پوست

بیماری درماتیت سبوره در نوزادان (کلاه گهواره)

بیماری درماتیت سبوره در نوزادان (کلاه گهواره)

اگر پدر یا مادر هستید، به احتمال زیاد دوران نوزادی فرزندتان را فراموش نکرده‌اید. دوره‌ای که در عین شیرین بودن، نگرانی و سختی‌های خاص خودش را به همراه دارد. مشکلات و ناراحتی‌های کوچک برای نوزاد، ممکن است باعث رنجش خاطر و بی‌قراری والدین شود که کاملاً طبیعی است. یکی از مشکلاتی که در اوایل تولد ممکن است پیش آید، پوسته‌پوسته شدن پوست سر یا درماتیت سبوره در نوزادان است. این عارضه که به کلاه گهواره هم معروف است، یک بیماری پوستی است که معمولاً در چند هفته اول تولد به وجود می‌آید و اغلب بعد از چند هفته خود به‌‌ خود بهبود می‌یابد.

علت اصلی درماتیت سبوره در نوزادان ناشناخته است اما در بزرگسالان یک نوع عفونت قارچی است. در اکثر موارد، هنگام بروز علائم بیماری، جای نگرانی نیست و با گذشت زمان بهبود می‌یابد. در شمار کمی از نوزادان، زمانی که نشانه‌های بیماری بیشتر از چند ماه ماندگار شود، باید جهت پیشگیری از گسترش و درمان بیماری اقدام کرد. در این مقاله از سایت مادامون، بیماری درماتیت سبوره در نوزادان و راه‌های درمان آن را معرفی می‌کنیم.

درماتیت سبوره چیست؟

کلاه گهواره یا درماتیت سبوره، التهابی پوستی است که نوزادان بین 2 هفته ابتدایی تولد تا 3 ماهگی به آن مبتلا می‌شوند. علت به‌وجودآمدن این عارضه ناشناخته است اما ممکن است هورمون‌هایی که از مادر به فرزند منتقل می‌شود یا مخمری که توسط غدد تولید می‌شود، منشأ این بیماری باشد. درماتیت سبوره در نوزادان باعث تجمع پوسته‌ها و ضایعات چرب روی پوست سر و در نهایت شوره می‌شود. این بیماری معمولاً در نوزادان، پوست سر و قسمت بالایی صورت را درگیر می‌کند.

بیماری درماتیت سبوره در نوزادان چگونه است

جالب است بدانید این بیماری، مسری نیست و همچنین باعث خارش پوست سر نمی‌شود. کلاه گهواره عارضه‌ای خوش‌خیم است که موجب آزار و اذیت نوزاد نمی‌شود اما چون ظاهر خوشایندی ندارد والدین می‌توانند با آگاهی از راه‌های درمان و پیشگیری، علائم آن را بهبود ببخشند و بیماری را کنترل کنند.

علائم بیماری درماتیت سبوره در نوزادان

با وجود اینکه علت درماتیت سبوره در نوزادان نامعلوم است اما علائمی وجود دارد که با بروز و مشاهده آنها می‌بایست اقدام به درمان کرد.

  • پوسته‌پوسته شدن پوست سر نوزاد
  • وجود تکه‌های پوستی روغنی و زرد رنگ
  • لکه‌های قرمز در نواحی کشاله ران
  • درگیر شدن نواحی مانند پشت‌ گوش‌ها، چین‌های گردن و زیر بغل
  • ریزش مو

روش‌های درمان درماتیت سبوره در نوزادان

این بیماری ممکن است در هفته‌های نخست تولد نوزاد بروز کند ولی در بسیاری از موارد نگران‌کننده نیست و نیازی به درمان ندارد. بااین‌حال، با استفاده از روش‌های خانگی می‌توانید بیماری را کنترل و علائم آن را کمتر کنید. در موارد شدید و طولانی شدن این عارضه توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک، نوزاد خود را درمان کنید. در ادامه مؤثرترین راه‌های درمان درماتیت سبوره در نوزادان را معرفی می‌کنیم.

درمان بیماری درماتیت سبوره در نوزادان (کلاه گهواره)

نرم‌کننده‌های پوست

نرم‌کننده‌های پوست، نقش مؤثری در حفظ سلامتی پوست، تسکین و بهبود پوسته‌های سر دارند. استفاده از نرم‌کننده باعث جداشدن پوسته‌های سر و درمان خشکی پوست می‌شود. رایج‌ترین نرم‌کننده‌های پوست مناسب نوزادان عبارت‌اند از:

  • وازلین
  • روغن معدنی
  • روغن بچه
  • روغن زیتون

اجازه دهید این نرم‌کننده‌ها 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند. سپس با شامپوی مناسب نوزادان، سر را به بشویید.

شانه زدن موها

یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها، شانه کردن موهای نوزاد است. شانه کردن موها باعث جداشدن پوسته‌ها و همین‌طور تحریک پوست سر و افزایش گردش خون می‌شود. نکته مهم در این کار، این است که از برس و شانه‌های نرم و ترجیحاً غیر پلاستیکی استفاده کنید.

شانه زدن مو یکی از راه‌های درمان بیماری درماتیت سبوره در نوزادان (کلاه گهواره)

ماساژ دادن پوست سر

زمانی که می‌خواهید از شامپو و نرم‌کننده‌های پوست سر استفاده کنید، می‌توانید آنها را روی پوست سر نوزادتان ماساژ دهید. ماساژ دادن علاوه بر پخش شدن نرم‌کننده در تمامی نواحی پوست سر باعث ایجاد آرامش و حس خوب در نوزاد می‌شود.

خرید نرم‌کننده نوزاد از فروشگاه مادامون

شستشوی روزانه پوست سر

اگر پوست سر نوزادتان را هر روز بشویید علاوه بر رهایی از خشکی و پوسته‌های سر، از بروز مجدد این بیماری جلوگیری میکنید. دقت کنید که برای جداشدن پوسته‌ها، پوست سر را نخراشید و به‌آرامی ماساژ دهید. برای شستشوی روزانه از شامپوهای ملایم مخصوص نوزادان یا مناسب برای بیماری کلاه گهواره استفاده کنید.

پوست سر را نخراشید!

با این که برای جداکردن پوسته‌های سر، خاراندن راهی آسان و وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد اما از انجام این کار پرهیز کنید چرا که باعث ایجاد زخم، خراش و عفونت حاصل از باکتری‌های زیر ناخن می‌شود. در اکثر موارد بیماری درماتیت سبوره در نوزادان احساس خارش را به همراه ندارد و با خارش پوست سر، نوزاد احساس درد و ناراحتی می‌کند.

استفاده از شامپوهای ضد شوره

ترکیبات شامپوهای ضد شوره، برای جداکردن تکه‌های پوسته شده و سفت پوست سر، کارآمد هستند. می‌توانید بیماری کلاه گهواره و علائم آن را با استفاده از شامپوهای ضد شوره ملایم از بین ببرید. نکته مهم در استفاده از شامپوهای ضد شوره این است که چون اکثر این محصولات برای بزرگسالان مناسب هستند، بنابراین اجازه ندهید شامپو بیشتر از 5 دقیقه روی پوست سر بماند چرا که ممکن است باعث تحریک پوست سر نوزاد شود.

استفاده از شامپوهای ضدشوره یکی از راه‌های درمان بیماری درماتیت سبوره در نوزادان (کلاه گهواره)

مراجعه به پزشک

در موارد شدید برای جلوگیری از انتشار و شدت‌گرفتن بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولاً تجویز پزشکان در این مواقع، داروهای ضدقارچ یا کرم کورتونی موضعی است. همچنین شامپو ضد شوره سر مناسب وضعیت نوزاد تجویز می‌شود.

در ادامه برخی از راه‌کارهای پیشگیری و درمان بیماری درماتیت سبوره در نوزادان را به‌اختصار بیان می‌کنیم:

  • تأمین مواد مغذی لازم
  • ایجاد شرایطی برای خواب کافی نوزاد
  • آبکشی مستمر پوست سر
  • کاهش استرس نوزاد با فراهم‌کردن محیطی مناسب
  • استفاده از شانه کائوچویی

در این مقاله از سایت مادامون، بیماری درماتیت سبوره در نوزادان و علائم آن را معرفی کردیم. همچنین مهم‌ترین راه‌های درمان خانگی را جهت پیشگیری و بهبود این بیماری برشمردیم. امیدواریم شما و نوزادتان همیشه سالم و تندرست باشید.

سوالات متداول

 

طول درمان بیماری درماتیت سبوره نوزادان چقدر است؟

دو الی سه ماه.

علت این بیماری در بزرگسالان چیست؟

استرس، قارچ، تغییرات آب وهوا و ژنتیک.

بیشتر چه کسانی درگیر این بیماری می‌شوند؟

نوزادان و افراد سی الی شصت سال.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا