روابط سالم
موضوعات داغ

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

چند وقتیست که فعالان محیط زیست دربارۀ مراقب از طبیعت و لزوم بازیابف برخی زباله‌ها مفصلاً در رسانه‌ها اجتماعی صحبت می‌کنند، همین مورد به مسائل مهمی مانند مد پایدار و استفاده مجدد از لباس‌های قدیمی منجر شد. ادامه این روند در مسئله بهداشت زنان در چند سال اخیر به نوآوری و ابداعاتی در مسئله پریود و قاعدگی منجر شد تا کم‌کم نوار بهداشتی‌های پارچه‌ای و قابل شستشو یا کاپ قاعدگی به تولید انبوه برسد تا در کاهش تولید زباله غیرقابل بازیافت موثر باشد. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم با مزایای استفاده از کاپ قاعدگی بیشتر آشنا شویم و با خیال راحت این محصول را از فروشگاه مادامون سفارش دهیم. برای آشنایی بیشتر با کاپ قاعدگی و شرایط استفاده از آن در ادامه با ما همراه شوید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی در واقع مشابه قیف کوچکی است که برای زمان قاعدگی بانوان استفاده می‌شود و قابلیت قرار گرفتن در بدن را دارد تا نیازی به استفاده از نوار بهداشتی نباشد. جنس کاپ از سیلیکون طبیعی و پلاستیک است، امکان شستشو و استفاده مجدد دارد و تا 8 الی 10 ساعت برای نگه داشتن خون قابل استفاده است. بعد از این مدت باید از بدن خارج شده، به خوبی با آب و صابون شستشو شود و پس از ضدعفونی کامل مجدد درون بدن قرار بگیرد.

کاپ قاعدگی چیست؟

به طور معمول هر کسی بر اساس میزان خونریزی‌اش باید بین دو تا سه بار  در طول روز کاپ را از بدن خارج کرده و دوباره استفاده کند.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از کاپ قاعدگی کاهش مصرف نواربهداشتی‌های یکبار مصرف و انواع تامپون است، اما این محصول مزایای دیگری هم دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

کاهش هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از کاپ قاعدگی صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید نواربهداشتی و تامپون است. تقریبا هر کاپ قاعدگی بالای 500 تومان هزینه دارد و تا مدت‌ها قابل استفاده است. در صورتی که هر بسته تامپون کمتر از 80 هزار تومان نیست و تقریبا هیچ بسته نوار بهداشتی زیر 14 هزار تومان به فروش نمی‌رسد.

کاهش هزینه‌ها در استفاده از کاپ قاعدگی

حالا شما در نظر بگیرید که این هزینه هر ماه باید تکرار شود و هر خانواده ممکن است برای هر بار قاعدگی بین سه تا چهار بسته محصول بخرد، در صورتی که خرید کاپ هزینه کردن تنها برای یک مرتبه است.

استفاده آسان و کاهش حساسیت

دومین مزیت مهم استفاده از کاپ قاعدگی استفاده آسان است.  علاوه‌بر این کاپ از سیلیکون تهیه شده و هیچگونه آلرژی و حساسیت پوستی همراه ندارد. بسیاری از بانوان به نوار بهداشتی‌های غیرکتان حساسیت دارند یا حین ورزش یا سرکار نمی‌توانند به راحتی از این محصول استفاده کنند اما کاپ قاعدگی این فرمول را بهم زده و علاوه‌بر جنس مناسب تقریباً هیچگونه محدودیتی در این دوران را برایتان همراه نمی‌آورد.

کاهش عفونت‌ و بیماری‌ها زنانه

اگر به‌طور درست و اصولی استفاده از کاپ را یاد بگیرید، هیچگونه ردی روی لباس شما باقی نمی‌گذارد و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. از طرف دیگر به دلیل اینکه استفاده مداوم از کاپ نیازمند ضدعفونی است، بر خلاف نوار بهداشتی و تامپون احتمال عفونت زنانه و مبتلاشدن به بیماری مانند قارچ در این دوران تا حد زیادی کاهش می‌یابد

کاهش مصرف زباله

همانطور که می‌دانید، نوار بهداشت و تامپون از جمله زباله‌های بسیار آلوده هستند و تقریباً بازیافت نمی‌شوند و آسیب بزرگی برای محیط رزیست هستند. در آن سو کاپ قاعدگی اگر مداوم ضدعفونی شود، سال‌های سال قابل استفاده است و اگر تنها دو یا سه کاپ بخرید، تقریباً در مدت 5 تا 7 سال هیچ زباله‌ای تولید نخواهید کرد.

با این حساب نقش خودتان را در حفظ محیط زیست و کاهش تولید زباله آلوده و غیرقابل بازیافت ایفا کرده‌اید.

آیا استفاده از کاپ قاعدگی اثرات منفی هم دارد؟

پاسخ این سوال بر خلاف تصوراتان مثبت است. البته فقط در اوایل استفاده از کاپ ممکن است کمی اذیت شوید و بعد به مرور به آن عادت خواهید کرد.

روزهای اول استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است برای شما کمی سخت باشد و حس ناخوشاندی همراه داشته باشد یا حتی نتوانید به راحتی ورزش کرده یا پشت میز بنشینید و نگران آلوده شدن لباستان باشید، اما این مسئله بعد از چند بار استفاده حل خواهد شد.

در روزهای اول استفاده از کاپ قاعدگی امکان دارد دچار سندرم شک سمی شوید که در صورت استفاده از تامپون (تامپون چیست) هم رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این مورد باید حتماً چند ساعت یکبار کاپ را عوض کرده و آن را به امید خدا رها نکنید.

چگونه از کاپ قاعدگی استفاده کنم؟

برای استفاده از کاپ قاعدگی باید با آناتومی آن آشنا شوید. کاپ از قسمت قیفی شکل و ساقه نازکی در انتهای آن تشکیل شده است. برای استفاده از کاپ، اول از همه دست‌هایتان را ضدعفونی کرده و سپس کاپ را از بسته‌بندی خارج کنید. در ضمن از استفاده محصولی که پلمپ نشده جداً خودداری کنید.

کاپ قاعدگی چیست؟

بعد از باز کردن بسته‌بندی محصول آن را شسته و ضدعفونی کنید و سپس آن را به آرامی داخل واژن فشار دهید. می‌توانید این عمل را در دستشویی یا توالت فرنگی انجام دهید. بعد از قرار گرفتن کاپ داخل بدن، مطمئن شوید که تمام کاپ داخل بدن است و امکان خونریزی وجود ندارد. سپس یک دور کامل یعنی 360 درجه آن را چرخانده و مطمئن شوید جایش درست است. نگران نباشید، اگر کاپ به خوبی در جایش قرار بگیرد، احتمال خونریزی صفر است. برای اطمینان بیشتر در یوتیوب می‌توانید آموزش استفاده از کاپ را به صورت ویدئویی ببینید.

در ضمن برای خارج کردن کاپ از بدن به راحتی می‌توانید از ساقه یا همان پایه کاپ استفاده کرده و آن را به آرامی از بدن خاج کنید. نگران نباشید، کاپ درون بدن گم نشده و اگر به خوبی ضدعفونی شده باشد، هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

خرید کاپ قاعدگی

بعد از آشنایی با مزایای استفاده از کاپ قاعدگی احتمالاً در فکر این هستید که باید این محصول را از کجا تهیه کنید، شاید هم هنوز در حال بررسی این موضوع هستید که میتوان استفاده از نوار بهداشتی و تامپون را کنار گذاشت با خیر؟ این تردید کاملاً طبیعی است و شما می‌توانید باز هم در مورد استفاده از کاپ قاعدگی تحقیق کرده یا حتی مهم‌تر از آن، در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

در صورتی که می‌خواهید برای همیشه نوار بهداشتی و تامپون را کنار بگذارید، برای خرید کاپ قاعدگی با خیال راحت وارد سایت فروشگاه مادامون شده و محصول موردنظرتان را سفارش دهید. سفارش شما بلافاصله پردازش شده و به آدرسی که وارد کردید، ارسال خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید مشخصات محصول برند موردنظرتان را نیز مطالعه کنید.

گرد آورنده
محمد قاسمی
منبع
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا