پوست

بهترین روش‌ها برای درمان لک‌های صورت کدامند ؟

همیشه داشتن یک پوست شاداب و زیبا می‌تواند نقش مهمی را در افزایش اعتماد به نفس افراد ایفا کند. پوست صورت نیز جزو اولین مواردی است که در مواجه با دوستان، آشنایان و افراد مختلف به چشم می‌آید و اگر به آن رسیدگی نشود، می‌تواند مانعی بزرگ را بر سراه تعاملات اجتماعی شما پدید آورد.

پوست صورت به دلیل حساس بودن، معمولا دچار جوش و لک می‌شود. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که باعث می‌شوند پوست صورت ما زیبایی و طراوت خود را از دست بدهد. شاید شما عزیزان هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چطور می‌توانید از جوش و لک‌های پوست خود رهایی کنید و شادابی را به آن بازگردانید  ؟؟

روش‌های بسیاری برای از بین بردن لک‌های صورت وجود دارند که هر کدام مطابق با شرایط بدنی و نوع پوست هر فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو ما در تیم مادامون یکی از برترین عرضه کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبت از پوست و مو قصد داریم شما را با علل به وجود آمدن لک‌های صورت و همچنین بهترین روش‌های از بین بردن آن‌ها بیشتر آشنا کنیم. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که با این مهمان ناخوانده سر و کله می‌زنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب کاربردی با ما همراه باشید تا بتوانید راه‌کاری برای رهایی از این مشکل بیابید.

لک چیست ؟

لک‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی هستند که بسیاری از افراد به دلایل مختلف دچار آن می‌شوند. فرقی نمی‌کند که مرد باشید یا زن، این عارضه معمولا در بعضی افراد به وجود می‌آید و خودش را با رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره نشان می‌دهد. اکثر افرادی که به لک‌های پوستی دچار می‌شوند در سنین جوانی خود از 20 تا 30 سالگی هستند.

لک‌های صورت

لک‌های پوستی معمولا در اثر تولید بیش از حد ملانین در بدن به وجود می‌آیند و هر چه تولید این ماده بیش‌تر شود، لک‌های پوستی تیره‌تر خواهند شد. این لک‌ها معمولا در نواحی پشت دست‌ها، شانه‌ها، کمر و صورت افراد پدیدار می‌شوند و در صورت رسیدگی سریع به آن‌ها امکان درمان وجود دارد و می‌توان در طی 6 تا 12 ماه آن‌ها را از بین برد. البته این موضوع نیز به شدت تولید ملانین در بدن بستگی دارد و اگر لکه‌ها خیلی تیره شده باشند، ممکن است درمان و از بین بردن آن‌ها مدت زمان بیشتری نیاز داشتنه باشد.

در عین حال باید اشاره کنیم که رنگ لک‌های پوستی در افرادی که پوست آن‌ها روشن نیست، کمی تیره‌تر مشاهده خواهند شد.

چه عواملی باعث به وجود آمدن لک‌های صورت می‌شوند ؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد عوامل بسیاری در به وجود آمدن لک‌های پوستی دخیل هستند که به ژنتیک و نوع پوست هر فرد نیز بستگی دارند. در ادامه این بخش از مطالب به رایج‌ترین علل به وجود آمدن لک‌های صورت اشاره کرده‌ایم.

    • آفتاب سوختگی : همان‌طور که مشخص است آفتاب نقش اصلی را در به وجود آمدن چنین لک‌هایی ایفا می‌کند و در صورتی‌که افراد در معرض مستقیم نور آفتاب در مدت زمان طولانی قرار بگیرند به لک‌هایی رو صورت و همچنین دستان خود دچار می‌شوند که در اکثر مواقع چنین لک‌هایی در صورتی رسیدگی سریع، به راحتی درمان خواهند شد.
  • کک و مک (Freckle) : کک و مک معمولا توسط دو عامل وراثت و آفتاب سوختگی به وجود می‌آید و با رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای نمایان می‌شود. البته باید اشاره کرد که کک و مک‌ها جزو ضایعات بی‌خطر پوست هستند و اما همان‌طور که در ابتدای مطالب اشاره شد، چنین لک‌هایی بر روی صورت باعث عدم اعتماد به نفس و به نوعی ایجاد اشکال در صورت خواهند شد که به همین دلیل افراد در صدد رفع و از بین بردن آن‌ها خواهند بود.
  • ملاسما : این مورد به دلیل تجمع بیش از حد رنگندانه‌های پوست یا ملانین به وجود می‌آید. در عین حال معمولا زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که افراد با تغییرات هورمونی مواجه شده باشند. یکی از شایع‌ترین مواقعی که تغییرات هورمونی به وجود می‌آیند، هنگام بارداری و یا استفاده از داروهای ضد بارداری است.

ملاسما

پس اگر در این دوران با لک‌های پوستی مواجه شدید، بیش از حد نگران نباشید و با مراجعه به یک پزشک متخصص، روش‌هایی درمانی که پیشنهاد می‌دهد را پیش گرفته و مشکل خود را درمان کنید.

  • گره‌های پوستی : برخی از مواقع وقتی‌که سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند، در منافذ پوست گیر خواهند کرد که این موضوع سبب بسته شدن منافذ پوست شما می‌شود. به این ترتیب این سلول‌های مرده درون منافذ پوست باقی خواهند ماند، عفونت می‌کنند و در نتیجه خود را به شکل آکنه نشان می‌دهند که باعث به‌وجود آمدن لک‌های پوستی می‌شود. البته با داشتن روتین صحیح مراقبت از پوست قبل از خواب میتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

البته از دیگر مواردی که افراد به آکنه دچار می‌شوند می‌توان به استرس، بلوغ قاعدگی، ترشح چربی زیاد در پوست و … اشاره کرد که همه این موارد می‌تواند باعث ایجاد لک‌هایی بر روی صورت شوند.

  • تبخال : این مورد معمولا زمانی نمایان می‌شود که افراد دچار استرس، سرماخوردگی و یا ترس شده باشند. تبخال به‌طور معمول روی لب و دور دهان ایجاد می‌شود و در موارد خاص ممکن است درون چشم افراد نیز دیده شود. تبخال‌های لب و دهان به شکل تاول با مایعاتی درون آن‌ها به نمایان می‌شوند و همچنین قابلیت انتقال از فردی به دیگری را نیز دارند. اگر به درستی به تبخال خود رسیدگی نکنید و یا آن‌را بخراشید، ممکن است لک‌هایی در جای آن‌ها به وجود آیند.
  • ماه گرفتگی : این نوع از لک‌ها ممکن است در زمان تولد یک فرد نیز با او همراه باشند. وقتی‌که رنگدانه‌های پوست در یک‌جا جمع شده باشند، لایه‌هایی را به وجود می‌آورند که با دیگر نواحی پوست همرنگ نیستند. در عین حال باید گفت که چنین لک‌هایی برای افراد خطرناک نیستند، اما مشورت با یک پزشک متخصص پوست برای رفع این موضوع ضرری ندارد.

ماه گرفتگی

  • لک‌های مربوط به سرطان پوست : گاهی اوقات ممکن است به‌صورت ناگهانی لک‌هایی بر روی پوست شما به وجود آیند و به سرعت نیز رشد کنند. در این مواقع باید سریعا به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا با بررسی کامل پوست شما و در صورت نیاز با انجام آزمایش‌هایی از وجود و یا عدم وجود سرطان پوست در شما مطلع شود و به شما اعلام کند.
  • موهای زیر پوستی : بعضی از مواقع موهای صورت در زیر پوست گره می‌خورند و به نوعی دور خود می‌پیچند، حتی می‌توانند بیش از حد در پوست فرو بروند. در نتیجه ممکن است دچار عفونت و ایجاد لک‌های پوستی شوید.
  • سوء تغذیه و کمبود ویتامین‌های ضروری بدن : اگر با مشکل سوء تغذیه رو به رو هستید و برخی از ویتامین‌های ضروری بدن را هم‌چون C،A،B12، اسید فولیک و … به خوبی دریافت نمی‌کنید، ممکن است با گذشت زمان با لک‌هایی بر روی صورت خود مواجه شوید. پس اگر دچار چنین معضلی شده‌اید بهتر است سریعا به دنبال راه درمانی برای آن باشید تا با چنین عارضه‌های پوستی مواجه نشوید.
  • مصرف برخی از داروها : وقتی‌که داروهایی هم‌چون ضدمالاریا، ضد سرطان، ضد جوش و … را مصرف کنید، بایستی منتظر عوارضی هم‌چون لک‌های پوستی نیز باشید. چرا که ممکن است این داروها با توجه به موادی که درون خود دارند با بدن و پوست شما سازگاری نداشته باشند.
  • پیری و بالا رفتن سن : لک‌های صورت ممکن است با بالا رفتن سن شما و رسیدن به دوران پیری نیز به وجود آیند. اگر به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و تشخیص دهد که لک‌های صورت شما ناشی از پیری است و دلیل دیگری ندارد، می‌توان با روش‌های درمانی موجود، این عارضه را درمان کرد.
  • زخم : بسیاری از لک‌های پوستی ممکن است به دلیل ایجاد زخم ناشی از خاراندن جای نیش حشرات، بریدگی و یا سوختگی به وجود آیند که با گذشت زمان و یا استفاده از برخی از لوازم مراقبت از پوست می‌تواند آن‌ها را درمان کرد.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از ایجاد لک‌های صورت

به‌طور معمول ممکن است پیشگیری از لک‌های صورت امکان پذیر نباشد، اما اگر لک‌های صورت از طریق آفتاب سوختگی و موارد این چنینی به وجود آمده باشند، راه‌کارهایی برای پیشگیری از ایجاد لک‌های صورت توصیه می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • اگر دچار لک‌های پوستی شده‌اید، بایستی به خاطر داشته باشید که از صابون‌های اسکراب و لوازمی که باعث ساییده شدن پوست می‌شوند استفاده نکنید. چرا که این‌کار ممکن است سبب وخیم‌تر شدن مشکل شما شود.
  • سعی کنید که از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب در ساعات گرم روز هم‌چون 10 الی 16 خودداری کنید.
  • در روزهای آفتابی از کلاه‌هایی با نقاب پهن و عینک آفتابی استفاده کنید تا از برخورد مستقیم نور آفتاب به پوست صورت خود جلوگیری کرده باشید.

ضدآفتاب

  • اگر قصد دارید در روزهای آفتابی بیرون بروید بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتر از 30 استفاده کنید تا از پوست شما در برابر نور خورشید به خوبی محافظت شود. برای خرید ضدآفتاب مناسب پوست خود می‌توانید به فروشگاه مادامون مراجعه کنید.

بهترین روش‌ها برای از بین بردن لک‌های صورت

همان‌طور که به وجود آمدن لک‌های صورت علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد، روش‌های زیادی هم برای درمان و از بین بردن آن‌ها وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • استفاده از کرم‌های ضد لک : اگر دچار لک‌های صورت شده‌اید، خرید کرم‌ ضد لک و روشن کننده و همچنین استفاده از آن‌ یک یا 2 بار در طول روز یکی از بهترین راه‌کارها برای از بین چنین لک‌هایی است. البته بهتر است کرم‌های ضد لک و روشن کننده پوست صورت را طبق نظر و تجویز دکتر متخصص در این زمینه تهیه کنید، چرا که مصرف خودسر این کرم‌ها در بعضی از مواقع باعث تشدید لک‌های پوست شما نیز خواهند شد.

در عین حال بهتر است از یک کرم ضد آفتاب و با کیفیت نیز در کنار کرم ضد لک و روشن کننده خود استفاده کنید تا نتیجه بهتری برای شما حاصل شود و روند بهبودی شما نیز تسریع یابد.

  • استفاده از لایه بردارهای شیمیایی : این محصولات تشکیل شده از اسیدهایی با غلظت بالا هستند که به لایه میانی پوست (درم) نفوذ می‌کنند و باعث از بین رفتن لک‌های صورت می‌شوند. البته برای استفاده از لایه بردارهای شیمیایی نیز بهتر است به دکتر پوست مراجعه کنید و اجازه دهید که این‌کار را او برای شما انجام دهد تا سریعا از لک‌های صورت خود رهایی پیدا کنید.
  • لیزر درمانی : یکی دیگر از روش‌های نوین لایه برداری پوست، لیزر درمانی است که به کمک پرتوهای نور به‌صورت هدفمند باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و لک‌های صورت خواهد شد. لیزر درمانی به دو روش تخریبی با هدف از بین بردن لایه‌های پوست و روش غیر تخریبی با هدف از بین بردن لایه میانی یا همان درم انجام می‌شود. البته باید خاطر نشان کرد که در روش غیر تخریبی امکان کلاژن سازی نیز فراهم می‌شود.

به‌طور کلی لیزر درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای از بین لک‌های صورت است که به شما این اطمینان را می‌دهد که حتی لکه‌های قدیمی را نیز درمان کنید. در عین حال برای درمان لکه‌های روشن معمولا 4 تا 5 جلسه لیزر درمانی مناسب است و تقریبا در اکثر مواقع تا 99 درصد در درمان لک‌های صورت و از بین بردن آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

  • درم ابریژن : در این روش پاکسازی لایه اپیدرم پوست به وسیله یک براش متصل به برق مد نظر است و بیشتر بر لایه میانی پوست تاثیرگذار خواهد بود. پزشک متخصص در این زمینه براش را به آرامی بر روی پوست شما می‌کشد و آن‌را پاکسازی می‌کند. جالب است که بدانید به کمک این روش علاوه بر از بین بردن لک‌های صورت، می‌توانید به درمان چین و چروک صورت خود نیز بپردازید.
  • میکرودرم ابریژن : به کمک دستگاه‌هایی که در آن‌ها از نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم به‌کار رفته است، تراش‌هایی روی سطح بالایی پوست ایجاد می‌شود و سلول‌های مرده مربوط به لک‌های پوستی برداشته می‌شوند. این روش، جریان خون زیر پوست را نیز افزایش می‌دهد و به مرور پوست‌های جدید جایگزین پوست‌های آسیب دیده می‌شوند و در نتیجه لک‌های پوستی از بین خواهند رفت.

درم آبریژن

  • مزوتراپی صورت : مزوتراپی یکی از جدیدترین روش‌های درمانی پوست و مو است که به افرادی که دچار لک‌های صورت شده‌اند نیز پیشنهاد می‌شود. در این روش به کمک سوزن‌هایی بسیار نازک؛ یکسری ویتامین‌ها، عصاره‌های گیاهی، هورمون‌هاو آنزیم‌های مفید را وارد پوست صورت می‌کنند تا به‌صورت قطعی در اکثر مواقع به شما در رهایی از لک‌های صورتتان کمک کنند. این روش به دلیل این‌که به‌صورت موضعی انجام می‌شود تاثیرگذاری بالایی دارد و یکی از روش‌های محبوب افرادی است که برای پوست خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.
  • کرایوتراپی : در روش کرایوتراپی یا اصطلاحا سرما درمانی از گازهایی هم‌چون نیتروژن که سرد شده‌اند بر روی محل لک‌های صورت استفاده می‌شود تا بافت آن‌ها را تخریب کند و در نهایت از بین ببرد. البته باید اشاره کرد که با توجه به این‌که این روش جزو راه‌کارهای کم‌تهاجمی به شمار می‌رود، در عین حال باید به نوع پوست و ناحیه‌ای که بر روی آن لک به وجود آمده است به خوبی توجه شود. چرا که بعد از انجام این روش ممکن است در صورت ناسازگاری پوست فرد یکسری ضایعه‌ها هم‌چون لک‌های سفید بر روی پوست او باقی بمانند.

کرایو

  • میکرونیدلینگ : در این روش به کمک یکسری سوزن بسیار نازک و ظریف، سوراخ‌هایی بر روی سطح پوست صورت ایجاد می‌شود که این‌کار باعث تحریک پوست می‌شود و در نتیجه شروع کلاژن سازی جهت ترمیم و بازسازی آن انجام خواهد گرفت. با انجام میکرونیدلینگ علاوه بر جوان سازی پوست و از بین رفتن چین چروک‌ها، لایه اپیدرم پوست صورت مقاوم‌تر شده و لک‌های آن نیز از بین می‌روند تا پوستی زیبا و شاداب داشته باشید.
  • دارو درمانی : یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای از بین بردن لک‌های صورت دارو درمانی است که با توجه به تشخیص پزشک متخصص این امر امکان پذیر خواهد بود. برخی از داروها هم‌چون هیدروکینون، ترتینوئین، آربوتین و آلفا هیدروکسی اسید (AHA) که پزشکان متخصص برای حل این مشکل تجویز می‌کنند به کاهش ملانین پوست کمک می‌کنند و در نتیجه باعث درمان لک‌های پوستی خواهند شد.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن لک‌های صورت

تا به این‌جا بسیاری از روش‌های مفید و کاربردی برای درمان و از بین بردن لک‌های صورت را برای شما عزیزان بیان کردیم. بهتر است قبل از این‌که این بحث جذاب و کاربردی را به پایان برسانیم چند روش درمانی خانگی را نیز برای از بین بردن لک‌های صورت به شما عزیزان معرفی کنیم.

ماسک خانگی

  • استفاده از سفیده تخم مرغ
  • بخور دادن پوست صورت
  • استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم بر روی صورت
  • سرکه سیب
  • استفاده از عسل
  • مکمل‌های روغن ماهی هم‌چون امگا 3
  • آب گوجه فرنگی
  • استفاده از لیمو
  • ژل آلوئه ورا
  • ماسک دارچین و عسل
  • استفاده از انواع میوه‌ها هم‌چون موز، کیوی، خیار و …
  • روغن درخت چای
  • انواع چای‌ها هم‌چون سیاه، سبز و سفید
  • گیاهان آبدار هم‌چون یونجه، بابونه، گل گاو زبان، جنسینگ هندی و …

پوست صورت یکی از حساس‌ترین نواحی بدن است که بایستی برای مراقبت از آن به دنبال روش‌هایی ایمن و مفید باشید. اگر به پوست صورت خود رسیدگی کنید، شادابی و طراوت آن همیشه به شما اعتماد به نفس خوبی در زمان قرارگیری در اجتماعات مختلف خواهد داد. یکی از عارضه‌هایی که ممکن است هر شخص به آن دچار شود، لک‌های پوستی است که می‌تواند باعث برهم خوردن زیبایی صورت شما نیز شوند.  از این رو ما در فروشگاه مادامون قصد داشتیم در مطالب ذکر شده شما را با علل به وجود آمدن لک‌های صورت و همچنین انواع روش‌های مفید و کاربردی برای از بین بردن آن‌ها بیشتر آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما همراهان همیشگی مادامون مفید واقع شده باشد و در صورتی‌که با چنین مشکلی مواجه هستید بتوانید با کسب اطلاعاتی جامع اقدام به از بین بردن لک‌های صورت خود کنید. همچنین شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی مادامون به محصولاتی نظیر کرم‌ ضد لک و روشن کننده از برترین برند‌های بازار دسترسی داشته باشید و در اسرع وقت و با اطمینان خاطر اقدام به خرید آن‌ها کنید. در عین حال خوشحال می‌شویم که اگر شما عزیزان در صورتی‌که تجربه‌ای در رابطه با، از بین بردن لک‌های صورت خود با هر یک از روش‌های ذکر شده در این مطلب را داشته‌اید، آن‌را با ما و دیگر مخاطبین فروشگاه و مجله اینترنتی مادامون به اشتراک بگذارید.

خرید ضدلک و روشن کننده از فروشگاه مادامون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا