مو

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو در چیست؟

برای همه ما اتفاق افتاده است که موهایمان پر از گره باشد یا احساس کنیم موهایمان ضعیف یا شکننده شده است. در این مواقع بهترین گزینه، استفاده از نرم‌کننده و ماسک مو است. آیا می‌دانید تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو در چیست؟ اکثر افراد تصور می‌کنند که این دو محصول تفاوت زیادی ندارند، درصورتی‌که هرکدام برای هدفی ساخته شده است و کاملاً با دیگری متفاوت است.

در این مقاله از سایت مادامون درباره تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو و تأثیرات هرکدام اطلاعات مفیدی را در اختیارتان می‌گذاریم تا با شناخت و انتخاب درست، موهایی سالم و درخشان داشته باشید. در ابتدا برای شناخت بهتر، ماسک مو و نرم‌کننده و ویژگی‌های هرکدام از این محصولات را معرفی می‌کنیم.

ماسک مو چیست؟

همه ما می‌دانیم که برای داشتن پوست و مویی سالم و درخشان، برنامه غذایی کامل و درستی نیاز است. البته که تغذیه سالم شرط لازم است اما کافی نیست. اکنون بهتر است بدانیم ماسک مو چیست؟ ماسک مو یک نرم‌کننده قوی است که مواد مورد نیاز پیاز مو جهت رشد مو را تأمین می‌کند. ماسک مو دارای مواد مغذی مانند روغن‌های طبیعی است که علاوه بر رشد موها باعث ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌شود.

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو

نرم‌کننده چیست؟

نرم‌کننده مو، نوعی محصول بهداشتی برای مراقبت از مو است که بعد از شامپو استفاده می‌شود. نرم‌کننده‌های مو معمولاً متشکل از روغن‌ها، سیلیکون‌ها و موادی است که باعث نرم‌تر شدن مو می‌شود. نرم‌کننده از ساقه مو در برابر آسیب محافظت می‌کند، رطوبت موها را تأمین می‌کند و باعث راحت‌تر شانه زدن موها می‌شود. البته بهتر است بدانیم نرم کننده‌ها قابلیت تمیزکنندگی موها را ندارند.

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو

بیشتر افراد تصور می‌کنند تفاوت چندانی بین نرم‌کننده و ماسک مو وجود ندارد، اما این تصور کاملاً اشتباه است. باوجوداینکه هر دوی آنها به‌منظور مراقبت از مو استفاده می‌شود اما تفاوت‌های اساسی و زیادی دارند. در اینجا به مهم‌ترین تفاوت‌های نرم‌کننده و ماسک مو اشاره می‌کنیم:

۱- کارایی و عملکرد

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو

اولین و اصلی‌ترین تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو در کارایی و عملکردی است که برای آن ساخته شده‌اند. نرم کننده‌ها موها را نرم و لطیف می‌کنند تا بعد از حمام شانه‌پذیری و فرم‌دهی راحت‌تر شود. نرم کننده‌ها باعث کاهش تأثیرات منفی شامپوها مانند به هم چسبیدن، خشکی و گره خوردن موها می‌شوند.

این در حالی است که ماسک مو با هدف ترمیم و تقویت موهای آسیب‌دیده یا ضعیف ساخته شده است. در واقع ماسک مو علاوه بر نرم و لطیف کردن موها باعث تغذیه و آبرسانی تارهای مو می‌شود؛ بنابراین ماسک مو یک محصول درمانی محسوب می‌شود. اگر به داشتن موهای درخشان علاقه دارید‌ به مقاله سرم مو، معجزه‌ای برای داشتن موهای درخشان سر بزنید.

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو

۲- بافت مولکولی

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو، در بافت آنها نیز است. نرم‌کننده‌ها معمولاً کِرمی و آبکی هستند اما ماسک‌ها بافت غلیظ‌تری دارند. این غلظت به‌عنوان لایه محافظ برای مو عمل می‌کند.

۳- ماندگاری

اثر و ماندگاری نرم‌کننده‌ها موقت و کوتاه است اما تأثیر ماسک مو، تدریجی و طولانی‌تر است. ماسک‌ها با ترمیم و تقویت ساقه مو اثرگذاری ماندگارتری دارند؛ بنابراین، شما می‌توانید روزانه یک‌بار از نرم‌کننده استفاده کنید. در مورد ماسک مو، حداکثر می‌توانید هفته‌ای ۲ بار از این محصول استفاده کنید چرا که استفاده بیش از حد ماسک مو، باعث سنگین شدن و چربی موها می‌شود.

نکته مهم هنگام استفاده از این دو محصول این است که مدت‌زمان موردنیاز برای نرم‌کننده‌ها ۳ تا ۵ دقیقه است. درحالی‌که در مورد ماسک مو باید صبور باشید و اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی موهایتان بماند.

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو

ماسک، لایه محافظ

یک ماسک خوب می‌تواند مانند غلاف یا یک‌لایه پوششی برای موهای شما عمل کند. ماسک مو، موهای آسیب‌دیده شما را ترمیم و از موهای سالم محافظت می‌کند. این در حالی است که نرم‌کننده‌ها قدرت محافظت یا ترمیم ندارند و کارایی‌شان برای نرم کردن و حالت‌پذیری بهتر است. همچنین یکی‌دیگر از راه‌های تقویت موهای آسیب دیده استفاده از بوتاکس مو است.

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو

ترتیب استفاده از نرم‌کننده و ماسک مو

یکی از شایع‌ترین اشتباهات ترتیب استفاده از نرم‌کننده و ماسک مو است و نتیجه این اشتباه می‌تواند باعث بی‌اثر شدن این محصولات شود. اگر بخواهیم ترتیب ۳ محصول شامپو، نرم‌کننده و ماسک مو را به‌صورت اصولی رعایت کنیم، روش انجام به این شکل است که همواره شامپو اولین انتخاب خواهد بود. چرا که بعد از نرم‌کننده و ماسک مو، چربی‌زدایی اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین قبل از نرم‌کننده و ماسک مو، موهایتان را با شامپوی مناسب بشویید.

اگر می‌خواهید هم‌زمان از نرم‌کننده و ماسک استفاده کنید، ابتدا باید ماسک را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی موهایتان بگذارید سپس بعد از آبکشی از نرم‌کننده استفاده کنید. دلیل این ترتیب‌بندی این است که اگر نخست از نرم‌کننده استفاده کنید، کوتیکول‌های مو بسته می‌شود و کار برای ماسک مو دشوار خواهد شد. به زبان ساده‌تر زمانی که موهایتان به نرم‌کننده آغشته می‌شود ماسک مو تأثیری بر تارهای مو نخواهد داشت.

ماسک مو بهتر است یا نرم‌کننده؟

انتخاب بین نرم‌کننده یا ماسک مو کاملاً به خود شما بستگی دارد. البته که می‌توانید از هر دو محصول نیز استفاده کنید اما اگر بین این دو مردد هستید، در نظر بگیرید که چنانچه از سالم بودن ساختمان موی خود مطمئن هستید نرم‌کننده می‌تواند موهایتان را خوشحالت کند و دیگر نیازی به ماسک نیست. ولی اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید موهای شما ضعیف یا نازک یا خشک و شکننده به نظر می‌رسد، در این صورت نیاز به تقویت دارد و باید به سراغ یک ماسک موی خوب بروید یا هر دو محصول یعنی نرم‌کننده و ماسک را تهیه کنید. اکنون که تفاوت ماسک مو و نرم‌کننده آشنا شدید پیشنهاد می‌کنیم به مقاله تفاوت ماسک مو و سرم مو نیز سر بزنید.

تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو

انواع ماسک بر اساس آبکشی

ماسک‌ها بر اساس شیوه مصرف به دودسته ماسک مو با آبکشی و ماسک مو بدون آبکشی تقسیم می‌شوند. دسته اول یعنی ماسک مو با آبکشی، بعد از شستشوی مو در حمام از ماسک استفاده می‌شود و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید موها را آبکشی کرد. دسته دوم یعنی ماسک مو بدون آبکشی که معمولاً به‌صورت اسپری یا محلول است را بعد از حمام کردن زمانی که موها هنوز نمدار است، مورداستفاده قرار می‌گیرد. همان گونه که از اسم این محصول پیدا است، بعد از استفاده نیاز به آبکشی ندارد.

در این مقاله تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو را با هم بررسی کردیم تا بتوانیم با شناخت ویژگی هرکدام انتخاب درستی داشته باشیم. دانستیم که اگر موهای سرحال و شاداب دارید، استفاده از نرم‌کننده کافی است، چرا که نرم‌کننده‌ها می‌تواند موهای شما را خوشحالت و درخشان‌تر کند و در نهایت شانه پذیری راحت‌تری را تجربه کنید. اما اگر موهایتان آسیب‌دیده، تارهای مو نازک یا ضعیف شده یا خشک و شکننده به نظر می‌رسد باید به سراغ یک ماسک موی مناسب بروید. ماسک مو باعث تقویت ساقه مو، محافظت در برابر آسیب‌ها و ترمیم موهای ضعیف می‌شود. با شناخت تفاوت نرم‌کننده و ماسک مو، حال راحت‌تر می‌توانید محصول مورد نیازتان را انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که برای انتخاب و خرید نرم‌کننده و ماسک مو با مراجعه به سایت مادامون از میان بهترین برندها، محصول دلخواهتان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا