آموزش ها

روش صحیح مسواک زدن دندان های مصنوعی

شاید با خود فکر کنید حالا که پس از هزینه‌های زیاد برای خود دندان‌های مصنوعی تهیه کرده‌اید، دیگر از دردسر مسواک زدن راحت شده‌اید و نیازی به مسواک زدن دندان های مصنوعی نخواهید داشت. اگر شما هم این طور فکر می‌کنید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید.

به این دلیل است که در این نوشته از سایت مادامون به آموزش مسواک زدن دندان های مصنوعی می‌پردازیم و به شما می‌گوییم چه‌گونه از این دندان‌ها که زیبایی و لبحندی درخشان را برایتان به ارمغان آورده‌اند، محافظت کنید. با ما همراه باشید.

چرا باید اصول تمیز کردن دندان های مصنوعی را یاد بگیرید؟

مواد ریز غذایی و میکروب‌ها درست مثل دندان‌های طبیعی، روی دندان‌های مصنوعی نیز می‌نشینند. به همین خاطر اگر شما مسواک زدن دندان های مصنوعی را جدی نگیرید، به احتمال قوی به ساختار آن‌ها آسیب وارد خواهد شد.

روش صحیح مسواک زدن دندان های مصنوعی

به علاوه مسواک زدن دندان های مصنوعی باعث می‌شود شما به انواع بیماری لثه نیز دچار نشوید و دهانتان بوی بد ندهد.

روش درست مسواک زدن دندان‌های مصنوعی

برای مسواک زدن دندان های مصنوعی به چه چیزهایی نیاز دارید:

  • مسواک مخصوص دندان مصنوعی
  • آب
  • محلول تمیز‌کننده دندان مصنوعی
  • یک حوله یا دستمال نانو نرم

برای تمیز کردن دندان های مصنوعی نیازی به خمیر دندان ندارید؛ چراکه بسیاری از برندهای خمیر دندان از موادی استفاده می‌کنند که برای دندان‌های مصنوعی بیش از حد ساینده هستند و ممکن است به سطح آن‌ها آسیب بزنند و خراش‌ها یا ترک‌های کوچکی به جای بگذارند.

برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی می‌توانید از محلول‌های پاک کننده دندان مصنوعی یا ترکیب صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید.

مراحل مسواک زدن دندان های مصنوعی

  • ابتدا حوله نرمی را به عنوان محافظ روی زمین یا پیشخان حمام خود بگذارید. این حوله باعث می‌شود اگر ناگهان دندان‌های شما لیز خورد و افتاد، آسیبی نبیند.
  • دندان‌های مصنوعی خود را از دهان در بیاورید و به آرامی با آب گرم بشویید.
  • با استفاده از یک مسواک نرم و مخصوص شروع به مسواک زدن دندان‌ها کنید.
  • تمام سطوح دندان‌ها را به‌خوبی مسواک بزنید تا ذرات غذا و باکتری‌ها از بین بروند.

استفاده از محلول نگهداری دندان مصنوعی

یک توصیه بسیار مهم درباره استفاده از دندان‌های مصنوعی وجود دارد: اجازه ندهید دندان‌های مصنوعی‌تان خشک شوند. شب‌ها که به رختخواب می‌روید آن‌ها را در محلول نگهداری دندان مصنوعی قرار دهید و روز‌ها پیش از استفاده، ابتدا آن‌ها را با آب ولرم بشویید. خشک شدن دندان‌های مصنوعی باعث می‌شود آن‌ها شکل خود را از دست بدهند و شکننده‌تر شوند.

روش صحیح مسواک زدن دندان های مصنوعی

هشدار: دندان‌های مصنوعی خود را در آب داغ خیس نکنید! گرمای بیش از حد می‌تواند شکل دندان‌های شما را تغییر دهد یا باعث آسیب به مواد آن‌‌ها شود.

مراقبت از دهان در افرادی که دندان مصنوعی دارند.

در بخش پیشین روش اصولی مسواک زدن دندان های مصنوعی را به شما آموزش دادیم. اما حفظ سلامت بقیه اجزای دهان شما چه‌طور؟ برای این که بتوانید از لثه‌‌ها، زبان و حلق خود محافظت کنید این نکات را از یاد نبرید:

  • با استفاده از مسواک نرم دیگری به مسواک زدن آرام لثه‌ها و زبان خود بپردازید تا بهداشت آن‌ها حفظ شود.
  • استفاده از دهانشویه نیز راه خوبی است تا سلامت بخش‌های مختلف دهان خود را تضمین کنید.
  • اگر دندان مصنوعی شما تنها برای بخشی از دهان شما طراحی شده‌اند یا به اصطلاح دندان مصنوعی جزئی هستند، فراموش نکنید بقیه دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک زده و فضای بین دندان‌هایتام را نخ دندان بشکید.

شما می‌توانید برای خرید مسواک، خمیر دندان یا انواع محصولات تأمین کننده بهداشت دهان و دندان خود به فروشگاه مادامون مراجعه کنید.

چند وقت یک بار دندان‌ های مصنوعی را مسواک بزنیم؟

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند فردی که دندان‌های طبیعی خود را در دهان دارد، حداقل برای دو بار در روز دندان‌های خود را به‌خوبی مسواک بزند. اما برای دندان‌های مصنوعی این مدت به یک بار در روز یا سه بار در هفته کاهش می‌یابد.

روش صحیح مسواک زدن دندان های مصنوعی

بهترین راه برای نگهداری از دندان‌ های مصنوعی چیست؟

در صورت مراقبت اصولی از دندان‌های مصنوعی آن‌ها می‌توانند بین ۷ تا ۱۰ سال دوام بیاورند. در ادامه چند نکته را درباره این مراقبت برای شما توضیح می‌دهیم:

  • دندان‌های مصنوعی حساس و شکننده هستند. پس با احتیاط از آن‌ها استفاده کرده و برای تمیز کردن آن‌ها دقت کافی را به خرج دهید.
  • همیشه برای مسواک زدن دندان های مصنوعی ابتدا آن‌ها را روی حوله‌ای نرم بگذارید تا احتمال آسیب دیدنشان کم شود.
  • استفاده از محصولات سفید کننده مثل وایتکس برای سفیدی دندان به شدت آسیب زننده است و می‌تواند بافت آن‌ها را دچار مشکل کند.
  • به همین علت است که توصیه می‌کنیم از شستن دندان مصنوعی با سرکه و جوش شیرین هم پرهیز کنید تا مبادا آسیبی به بافت این دندان‌های حساس بخورد.
  • اگر دندان مصنوعی شما شکست، سعی نکنید خودتان پروتز شکسته شده تا تعمیر کنید. این کار ممکن است آسیب بیشتری به ساختار دندان مصنوعی شما بزند.
  • اگر از چسب دندان مصنوعی استفاده می‌کنید از سازنده آن‌ها نحوه استفاده‌شان را بپرسید. و با مسواک نرم و به کمک محلول ملایم آب و صابون آن‌ها را از روی دندان مصنوعی خود جدا کنید.

در این موارد به دندان پزشک خود مراجعه کنید

بهتر است هر ۶ ماه یک‌بار برای یک چک‌آپ کلی به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا سلامت و کارکرد دندان‌های مصنوعی شما را بررسی کند. در موارد اضطراری زیر هرچه زودتر با پزشک خود نوبت بگیرید:

  • اگر با دندان‌های خود معذب هستید و احساس ناراحتی می‌کنید.
  • هنگامی که در صحبت کردن یا غذا خوردن سر و صدایی بیش از حد دارید.
  • زمانی که دندان‌های شما ظاهری فرسوده یا شکسته دارند.
  • زخم دهان یا خونریزی لثه دارید یا بوی بدی در دهان خود احساس می‌کنید.

روش صحیح مسواک زدن دندان های مصنوعی

شما دیگر چه روشی را برای مسواک زدن دندان‌های مصنوعی می‌شناسید؟ همانطور که دیدیم برای حفظ طول عمر و سلامت دندان‌ها مصنوعی باید روش اصولی شستشو و تمیز کردن دندان‌های مصنوعی خود به کار ببرید. سعی کنید توصیه‌های غیر اصولی مثل شستن دندان مصنوعی با سرکه و جوش شیرین و استفاده از وایتکس برای سفیدی دندان مصنوعی را دور بریزید و تنها از موادی که برای ساختار و مواد سازنده این مواد طراحی شده‌اند استفاده کنید. با خرید مسواک مخصوص دندان مصنوعی و محلول نگهداری دندان مصنوعی می‌توانید این کار را به صورت اصولی انجام دهید. امیدواریم لبخند زیبای شما همیشه تداوم داشته باشد.

عدم رعایت بهداشت دندان مصنوعی چه عواقبی دارد؟

باعث تجمع باکتری‌ها و بوی بد می‌شود.

دندان مصنوعی جه زمانی باید شسته شود؟

باید هرشب از دهان خارج شود و در محلول شستشو بماند.

ایا لازم است بعد از وعده‌های غذایی دندان مصنوعی را خارج کنیم؟

بله دندان مصنوعی باید خارج و شسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا