پوست

تاثیر تغذیه روی جوش صورت

امروزه صافی و سلامت پوست یکی از نشانه‌های زیبایی چهره شناخته می‌شود. یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی که اکثر افراد در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند جوش روی صورت و دیگر نقاط بدن است. تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی فرد و الگوی سبک زندگی او در ایجاد آکنه و جوش مؤثر است. به عبارت دیگر تأثیر غذاها روی ایجاد جوش صورت ثابت شده. در این مطلب با علت ایجاد جوش‌ و مواد غذایی مضر و مفید برای آن آشنا می‌شویم. تا انتهای مطلب همراه مادامون باشید.

آکنه چیست؟

آکنه نوعی التهاب پوست به حساب می‌آید که باعث به وجود آمدن برجستگی‌هایی روی سطح پوست می‌شود. جوش‌های سر سیاه، جوش سرسفید، جوش ندولار همه نوعی آکنه هستند.

آکنه نوعی التهاب پوست به حساب می‌آید

غدد چربی زیر پوست قرار دارند و با تولید ماده‌ای به نام سبوم از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند. زمانی که این مادۀ روغنی به نام سبوم بیش از حد ترشح شود در فولیکول‌های پوست آکنه به وجود می‌آید. 

علت به وجود آمدن جوش چیست؟

دلایل ایجاد جوش متفاوت است و معمولا به دلیل تغییرات هورمونی و یا تجمع چربی و مسدود شدن فولیکول‌ها جوش به وجود می‌آید. شایع‌ترین دلیل بروز جوش، افزایش چربی پوست یا همان مادۀ سبوم است که به صورت جوش روی سطح پوست نمایان می‌شود. اما عوامل دیگری در ایجاد جوش صورت و دیگر نقاط بدن مؤثرند. شایع‌ترین دلایل ایجاد جوش این موارد است:

  • کمبود آب بدن: زمانی که آب کافی نمی‌نوشید بدن شما دچار کم‌آبی می‌شود و پوست به‌تدریج خشک می‌شود. بدن تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد تا از خشکی جلوگیری کند و در نتیجۀ تجمع چربی نیز جوش به وجود می‌آید. 
  • اضطراب و استرس: میزان استرس با سلامت پوست شما رابطۀ مستقیم دارد. چنانچه به طور دائم دچار استرس هستید ممکن است دچار جوش شوید. در این مواقع بهتر است به کمک مشاور یا ورزش سطح استرس را کاهش دهید تا پوست سالمتری داشته باشید.

محصولات درمان جوش و منافذ باز

  • رژیم غذایی ناسالم: مصرف غذاهای فست‌فودی، مواد غذایی شیرین و فرآوری شده نیز در ایجاد جوش مؤثر است.

  • مشکلات زنانه: معمولا در ایام قاعدگی، بارداری و زایمان که خانم‌ها دچار تغییرات هورمونی می‌شوند جوش صورت نیز دیده می‌شود. علاوه بر این‌ها سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز از دلایل ایجاد جوش صورت در خانم‌هاست. 
  • سیگار و قلیان: مصرف مداوم سیگار و قلیان در برخی افراد موجب بروز جوش می‌شود. 
  • استفاده از داروهای خاص: استفاده از داروهایی که روی هورمون‌های بدن تأثیر دارند می‌تواند باعث ایجاد جوش در نواحی صورت، بازوها یا کمر شود. همچنین داروهای مربوط به اعصاب و روان نیز گاهی در بروز جوش مؤثر است. 
  • حساسیت به مواد شوینده و عطرها: استفاده از شوینده‌های قوی و عطری برای پوست‌های حساس توصیه نمی‌شود. اگر پوست حساسی دارید لباس‌های خود را با این مواد نشویید و از تماس مستقیم مواد شوینده با پوست خودداری کنید.

ورود به صفحه عطر زنانه

حساسیت به مواد شوینده و عطر

  • استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب: استفاده از کرم‌های تقلبی موجود در بازار می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش شود. از مصرف کرم‌های قلابی و لوازم آرایشی که تاریخ انقضای آن گذشته پرهیز کنید. 

چه غذاهایی باعث ایجاد جوش می‌شود؟

همان طور که گفتیم تغذیۀ افراد و رژیم غذایی که رعایت می‌کنند روی کیفیت و سلامت پوست تأثیر مستقیم دارد. در ابتدا باید علت ابتلا به جوش مشخص شود. جوش‌هایی که به علت تغییرات هورمونی ظاهر می‌شوند ارتباطی به تغذیۀ فرد ندارند و گاه خارج از کنترل او هستند. اما بعضی جوش‌ها به علت تغذیۀ نامناسب ظاهر می‌شوند. 

غذاهایی که باعث جوش می شود

مواد غذایی که گلوکز بالایی دارند یا سرشار از شکر هستند باعث بروز جوش می‌شوند. این غذاها با افزایش قند خون و ترشح انسولین بیشتر از حد نیاز بدن سبب ایجاد جوش می‌شوند. استفاده از مواد غذایی سرخ شده مثل چیپس و نان روغنی نیز در ایجاد جوش مؤثر است. برخلاف تفکر مردم غذاهای چرب تأثیر زیادی روی جوش صورت ندارند و غدد چربی پوست ارتباطی به چربی موجود در غذا ندارد. استفاده از نان‌های شیرین، ذرت پوست‌کنده و میان‌وعده‌هایی مثل چوب شور و ذرت بوداده نیز در بروز جوش مؤثر است. 

چه مواد غذایی بخوریم تا جوش نزنیم؟

اگر برایتان سؤال پیش آمده که چه مواد غذایی مصرف کنیم تا کمتر جوش بزنیم بهتر است مصرف این موارد را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:

  • نوشیدن آب کافی به خصوص زمانی که عرق می‌کنید یا فعالیت ورزشی انجام می‌دهید. 
  • میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای ویتامین ‌c هستند. به‌خصوص سبزیجات سبزرنگ و برگ‌دار مثل اسفناج. 
  • ویتامین آ که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. 
  • نان گندم به جای نان‌های شیرین 
  • غلات، حبوبات، روغن زیتون و ماهی
  • زردچوبه و چای سبز

نتیجه‌گیری

تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه و رژیم غذایی فرد روی پوست او تأثیر مستقیم دارد. یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی جوش صورت و دیگر نواحی بدن است که درمان قطعی ندارد. اما با اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی سالم می‌توان آن را کاهش داد. در صورتی که نیاز به تغییر رژیم غذایی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم با پزشک تغذیه مشورت کنید. از اینکه تا انتهای مطلب همراه مادامون بودید از شما سپاسگزاریم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا