پوست

چرا نوزادان دچار خشکی پوست می‌شوند ؟!

خشکی پوست یکی از شایع‌ترین عارضه‌های پوستی است که در هر سنی ممکن است برای افراد پیش آید. حتی در نوزادان نیز این موضوع وجود دارد. پوست نوزادان به دلیل حساس بودن بسیار مستعد خشک شدن هستند. اما باید در نظر داشته باشید که این مسئله همیشگی نیست و در اکثر مواقع نیازی نیست بیش از حد نگران آن باشید.

خشکی پوست در نوزادان می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، اما در عین‌حال می‌توان با راه‌کارهایی ساده خشکی پوست نوزاد را درمان کرد. اگر نوزاد تازه متولد شده‌ای دارید و دچار خشکی پوست شده است، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. چرا که ما در تیم مادامون می‌خواهیم علل خشکی پوست نوزادان را بیان کنیم و برخی از بهترین راه‌های درمان آن‌را برای شما مطرح کنیم.

علائم خشکی پوست چیست ؟

خشک شدن پوست معمولا با علائمی ظاهر می‌شود که تقریبا به راحتی قابل تشخیص هستند. بهتر است در اینجا با برخی از شایع‌ترین علائم خشکی پوست نوزاد آشنا شوید.

پوست خشک نوزادان

  • ناحیه‌ای از پوست که دچار خشکی شده است، سطحی زِبر و ضخیم‌تر خواهد داشت.
  • ایجاد ترک و لبه‌های خشکیده بر روی پوست یکی دیگر از علایم خشکی پوست است.
  • قسمتی از پوست که خشک شده است تغییر رنگ داده و دچار لکه‌هایی سفید، قرمز و یا خاکستری خواهد شد.
  • خارش شدید و ایجاد ناهموارهای بر روی پوست نشان از خشکی آن دارند.
  • پوسته پوسته شدن سطح پوست یکی از شایع‌ترین علائم خشکی پوست است.

علل خشکی پوست نوزاد

زمانی‌که پوست رطوبت خود را از دست بدهد، این امکان وجود دارد که دچار خشکی ‌شود. این موضوع در بین نوزادان نیز در برخی از مواقع به وجود می‌آید که دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد. در ادامه این بخش از مطالب، برخی از علل خشکی پوست نوزاد را بیان کرده‌ایم.

  • آب و هوا : اگر دمای هوای اطراف نوزاد بیش از حد گرم و یا سرد شود، میزان رطوبت محیط اطراف او تحت تاثیر قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود رطوبت پوست نوزاد کم شود و یا از بین برود. در نتیجه شاهد خشکی پوست نوزاد خواهیم بود.
  • استحمام طولانی مدت نوزاد : یکی دیگر از دلایل خشکی پوست نوزاد، استحمام طولانی مدت او است. این‌کار باعث می‌شود روغن‌های سطح پوست نوزاد که برای محافظت از پوست او توسط غدد چربی موجود در بدن نوزاد تولید می‌شوند، از بین بروند. در نهایت این موضوع باعث می‌شود پوست نوزاد دچار خشکی شود.

همچنین اگر نوزاد بیش از حد در آب دارای کلر یا دارای مواد شیمیایی بماند، پوستش آسیب می‌بیند و دچار خشکی می‌شود.

    • بیماری‌های پوستی : خشکی پوست چه در نوزادان و چه در کودکان و بزرگسالان می‌تواند ناشی از بروز برخی از بیماری‌های پوستی هم‌چون اگزما باشد. می‌توانید مقاله اگزمای پوستی چیست و چرا بوجود می‌آید را در مادامون مگ بخوانید.
    • مواد شوینده نامناسب : اگر از مواد شوینده‌ای هم‌چون صابون استفاده می‌کنید که کیفیت لازم را ندارد، به احتمال زیاد نوزاد شما دچار عارضه خشکی پوست خواهد شد.
    • لوازم آرایشی و بهداشتی نامرغوب : برخی از لوازم آرایشی به دلیل مرغوبیت پایین، پوست شما را دچار خشکی می‌کنند. اگر برای نوزادان نیز از لوسیون‌های با پایه الکل استفاده کنید رطوبت سطح پوست آن‌ها از بین می‌رود و دچار خشکی پوست می‌شوند.
  • کمبود آب بدن : اگر آب بدن نوزاد به خوبی تامین نشود و آب‌رسانی لازم برای پوست او انجام نگیرد، امکان دارد به راحتی دچار خشکی پوست شود.

درمان خشکی پوست نوزاد

برای از بین بردن خشکی پوست به‌خصوص در نوزادان راه‌کارهای بسیاری وجود دارد که در ادامه این بخش از مطالب به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. اگر خودتان هم دچار خشکی پوست می‌شوید حتما مطلب از بین بردن خشکی پوست با چند راهکار ساده را مطالعه نمایید.

پوست خشک نوزادان

  • بهتر است مدت زمان استحمام نوزاد را محدود کنید، چرا که سپری کردن مدت زمان زیاد زیر آب باعث می‌شود چربی مفید سطح پوست از بین برود و پوست نوزاد دچار خشکی شود. به‌طور کلی طبق گفته متخصصان در این زمینه، بهتر است برای جلوگیری از خشکی پوست نوزاد، نهایتا 10 دقیقه برای استحمام او در نظر گرفته شود.
  • از مواد شوینده هم‌چون صابون و شامپوهای مناسب نوزادان استفاده کنید تا پوست آن‌ها با مواد شیمیایی خطرناک در ارتباط نباشد. در این صورت نوزاد دچار خشکی پوست نخواهد شد.
  • توصیه می‌شود بعد از استحمام نوزاد برای ایجاد لطافت و رطوبت کافی در سطح پوست او، از لوسیون‌هایی بدون پایه الکل و دارای مرطوب کنندگی مناسب برای پوست نوزاد استفاده شود. برای آشنایی با انواع آبرسان به بلاگ مربوطه در مجله مادامون سر بزنید.
  • از لباس‌های تولید شده از پارچه‌های نخی و طبیعی برای پوشاندن بدن نوزاد خود استفاده کنید. چرا که این نوع از لباس‌ها سوزش آور نیستند و پوست نوزاد به راحتی می‌تواند نفس بکشد.

همچنین بهتر است که برای شستشوی لباس‌های نوزاد خود از شوینده‌هایی مناسب لباس‌‌های نخی استفاده کنید تا پوست او تحت تاثیر مواد شوینده نامناسب قرار نگیرد و دچار خشکی نشود.

  • از دستگاه‌های رطوبت ساز در محیط اطراف نوزاد استفاده کنید تا میزان رطوبت هوای اطرافش به خوبی حفظ شود و به خشکی پوست مبتلا نشود. همچنین توصیه می‌شود از دستگاه‌های رطوبت ساز خنک برای نوزادان و کودکان استفاده شود.
  • در فصول سرد حتما از لباس‌های گرم و مناسب برای نوزاد خود استفاده کنید. چرا که هوای سرد یکی از بدترین مواردی است که به راحتی می‌تواند پوست نوزادان را دچار خشکی کند.
  • سعی کنید همیشه آب بدن نوزاد مخصوصا در فصل تابستان به خوبی تامین شود. چرا که گرم شدن هوا باعث پایین آمدن رطوبت پوست می‌شود و همین موضوع زمینه ساز خشکی پوست نوزاد خواهد شد.

زمانی‌که نوزاد دچار خشکی پوست می‌شود نیاز به مراجعه به پزشک است ؟؟

معمولا زمانی‌که نوزاد دچار خشکی پوست می‌شود نیاز به نگرانی بیش از حد در این‌باره نیست اما در مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است، بهتر است به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه شود تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

خشکی پوست نوزادان

  • اگر پوست نوزاد ترک‌های بزرگ و عمیق به همراه خونریزی داشته باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • خارش بیش از حد که باعث ناآرامی نوزاد شود باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.
  • اگر لکه‌های پوستی به‌وجود آمده بر روی پوست نوازد چرک کنند و یا زرد رنگ شوند می‌بایست به پزشک مراجعه کرد.
  • التهاب پوست نوزاد دیگر موردی است که باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.
  • اگر نوزاد دچار خشکی شود و همراه با آن تب کند، حتما نیاز است که یک پزشک او را معاینه کند.

عارضه خشکی پوست در نوزادان یکی از موارد چالشی است که بسیاری از پدران و مادرها با آن مواجه می‌شوند. پوست نوزاد به دلیل لطافتی که دارد ممکن است به راحتی دچار خشکی شود. از این‌رو بایستی در وهله اول از به وجود آمدن چنین موضوعی پیشگیری کرد و اگر نوزاد درگیر چنین مسئله‌ای شد باید دلیل به وجود آمدن را پیدا کرد. پس از آن با انجام کارهای روتین که موجب بهبود و درمان خشکی پوست نوزاد می‌شود، پوست او را به حالت اولیه برگرداند. ما در فروشگاه مادامون تلاش بر این داشتیم که شایع‌ترین دلایل به وجود آمدن خشکی پوست نوزاد را برای شما مخاطبان گرامی بیان کنیم و برخی از بهترین راه‌های درمان آن‌را نیز برای شما عزیزان شرح دادیم. امید است که مطالب ذکر شده به شما و نوزادتان کمک کرده باشد. همچنین شما عزیزانی که نوزاد دارید و به دنبال خرید محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست اصل هستید، پیشنهاد می‌کنیم که به سایت فروشگاه اینترنتی مادامون مراجعه کنید و محصولاتی هم‌چون لوسیون و مرطوب کننده مناسب نوزاد خود را با بهترین قیمت و کیفیت با خیالی آسوده خریداری کنید.

خرید محصولات مراقبت پوستی کودکان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا