش ضخامت مو به همراه راهکارهای خانگی

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که از نازکی و شکنندگی موهایتان شکایت دارید و به دنبال راه چاره برای افزایش ضخامت موها و درخشندگی‌شان می‌گردید. عواملی مثل وراثت، آب و هوا، افزایش سن، استرس و …. در کیفیت و جنس موی شما تأثیر دارند. اما باید بدانید که فاکتورهایی هم وجود دارد که قابل کنترل است و گاه با رعایت چند نکتۀ ساده و اصلاح سبک زندگی موهای سالمتری خواهید داشت. معمولا به کسانی که موهای نازک و کم‌پشت دارند انواع داروهای تقویتی، شامپو و سرم‌های مو توصیه می‌شود. اما برای تهیۀ این محصولات باید هزینۀ زیادی را پرداخت و استفادۀ بلندمدت از محصولات شیمیایی برای سلامتی موها مضر است. در این مقاله قصد داریم راز و رمز افزایش ضخامت مو را برایتان بازگو کنیم و راهکارهای خانگی آن را به شما بگوییم. تا انتهای مطلب همراه مادامون باشید تا پاسخ سؤالتان را پیدا کنید.

نازک شدن تار مو

مشکلاتی مثل نازکی تار مو و ریزش آن علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. بهتر است پیش از هرگونه مصرف دارو علت آن را پیدا کنید. حتی غذایی که می‌خورید، آب و هوای محل زندگی و سبک زندگی‌تان هم در جنس موها اثر دارد. عوامل دیگری مثل افزایش سن، استرس، ژنتیک، رژیم غذایی و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی در کیفیت مو و نازک یا ضخیم بودن آن تأثیرگذار است.  

افزایش ضخامت مو

گاهی ضعیف شدن ریشۀ مو و نازک شدن ساقۀ آن قابل پیشگیری نیست اما روش‌های خانگی و دارویی زیادی وجود دارد تا بتوان موها را تقویت کرد و تا حد امکان ضخامت مو را افزایش داد. 

چطور موهایی ضخیم داشته باشیم؟

انجام این تکنیک‌ها و نکاتی که در ادامه برایتان خواهیم گفت خطری ندارد و می‌توانید هر یک از آن‌ها را به کار بگیرید. در موارد بسیاری این روش‌ها اثرگذار بوده و افراد رضایت بالایی از انجام آن داشته‌اند. 

موهایتان را کوتاه کنید

طبق توصیۀ پزشکان هر چند وقت یکبار باید موها را کوتاه کرد و موهای آسیب دیده و نازک شده را برید. کوتاه کردن سر مو باعث می‌شود که تار مو ضخیم‌تر به نظر برسد. این کار باعث تقویت مو و کاهش ریزش هم می‌شود. 

افزایش ضخامت مو

موهایتان را هر روز نشورید

جنس موی افراد متفاوت است و معمولا کسانی که موی چرب دارند زودتر به حمام نیاز پیدا می‌کنند. اما بهتر است بدانید همان طور که نشستن مو و عدم رسیدگی به آن باعث آسیب مو و ریزش می‌شود، شتسشوی مداوم و هرروزۀ مو بسیار آسیب‌زاست و باید از آن پرهیز کرد. پوست سر مقداری چربی طبیعی تولید می‌کند که برای سلامت مو مفید و حیاتی است. با شستسشوی زیاد موها این چربی از مو و پوست سر شسته می‌شود و موها به‌تدریج ضعیف‌تر می‌شود. به طور معمول شستشوی موها دو تا سه بار در هفته کافیست. اگر جنس موی شما چرب است پیشنهاد می‌کنیم راه حل خلاصی از موی چرب را در مادامون مگ بخوانید.

اضطراب و استرس را کنترل کنید

استرس و افسردگی و سایر حالات روحی در سلامتی موها تأثیر مستقیم دارد. معمولا فردی که مضطرب است دچار ریزش مو می‌شود و مقداری زیادی از موهایش را از دست می‌دهد. استرس عامل مهمی برای سلامت پوست و مو است که متأسفانه افراد آن را جدی نمی‌گیرند. 

از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید

استفاده زیاد از سشوار و اتوی مو اصلا توصیه نمی‌شود. زمانی که از این وسایل استفاده می‌کنید موها تحت حرارت و گرمای زیاد قرار می‌گیرد و آسیب می‌بیند. در نتیجه موها شکننده می‌شود و به‌راحتی می‌ریزد. بهتر است اتو و سشوار را با درجۀ بالا استفاده نکنید و فقط در موارد ضروری از آن‌ها استفاده کنید. 

افزایش ضخامت مو

پوست سرتان را مرتب ماساژ بدهید

جالب است بدانید که ماساژ پوست سر تأثیر بسیار زیادی در کاهش نازکی و کم‌پشت شدن موها دارد. این کار باعث افزایش خون‌رسانی پوست سر می‌شود که برای تقویت و رشد موها بسیار مهم است. برای این کار کافیست هر روز چند دقیقه پوست سرتان را با نوک انگشتان به صورت دایره‌ای به‌آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت چند هفته تأثیر آن را خواهید دید.

استفاده از شامپوی مناسب

شامپو و محصولاتی مثل ماسک و انواع کرم‌هایی که برای موهایتان انتخاب می‌کنید باید متناسب با نوع و جنس موی شما باشد. گاهی مصرف مواد آرایشی و بهداشتی نامرغوب و نامتناسب باعث آسیب و نازک شدن تار موها می‌شود. اگر موهایی نازک دارید و می‌خواهید ضخیم‌تر شود و پرپشت‌تر به نظر برسد، ما شامپوی حجم‌دهنده و انرژی‌بخش مورینگا را به شما توصیه می‌کنیم. ترکیبات این شامپو مناسب موهای معمولی و نازک طراحی شده و با تقویت فولیکول مو، باعث افزایش ضخامت و استحکام تار موها می‌شود. کافیست مقداری از شامپو را کف دست بریزید و 3 تا5 دقیقه روی سر ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید. بعد از گذشت چند هفته خاصیت احیاکنندگی این شامپو و افزایش ضخامت موها را می‌توانید به‌وضوح ببینید. 

اصلاح رژیم غذایی

غذایی که می‌خوریم به صورت مستقیم بر سلامت پوست و مو اثر دارد. یک رژیم غذایی سالم باید شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی برای پوست و مو باشد. در بسیاری از موارد نازک شدن تار مو به علت کمبود ویتامین‌ها و خصوصا مواد معدنی اتفاق می‌افتد. سعی کنید این مواد غذایی را در تغذیۀ خود بگنجانید:

موهایتان را کوتاه کنید  طبق توصیۀ پزشکان هر چند وقت یکبار باید موها را کوتاه کرد و موهای آسیب دیده و نازک شده را برید. کوتاه کردن سر مو باعث می‌شود که تار مو ضخیم‌تر به نظر برسد. این کار باعث تقویت مو و کاهش ریزش هم می‌شود. 

-آهن موجود در گوشت، مرغ، سبزیجات، حبوبات و مکمل‌های آهن

-ویتامین ب موجود در میوه و سبزیجات، آجیل و مغزها، برنج قهوه‌ای و مکمل‌های دارویی

-پروتئین موجود در تخم مرغ، قارچ و حبوبات

-اسیدهای چرب که در آجیل‌ها و مغزیجات به فراوانی وجود دارد

-ویتامین و مکمل‌های زینک و منیزیم 

-ویتامین سی موجود در لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی، کیوی و توت فرنگی 

استفاده از روغن‌های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی و ماساژ موی سر با این روغن‌ها بسیار مفید و مؤثر است. اگر جنس موهایتان زیادی چرب نیست می‌توانید از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. روغن‌هایی مثل زیتون، رزماری، بادام، نارگیل و آواکادوو خاصیت تقویت‌کنندگی دارند. برای این کار کافیست چند قطره از روغن را کف دست بریزید و روی مو به‌آرامی ماساژ بدهید و بعد از 30 دقیقه بشورید. 

موهایتان را کوتاه کنید  طبق توصیۀ پزشکان هر چند وقت یکبار باید موها را کوتاه کرد و موهای آسیب دیده و نازک شده را برید. کوتاه کردن سر مو باعث می‌شود که تار مو ضخیم‌تر به نظر برسد. این کار باعث تقویت مو و کاهش ریزش هم می‌شود. 

اگر تمامی این روش‌ها را امتحان کردید و نتیجۀ دلخواهتان را نگرفتید بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا مشکلتان را تشخیص بدهد و داروی مناسب آن را تجویز کند. از اینکه تا پایان مطلب همراه مادامون بودید از شما سپاسگزاریم.  

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا